با حذف عوارض سفر به جمهوری آذربایجان برای ناوگان ایرانی ثبت میشود
افزایش 3 برابری حجم ترانزیت ایران
با توجه به اینکه ایران محور اتصال کریدور شمال - جنوب است، حذف عوارض ناوگان، تقاضای تجارت و عبور کامیون از مرز ایران به جمهوری آذربایجان
و بالعکس به سمت هند، قفقاز، روسیه، منطقه اوراسیا و شمال اروپا افزایش می یابد و حجم ترانزیت ایران از این منطقه 3 برابر می شود
گروه اقتصادی/ وزیر راه و شهرسازی بهعنوان رئیس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و آذربایجان در پانزدهمین اجلاس این کمیسیون و مذاکرات برای افزایش همکاریهای حمل و نقلی که در باکو برگزار شد، شرکت کرد.
رستم قاسمی، در این سفر با همتای آذربایجانی خود درباره افزایش حجم مبادلات دو کشور رایزنی کرد. مبادلات تجاری ایران و جمهوری آذربایجان در هشتماهه امسال به ۳۰۰ میلیون دلار رسیده که از این میزان ۲۵۲ میلیون دلار صادرات به آذربایجان و ۲۹۰ میلیون دلار واردات از این کشور انجام گرفته است، به همین منظور دو طرف برای ارتقای همکاریهای تجاری گفتوگو میکنند. ارتقای همکاریهای ایران و آذربایجان در زمینه حملونقل جادهای با توجه به افزایش میزان تردد ناوگان با بیش از ۷۰ هزار دستگاه کامیون و پیگیری راهاندازی مجدد قطار مسافری نخجوان- مشهد- نخجوان، کاهش یا حذف عوارض ناوگان ایرانی متردد به قلمرو آذربایجان و پیگیری پروژه احداث پل آستاراچای، تکمیل پروژه بارانداز ریلی آستارا و پروژه ریلی رشت-آستارا بهعنوان بخشی از کریدور شمال-جنوب از محورهای سفر وزیر راه و شهرسازی به آذربایجان است.
حذف عوارض ناوگان
حذف اخذ مستقیم عوارض از ناوگان عبوری از مرز آذربایجان، مهمترین محور گفتوگوهای ایران و آذربایجان در ماههای اخیر است. جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت و حملونقل بینالمللی سازمان راهداری و حملونقل جادهای در خصوص مبادلات میان ایران و آذربایجان گفت: کشور آذربایجان پیچیدهترین و سنگینترین عوارض عبور و مرور مرزی را در میان کشورهای منطقه دارد. حدود 5مدل عوارض که مبلغ مجموع آن زیاد است از کامیونهای عبوری از سوی کشور آذربایجان اخذ میشود.
هدایتی افزود: این کشور در یک دهه گذشته سرمایهگذاری زیادی در حوزه زیرساختهای حمل و نقلی انجام داده و با وجود وسعت کم به یکی از هابهای لجستیکی منطقه تبدیل شده است. اما هزینه عبور با توجه به وسعت کم کشور آذربایجان، نسبت به میزان پیمایشی که ناوگان میتواند در این کشور داشته باشد، زیاد است. هدایتی خاطرنشان کرد: طولانیترین تردد ناوگان ما از کشور آذربایجان، با ورود از مرز آستارا و خروج از مرز پل قرمز به گرجستان است که حدود 700 کیلومتر است.تردد ناوگان ما از مرزهای دیگر به کشور آذربایجان کمتر از این عدد است. برای توسعه مناسبات ترانزیتی و همچنین اگر آذربایجان قصد دارد هاب لجستیکی منطقه باقی بماند، این کشور، چارهای جز کاهش هزینههای بالای عوارض ناوگان عبوری را ندارد. البته کاهش عوارض ناوگان توسط آذربایجان فقط خواست ایران نیست و کشورهای دیگر مانند ترکیه نیز این موضوع را پیگیری میکند.
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری افزود: دولت آذربایجان موافقت خود را با کاهش عوارض اعلام کرده و مجلس این کشور باید آن را تصویب کند.قرار بود روند کاهش عوارض در 2 تا 3 ماه از سوی کشور آذربایجان اجرا شود اما این روند طولانی شده است. اواخر سال گذشته میلادی، مباحثات حمل و نقلی با گرجستان و آذربایجان داشتیم و در این مباحثات کاهش عوارض ناوگان در قلمرو آذربایجان هم مطرح شد و این موضوع یکی از مطالبات مهم ایران در روابط تجاری با آذربایجان است. در سفر اخیر هم، وزیر راه و شهرسازی بحث کاهش عوارض را پیگیری کرده است.
مزایای کاهش عوارض
هدایتی با اشاره به کاهش هزینه عوارض برای کامیونهای عبوری از مرز آذربایجان گفت: کاهش عوارض منجر به افزایش فرصتهای تجاری و کاهش هزینههای تجارت میان دو کشور میشود. همچنین با کاهش عوارض، این امکان فراهم میشود که ترانزیت از قلمرو دو کشور بیشتر شود. با توجه به اینکه ایران محور ترانزیت شمال به جنوب است، کاهش عوارض ناوگانی که از مرز آذربایجان برای ورود یا خروج از ایران استفاده میکنند، جذب بار از این کریدور را افزایش می دهد. به گفته هدایتی طبق قانون، وزارت راه مکلف است از ناوگان کشورهایی که بهصورت یکجانبه بر ناوگان ایرانی عوارض وضع میکنند، هزینه عوارض اخذ کند، اما حجم تجارت، صادرات و ترانزیت ایران بیشتر از آذربایجان است و به همین دلیل تردد ناوگان ما از مرز آذربایجان بیشتر است.
هدایتی گفت: آذربایجان اگر میخواهد هاب ترانزیتی باشد باید بجای افزایش اخذ عوارض دولتی اجازه دهد ناوگان خارجی با هزینه کمتری از این کشور عبور کند و درآمدهای ملی از حوزه ترانزیت، بیشتر درآمدهایی باشد که برای بخش خصوصی ایجاد میشود. به این ترتیب شرایطی فراهم میشود تا میزان عبور ناوگان خارجی از مرز دو کشور افزایش یابد و درآمدزایی برای بنگاههای اقتصادی ایجاد میشود که خدمات به ناوگان و اقامت آن میدهند. ما نباید با اخذ بالای عوارض مانعی برای توسعه ترانزیت ایجاد کنیم.
ترانزیت 3برابری
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری با اشاره به اینکه هزینه درآمدی آذربایجان از ترانزیت با وسعت این کشور همخوانی ندارد و عدد بالایی است، گفت:با حذف این عوارض ظرف یکسال، ترانزیت ناوگان ما از مرزهای آذربایجان و تجارت دو جانبه و ترانزیت ما 3 برابر میشود. با توجه به موقعیت ژئوپلیتیکی، ایران، تجارت کشورهای منطقه با قفقاز، روسیه، اوراسیا، شمال اروپا و هند را پوشش میدهد. مرزهای دو کشور ایران و آذربایجان پتانسیل خوبی برای افزایش ترانزیت است اما هزینههای سنگین مانع ایجاد آن می شود.
تردد مسافری
مذاکرات ایران و آذربایجان برای راهاندازی مجدد قطار مسافری نخجوان- مشهد یکی دیگر از محورهای گفتوگوی وزیر راه و شهرسازی با مسئولان آذربایجانی است. مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری با اشاره به تردد بالای مسافری میان دو کشور قبل از شیوع کرونا گفت: دو کشور ایران و آذربایجان اشتراکات مذهبی دارند و از کشور آذربایجان، قبل از کرونا تقاضای مسافری زیادی برای رفتن به عراق و زیارت عتبات مخصوصاً در ایام اربعین داشتیم همچنین این تقاضا برای سفر به شهرهای زیارتی قم و مشهد وجود داشت.
با کاهش شیوع کرونا و روند عادی ترددها، راهاندازی مجدد قطار مسافری نخجوان- مشهد در دستور کار دو کشور است و چون ما در منطقه جلفا مرز ریلی داریم میتوانیم بستر سفر اتباع آذربایجان و نخجوان را به ایران و کشورهای منطقه فراهم کنیم.
افزایش 7،6میلیارد دلاری درآمدهای ترانزیتی ایران
وزیر راهوشهرسازی گفت: اگر بتوانیم نیمی از این میزان صادرات کالای روسیه به هند را هم از طریق ترانزیت و بهصورت ریلی حمل کنیم و مشکلات مربوط به پسکرانههایمان را حل کنیم، سالانه 7،6میلیارد دلار فقط از این طریق درآمد برای کشور کسب خواهیم کرد. رستم قاسمی در همایش سالانه مدیران سازمان بنادرودریانوردی با اشاره به صادرات حدود ۲۵میلیون تن سنگآهن از روسیه به هند، عنوان کرد: اگر بتوانیم نیمی از این میزان صادرات کالای روسیه به هند را هم از طریق ترانزیت و بهصورت ریلی حمل کنیم و مشکلات مربوط به پسکرانههایمان را حل کنیم، سالانه 7،6میلیارد دلار فقط از این طریق درآمد برای کشور کسب خواهیم کرد. حل مشکلات مربوط به ترانزیت بهصورت جدی در دستور کار قرار دارد. قاسمی با اشاره به اهمیت توجه به توسعه سواحل مکران، افزود: برای توسعه سواحل مکران نیاز به سکونت حداقل ۲میلیون نفر در این نواحی است که این انتقال جمعیت امکانپذیر است. در همین راستا ۲شهر را طراحی کردهایم که در حال ساخت آنها هستیم.
45 هزار مسکن مهر در سال 1400 به مردم تحویل داده شد
در 11 ماه ابتدای سال 1400، 45 هزار و 432 واحد مسکن مهر تحویل متقاضیان شده است. از ابتدای سالجاری تا ابتدای اسفندماه، 45 هزار و 432 واحد مسکن مهر بر مبنای آمار بانک مسکن به اتمام رسیده و تحویل متقاضیان شده است. بر این اساس 4 هزار و 388 واحد مسکونی مرتبط با تسهیلات مسکن روستایی بوده که 9.6 درصد از کل واحدهای تکمیل شده در سال 1400 را در بر میگیرد. از سوی دیگر 66 واحد مسکونی از آمار کل نیز مرتبط با بافت فرسوده بوده و 40 هزار و 978 مسکن مهر شهری معادل 90.1 درصد از واحدهای مسکونی تحویل شده در سالجاری در این اطلاعات قید شده است. بر اساس این آمار تا ابتدای اسفندماه سال 1400 همچنان 216 هزار و 388 مسکن مهر تحویل نشده باقی مانده که از این تعداد 32 هزار و 191 پروژه پیشرفت کمتر از 30 درصد دارند. از سوی دیگر 66 هزار و 989 واحد مسکونی از واحدهای باقی مانده نیز پیشرفت بین 30 تا 75 درصد داشته و 117 هزار و 208 واحد دیگر نیز پیشرفت بین 75 تا 100 درصد دارند.
۴۰۰ میلیارد تومان هزینه ساخت پلاسکو جدید
ساختمان پلاسکو که در دی ماه سال ۱۳۹۵ آتش گرفت و فرو ریخت پس از پنج سال، روز گذشته افتتاح شد. رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به برآورد اولیه ۱۷۰ میلیارد تومانی برای ساخت پلاسکو جدید، گفت: این رقم بهدلیل تورم و افزایش هزینهها به ۴۰۰ میلیارد تومان رسید. پرویز فتاح در مراسم افتتاح رسمی ساختمان جدید پلاسکو افزود: هزینههای ساخت پلاسکو از ۱۷۰ میلیارد تومان به ۴۰۰ میلیارد تومان رسید.
وی افزود: با وجود اینکه بنیاد بهعنوان مالک از امروز وظیفه اداره ساختمان را ندارد اما تا یک سال برای کنترل تأسیسات از قبیل آسانسور، پلههای برقی و رفع مشکلات احتمالی، در ساختمان مستقر خواهیم بود. فتاح اضافه کرد: وجود ۶۰۰ کسبه در پلاسکو، این ساختمان را به نمادی از تولید در صنعت پوشاک تبدیل کرده بود.
این ساختمان در هزار متر مربع و در ۲۰ طبقه احداث شد و سختی کار جایی بود که باید مشاعات، آسانسورها و پلهبرقیها به این فضا اضافه میشد و در عین حال رضایت کسبه نیز مدنظر قرار میگرفت.