دوچرخه سواری سفرای مقیم تهران به همراه شهردار در خیابانهای پایتخت
دیپلماسی دوچرخه
سفرای کشورهای فرانسه، دانمارک، نروژ، بوسنی هرزگوین، اتریش، هلند و آلمان به مناسبت روز جهانی صلح همراه با «پیروز حناچی» شهردار تهران در خیابانهای پایتخت رکاب زدند. اول مهر مصادف با ۲۲ سپتامبر همچنین بهعنوان «روز جهانی بدون خودرو» نامگذاری شده و هدف از این نامگذاری آن است که خودروسواران تشویق شوند در سال، یک روز از اتومبیل استفاده نکنند، که طبعا فرصتی مغتنم برای ترویج دوچرخه سواری و پیادهروی است. بهگزارش ایرنا، پیروز حناچی به همراه سفرای مقیم تهران مسیر پارک لاله تا پارک شهر را رکاب زده و سپس از موزه صلح بازدید کردند. این رویداد سازماندهی شده در جهان، هر سال در برخی از شهرها و کشورهای دیگر هم در همین روز اجرا میشود. پیروز حناچی از زمان تصدی خود بهعنوان شهردار پایتخت، هر از چند گاهی در سهشنبههای بدون خودرو، مسیر خود را با دوچرخه سپری یا حتی از حملونقل عمومی مانند مترو استفاده میکند. شهردار تهران در حاشیه این مراسم همچنین از تلاش مجموعه شهرداری برای افزایش سهم دوچرخه سواری در حملونقل به یک درصد تا پایان سالجاری خبر داد.
وی تأکید کرد: یکی از عارضههای کلانشهرها کم تحرکی و بیماریهای ناشی از آن است. لذا دوچرخه سواری علاوه بر اینکه یکی از مدهای حمل و نقلی است به دید سلامت نیز به آن مینگریم. در حال حاضر حدود 170 کیلومتر مسیر دوچرخه در تهران وجود دارد که 40 کیلومتر آن جدیداً احداث شده، کاری که در همه مناطق شهرداری تهران در حال توسعه است و مقرر شده سهم دوچرخه که از ابتدای این دوره نیم درصد بوده در دورهای پنج ساله به چهار درصد افزایش پیدا کند. امیدواریم تا آخر امسال این رقم به یک درصد برسد.
دفاع سخنگوی هیات رئیسه مجلس از واگذاری خودرو به نمایندگان
180 نماینده ماشین مناسب نداشتند!
سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به حواشی ایجاد شده در مورد تحویل خودروی دناپلاس به نمایندگان متقاضی گفت: انتظار بجا از مجلس این است که موضوع خودرو را به سامان مشخصی برساند. به گزارش ایسنا، محمدحسین فرهنگی در حاشیه جلسه علنی صبح امروز سهشنبه مجلس در جمع خبرنگاران، گفت: موضوع تحویل خودرو که در فضای مجازی مورد بحث قرار گرفته، به صورت جانبی در جلسه غیرعلنی مطرح شد و بحثهای پراکندهای صورت گرفت. توضیح لازم این است که اولاً اینکه خودروهای تولید داخل در اختیار نمایندگان قرار گیرد تازگی ندارد و در همه ادوار سابقه داشته است. ضمناً ۱۸۰ نفر از همکاران ما در مجلس یازدهم سابقه نمایندگی نداشتند و اینها خودروی مناسبی برای سرکشی به حوزههای انتخابیه در اختیارشان نیست. وی با بیان اینکه معمولاً کسانی که مسئولیتهای پایینتری دارند خودروهای متنوعی در اختیار دارند، یادآور شد: این رویه در گذشته وجود داشته و اما تنها فرقش این بود که قبلاً به نام نمایندگان شمارهگذاری میشد، اما این دوره به نام مجلس شمارهگذاری شده است و امکان واگذاری ندارد. هر چند بعد از پایان دوره هم این خودروها به درد مجلس نمیخورد که بخواهد به مجلس برگردد؛ زیرا عملاً مستهلک میشود و قابل استفاده نیست، اما آنچه در مورد تفاوت قیمتی گفته میشد عملاً برای نمایندگان امکانپذیر نیست.
نماینده مردم تبریز در مجلس با بیان اینکه این خودروها برای انجام وظایف نمایندگی در اختیار نمایندگان قرار میگیرد، تأکید کرد: اینها وسایل رفاهی نیستند. همترازان نمایندگان که وزرا هستند گاهی دهها خودرو در اختیارشان است اما در مجلس چنین امکانی نیست. استانداران، فرمانداران و بخشداران امکانات وسیعی دارند.
شاسی بلند میخواهم
لطفالله سیاهکلی دیگر نماینده مجلس که اتفاقاً یکی از خودروها را دریافت کرده است، گفت: من الان برای رفتن به مناطق روستایی در جادههای کوهستانی باید شاسی بلند در اختیار داشته باشم در حالی که در دوره گذشته ماشینهای شاسی بلند به نمایندگان داده شد و اکنون هم این ماشین را اگر بفروشم با ۴۰۰ میلیون اضافه نمیتوانم شاسی بلند بخرم. به گزارش ایلنا، وی ادامه داد: ما از جیب خودمان ماشین میخریم و در طول ۴ سال این ماشین اسقاط میشود؛ آیا این درست است که این هزینه از جیب من نماینده باید پرداخت شود. وی خطاب به مردم هم گفت: در اینجا باید مردم مدافع نمایندگان باشند و بگویند این نماینده سرش کلاه رفته چرا باید هم پول بدهد و هم فحش بخورد و هم ماشیناش بعد از ۴ سال مستهلک شود. این نماینده اصولگرا در پاسخ به این پرسش که اقساط خودرو دریافتی به چه شکل است نیز گفت: تنها ۲ دو روز است که خودرو را تحویل گرفتهام و به محض مشخص شدن مبلغ اقساط آن را اطلاعرسانی میکنم.
روحالله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پست اینستاگرامی خود اخیراً خبر داد: «مجلس برای خودروی نمایندگان سه گزینه داشت؛ استفاده از خودروی مجلس با راننده با هزینه روزی 500 هزار تومان، تحویل امانی خودروی صفر (پارس) به نماینده و عودت آن به مجلس در پایان نمایندگی و در نهایت فروش اقساطی یک خودروی صفر به نماینده.» سید سعید لواسانی، امام جمعه لواسان نیز در همین رابطه در حساب توئیتر خود نوشت؛ «یکی از نمایندگان محترم توضیح دادند که قیمت دنا پلاس تحویلی به نمایندگان ۳۰۲ میلیون است که ۳ ساله از حقوق آنان کم میشود یعنی حدوداً ماهی ۸ میلیون و 300 هزار تومان.» این خبر در شبکه های اجتماعی واکنش های زیادی داشته است.
یگانه خدامی
خبرنگار
در هفته دفاع مقدس روایتها و نوشتههای زیادی را درباره دوران جنگ ایران و عراق در شبکههای اجتماعی میخوانیم. کاربرانی که اعضای خانوادهشان از رزمندگان بودند درباره خاطرات آنها مینویسند یا از مشکلات جانبازان و خانوادههای شهدا. پس از پخش مستندی درباره دفاع مقدس در یکی از شبکه های فارسی زبان خارجی هم بحثهای زیادی درباره آن در شبکههای اجتماعی و بین کاربران ایرانی شکل گرفت. همچنین تصاویری از دوران دفاع مقدس در این روزها مرتب بازنشر میشود:
«چهلمین سال حمله عراق را فراموش نکنیم. اولین جنگ مهمی که در دو قرن اخیر در تاریخ ایران روی داد و ایران خاک مقدسش را از دست نداد. این بهخاطر از خودگذشتگی پاسداران، ارتش و صدها هزار مرد و زن داوطلب بود که با جان نثاری حماسه آفریدند. یادشان گرامی.»
«خاطره من از جنگ با بقیه فرق میکنه. خاطراتم مال دستگاه کپی عکاسی سر خیابان شیخ هادی بود. کپی شناسنامه ۱۳۵۰ رو با تیغ تراشیدم، کردم۱۳۴۷. باهمون کپی دو تا سه ماه رفتم منطقه.»
«خانواده محمدرضا پهلوی بعد از اینکه از ایران فرار کردهاند به همراه نزدیکان تیمور بختیار، رئیس پیشین ساواک و شاپور بختیار، نخستوزیر پیشین ایران به صدام کمک کردند تا جنگ به سود او به پایان برسد.»
«با یه مادر شهید مصاحبه کردم گفت: پسرم 16 سالش بود؛ گفت: میخوام برم، میخوام برم جنگ. گفتم: مادر! درستو بخون بعد برو. گفت: نه تا من درسمو بخونم جنگ تموم میشه...برای اینکه بره رفت شناسنامه یه سال بزرگتر گرفت ...تو چشمای مادر شهید حسرت دیدار بود.»