ایده و خلاقیت در«طراحان ایده»
میثم سارنگی
خبرنگار
طراحان ایده، رسانهای بینارشتهای و مستقل است که به نقش کلیدی «ایده» و «خلاقیت» در بهبود کیفیت هنر، زندگی و کسبوکارها میپردازد. این نشریه اینبار با دو شماره در یک شماره، مجلد سوم و چهارم خود را به سردبیری «نوید خواسته» و مدیرمسئولی «مجید عرفانیان» منتشر کرد. طراحان ایده همواره تلاش کرده با رویکردی خلاق از ارزشهای قابل توسعه در جامعه بنویسد و فرصتی را برای توزیع، اشتراکگذاری و نشر ایدهها و اندیشههای ناب فراهم بیاورد. در شماره تازه طراحان ایده علاوه بر مطالبی جذاب با تمرکز بر ایدههای خلاقانه در رشتهها و حوزههای مختلف، گفتوگوی ویژهای را میخوانید با عنوان؛ «دریچهای به جهانِ خسرو سینایی». این گفتوگو از آن جهت مهم تلقی میشود که برای نخستین بار در یک گفتوگوی تقریباً بلند، به زوایای تازهای از زندگی حرفهای پُر نشیب و فراز این فیلمساز مؤلف و صاحبسبک پرداخته شده است. فیلمسازی میانرشتهای که حوزههای متعدد هنر را زیسته و تجربه است. خسرو سینایی بهعنوان یک هنرمند میانرشتهای - هرگز برای تفنن یا خودنمایی به سراغ هنرهای گوناگون نرفته؛ آنچه او را در مسیر این جریان هدایت کرده، سابقه و تجربه یک زیست شخصی بوده که در زندگی حرفهایاش تبلور یافته است.
طراحان ایده
ترتیب انتشار:فصلنامه
شماره : 3 و 4
بهار و تابستان 98
روایت نواهای عاشورا دریک کتاب
ندا سیجانی
خبرنگار
درباره فلسفه عاشورا و روضه خوانی، نوحه خوانی و دیگر آیینهای آن کتابها و آلبومهای مختلفی تولید و منتشرشده است که هرکدام به روایتی دلنشین و زیبا از گوشههای مختلف مراسم عزاداری روز عاشورا در شهرها و روستاهای مختلف ایران میپردازند. یکی از این آثار که بیمناسبت با ایام محرم نبوده و خواندن آن پیشنهاد میشود، کتاب «موسیقی عاشورا» به قلم تورج زاهدی است که همزمان با ماه محرم سال 88 ازسوی انتشارات سوره مهر منتشر شد. نویسنده این کتاب، موسیقیهای عاشورایی را درچهارشاخه روضه خوانی، نوحه خوانی، اذان و مناجات و تعزیه و شبیه خوانی مورد بررسی قرار میدهد. او در این کتاب به نوحه خوانها و روضه خوانهای معروف و آثار آنها همچون سید محمود واعظی، لسان طالقانی و اعتماد شیرازی اشاره داشته است. زاهدی همچنین برای اعتبار گفته خود از سخن استادانی همچون روحالله خالقی و کتابهایی همچون «سرگذشت موسیقی ایران» بهعنوان شاهد و منبع بهره برده ودر نگارش کتاب از منابعی همچون «گلبانگ محراب تا بانگ مضراب»، «چهرههای موسیقی ایران»، «تاریخ تحول ضبط موسیقی در ایران»، «موسیقی تعزیه» و«تاریخ موسیقی نظامی ایران» استفاده کرده است.
موسیقی عاشورا
مؤلف: تورج زاهدی
ناشر: سوره مهر
سال انتشار: 1388
کارگردان «رستاخیز» بیانیه داد، بنیاد سینمایی فارابی سهامدار فیلم شکایت کرد
احمدرضا درویش: از دیدن رستاخیز اجتناب کنید
فائزه مشایخی
خبرنگار
«رستاخیز» آخرین ساخته احمدرضا درویش در سی و دومین جشنواره فیلم فجر در ۱۱ بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد و در نهایت در ۸ بخش از جمله بهترین کارگردانی برنده سیمرغ بلورین شد اما این شروع خوب به پایانی دلچسب در اکران تبدیل نشد و چند ساعت بعد از اکران عمومی از پرده پایین کشیده شد. تا همین چند وقت پیش همچنان اما و اگرها و شائبههای اکران و اکران نشدنش هرازگاهی فضای رسانهای را دربرمیگرفت اما در نهایت جز در جشنواره فیلم فجر و چند اکران محدود در جشنوارههایی چون جشنواره فیلمهای دینی «رویش»، اکرانهای خصوصی و همان اکران چندساعته این فیلم هرگز رنگ پرده را به خود ندید. 18 شهریور و دقیقاً مصادف با تاسوعای حسینی اما اتفاق غیرمنتظرهای افتاد و «رستاخیز» با دوبله عربی و بدون کم و کاست روی اینترنت قرار گرفت و دیروز بالاخره احمدرضا درویش با انتشار بیانیهای به این اتفاق واکنش نشان داد. او در چندین بند با مرور تاریخی جریانات و اتفاقاتی که برای این فیلم از اکران و جوایزی که در جشنواره فجر گرفت تا پایین کشیدنش از پرده و مکاتبهها و ملاقاتهای حضوری با مقامهای کشوری و لشکری و مراجع نوشت که در نهایت روزنه امیدی به عدم رفع توقیف فیلم نشد.
درویش در بخشهایی از این بیانیه نسخه منتشر شده عربی را نسخه معیوب دانست و در توضیحی مفصل نوشت: «اکنون پس از سپری شدن بیش از چهار سال از توقیف فیلم «رستاخیز» و همزمان با شام غریبان شهدای کربلا (1398) نسخه معیوب این فیلم با نام «القربان» در اقدامــــــــــــی غیراخلاقی و غیرقانونی به فضای مجازی و سایتهای اینترنتی راه یافته است. راهزنانِ عرصه هنر و فرهنگ با بستن قاب تصویر (کادر)، نشانِ حک شده (واترمارک) روی تصاویر و عنوانبندی (تیتراژ) انتهای فیلم را که حاوی اسامی عوامل و سرمایهگذاران فیلم بوده است، حذف کردهاند. متأسفانه چهار روز از این سرقتِ فرهنگی سپری شده، صدها هزار نفر فیلم «القربان» را دیدهاند و بنا بر قرائن موجود، میلیونها نفر با پرداخت هزینه به شبکههای اینترنتی خارجی به تماشای آن نشستهاند!» درویش در بخشهای دیگری از این بیانیه با حقالناس دانستن فیلم «رستاخیز» مینویسد: «با توجه به ظرفیتهای نامحدود در عصر ارتباطات و نقش بیبدیل آثار هنری در ترویج ارزشهای فرهنگی؛ از محضر علما و مراجع عالیقدر، دانشمندان و روشنفکرانِ علوم دینی و علوم اجتماعی، ذاکرانِ اهلِ بیتِ عصمت و طهارت(ع) و اصحاب گرانقدر رسانه درخواست میکنم، با تأکید و تکیه بر پویایی فقه شیعه و سیره نبوی(ص) بستر مناسب را برای تشویق اصحاب هنر و ترغیب آنان به تولید آثار متأثر از معارف دینی و تاریخی فراهم کنند و امکان سوءاستفاده معاندان و کجاندیشان را از ذخایر نابِ فرهنگی سلب نمایند.» کارگردان «رستاخیز» در بخشهای پایانی این بیانیه با ابراز امیدواری درباره این موضوع که هیچ مخاطبی از دیدن، شنیدن و درک آثار هنری محروم نشود و «رستاخیز» با عبور از موانع و رضایت سازندگانِ آن، در معرضِ دیدگانِ عمومی قرار گیرد خطاب به نهادهای ذیربط از جمله قوه مقننه و قوه قضائیه مینویسد: « از دو قوه محترمِ قضائیه و مقننه درخواست میکنم که در دفاع از حقوق معنوی و سرمایههای هنری و فرهنگی، همچون دفاع از بیتالمال و حقالناس حساسیت نشان دهند. همچنین از همه نهادهای انتظامی و اطلاعاتی، وزارت امور خارجه، وزارت کشور، معاونت حقوقی رئیس جمهوری و دیگر دوایرِ مرتبط، درخواست میکنم که ضمن واکاوی و پیگیری موضوع از مجاری داخلی و خارجی، نسبت به کشفِ منشأ این سرقتِ فرهنگی اقدام کنند و هرچه سریعتر از انتشارِ این عملِ حرام و گستاخانه جلوگیری نمایند.» درویش در بندهای دیگر این بیانیه از سهامدارانِ داخلی و خارجی فیلم «رستاخیز» مطالبهای دارد. او درخواست خود را این گونه مطرح میکند: «از سهامدارانِ داخلی و خارجی فیلم «رستاخیز» درخواست میکنم همچون گذشته بر صیانت از حقوق معنوی و مادی این فیلم پافشاری و با پیگیری و مطالبه مجدانه، از به تاراج رفتن حیثیت مولود خود جلوگیری کنند. در این خصوص گرچه بنیاد سینمایی فارابی و مؤسسه رسانههای تصویری که پس از حکم بدوی دادگاه دیوان عدالت اداری به سهامداران فیلم پیوستهاند، لکن این نهادها، هم بهدلیل وظایف ذاتی خود در صیانت از همه آثار سینمایی و هم بهعنوان سهامدار، نسبت به پیگیری حقوقی موضوع فوق، مسئولیت مضاعفی برعهده دارند.» احمدرضا درویش بیانیه طولانی خود را با اظهار تأسف درباره سرنوشت فیلم و مخاطبان ایرانی آن به پایان میبرد که هرگز پیش از این موفق نشده بودند رستاخیز را که اثر یک کارگردان ایرانی است ببینند و حالا بسیاری نسخه معیوب آن را تماشا خواهند کرد که بههیچ عنوان مورد تأیید سازندگان آن نیست. درویش درد دل خود را در قالب بیانیه این گونه به پایان میرساند: «بسیار متأسفم که بر اثر آنچه به «رستاخیز» تحمیل شده است، هموطنان من از تماشای آن محروم و مخاطبان خارجی بر آنان رجحان پیدا کردهاند! بهدلیل برخورداری فیلم «رستاخیز» از مضمون بلند حماسه عاشورا، عطشِ فراوانی در مخاطبان محترمِ داخلی و خارجی، بخصوص جوانان برومند، برای دیدن این فیلم به وجود آمده است. اینجانب بهعنوان عضوی کوچک از خانواده بزرگِ سینمای ایران از عموم مردم ارجمند، بخصوص ارادتمندان به ساحت مقدس حضرت اباعبدالله الحسین(ع) که به رعایت امور شرعی و قانونی شهره هستند، تقاضا میکنم که از دیدن، کپیبرداری و انتشار فیلم «رستاخیز» اجتناب کنند و دیگران را نیز از این فعل حرام و غیرقانونی
پرهیز دهند.»
ساعاتی پس از انتشار بیانیه احمدرضا درویش، بنیاد سینمایی فارابی هم طی ارسال نامهای به معاون دادستان و سرپرست دادسرای امور بینالملل تهران از توزیعکنندگان غیرقانونی نسخه عربی فیلم رستاخیز (القربان) اعلام شکایت کرد. علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد در این نامه ضمن توضیح این نکته که این بنیاد مالک ۶۰درصد رستاخیز است و بارگذاری نسخه عربی فیلم، این بنیاد و سایر مالکان را متحمل ضرر مادی و معنوی کرده و موجب تضییع حقوق بیتالمال شده از این معاونت خواستار تعقیب قضایی منتشر کنندگان فیلم در نسخه عربی شده و خواسته تا مطابق ماده ۲۹ قانون حمایت حقوق مولفان و مصنفان از نشر و پخش فیلم رستاخیز جلوگیری شود.
سیروس الوند در ویژهبرنامه روز ملی سینما در موزه سینما:
چرا تقوایی نباید کار کند؟
ویژهبرنامه موزه سینما به مناسبت روز ملی سینما شامگاه جمعه ۲۲ شهریور همراه با نمایش فیلمهای «تمرین آخر و تعزیه حر دلاور» و نخستین تصاویر سینمای ایران «فیلمهای میرزا ابراهیمخان عکاسباشی» با حضور حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی، علی ربیعی سخنگوی دولت و جمعی از سینماگران و پیشکسوتان سینما برگزار شد. سیروس الوند پیش از نمایش فیلم «تمرین آخر و تعزیه حر دلاور» با تشکر از برگزارکنندگان این برنامه، گفت: انتخاب نمایش فیلم «تمرین آخر و تعزیه حر دلاور» با توجه به اینکه امسال روز ملی سینما با ماه محرم همزمان شده، انتخاب پسندیدهای است و تقوایی در این فیلم به هنر تعزیه و فرهنگ عاشورا و محرم بخوبی توجه کرده است. این کارگردان پیشکسوت سینمای ایران با تمجید سینمای ناصر تقوایی، گفت: ناصر تقوایی یکی از پایهگذاران موج نوی سینمای ایران است؛ آن زمان که فیلم مینیمالیستی وجود نداشت او با ساخت برخی آثارش فضایی مینیمالیستی ایجاد کرد. او ادامه داد: فیلم «ناخدا خورشید» بهترین اقتباس از داستانی است که حتی غربیها هم نتوانستند بخوبی آن را اجرا کنند. ناصر تقوایی فیلمهای جدید هم دارد و همیشه ناراحت بود که چرا درباره فیلمهای جدیدش صحبت نمیشود. الوند با اشاره به اهمیت پرداختن سینمای ایران به دفاع مقدس و بعد از آن بیان کرد: چرا باید کارگردانی مانند ناصر تقوایی که اهل آبادان است نتواند درباره جنگ و تبعات آن فیلم بسازد. کارگردان «یک بار برای همیشه» همچنین گفت: تقوایی حتی جایزه نقدی جشنواره لوکارنو را برای بازسازی مناطق جنگزده اختصاص داد. چرا باید بعد از سالها که از پایان جنگ میگذرد همچنان شاهد باشیم که این مناطق به صورت کامل بازسای نشده است. همچنین در این مراسم بخشی از نخستین تصاویرسینمای ایران «فیلمهای میرزا ابراهیم خان عکاس باشی» برای میهمانان در فضای باز موزه بر روی پرده به نمایش درآمد. حسین انتظامی در حاشیه این مراسم از تالارهای موزه سینما بازدید کرد و پای صحبت سینماگران حاضر در مراسم نشست.
شب روشنگری دینی همراه با رونمایی از دو اثر تازه دکتر سید مصطفی محقق داماد عصر روز یکشنبه ۲۴ شهریورماه در کانون زبان فارسی برگزار میشود.
انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» به نویسندگی و کارگردانی اشکان رهگذر برنده جایزه بهترین انیمیشن سینمایی از جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان سن دیگو ۲۰۱۹ شد.
پشت صحنه فیلم «گاو» ساخته داریوش مهرجویی در کانون فیلم خانه سینما به نمایش گذاشته میشود. این برنامه، یکشنبه ۲۴ شهریور ساعت ۱۸ در سالن سیفالله داد خانه سینما به نشانی خیابان بهار جنوبی، خیابان سمنان، شماره ۲۹ برگزار میشود و همه علاقهمندان میتوانند بهصورت آزاد و رایگان در این برنامه حضور داشته باشند.
جشنواره فیلم تورنتو اعلام کرد، معرفی اسامی برندگان جایزه مخاطبان و بخش رقابتی از سوی داوران، به جای اینکه در مراسم رسمی صورت بگیرد از طریق رسانههای اجتماعی انجام میشود.
موزه لوور پاریس، از دپارتمان هنرهای اسلامی خود پس از اتمام پروژه توسعه و بازسازی رونمایی کرد.
«نورا رابرتز» که با نام مستعار «جی. دی. راب» نیز شناخته میشود با جدیدترین جلد از مجموعه داستانهای «در کام مرگ» به فهرست پنج اثر پرفروش داستانی نیویورکتایمز بازگشت.
محمد بادپر، دبیر هفتمین دوسالانه داستان کوتاه نارنج گفت: آخرین مهلت ارسال اثر به این دوسالانه ساعت ۲۴ روز ۳۱ شهریورماه است.
با جمعبندی نظرات فرهیختگان و مجموعههای مختلف فرهنگی و هنری، ۱۶۵ فیلم نامزد برای انتخاب برترینهای چهل سال سینما از نگاه هیأت اسلامی هنرمندان معرفی شدند. مرحوم رسول ملاقلیپور و ابراهیم حاتمی کیا هر کدام با هشت فیلم نامزد شده در رتبه نخست قرار دارند و در ادامه جمال شورجه، مرحوم امیر قویدل، شهریار بحرانی و مجتبی راعی در بین نامزدها بیشترین آثار را کارگردانی کردهاند.