ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
گزارش ویژه
آغاز برخوردهای قاچاق در امین حضور
معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: فرمانده انتظامی تهران بزرگ برای آغاز برخوردهای قاچاق در امین حضور تهران اعلام آمادگی کامل کرده است. یاسر سوادکوهی اظهار داشت: در آذرماه سال ۱۴۰۰ طی ابلاغیه رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به تمام استانداران کشور، فرایند مبارزه با کالای قاچاق در سطح عرضه در ۵ گروه کالایی پوشاک، دخانیات، لوازمیدکی خودرو، لوازمخانگی و آرایشی و بهداشتی آغاز شد. او با بیان اینکه از پانزدهم فروردین سالجاری قرارگاههای مبارزه با کالای قاچاق تشکیل شد و طبق گزارشهای بهدستآمده در مدتزمان یک ماه، ارزش کشفیات این طرح ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است، گفت: برخوردها هنوز متوقف نشده است؛ به طور مثال در هفته گذشته در منطقه غرب تهران ۸ دستگاه کامیون که حامل کالای قاچاق و تقلبی بودند جمعآوری و به سازمان اموال تملیکی منتقل شد. سوادکوهی عنوان کرد: در این طرح بزرگ با ۵۷ قلم لوازمیدکی قاچاق در سطح عرضه برخورد شده است و در این طرح همه دستگاهها به طور پیوسته در حال برخورد در سطح عرضه هستند.
آغاز دور جدید برخورد با قاچاق
سوادکوهی ادامه داد: در مرحله آغازین کار، در منطقه امین حضور چند انبار بزرگ لوازمخانگی قاچاق کشف شد و همچنین در حال حاضر برای برخوردهای مجدد در امینحضور، طی پیگیریهای معاون اول رئیس جمهور، مکاتبات، اقدامات و هماهنگیهای لازم با ریاست قرارگاه مرکزی انجام شده است تا ظرف چند روز آینده برخوردها در بازار امینحضور از سرگرفته شود.
۳۵۰ وبگاه توزیع کالای قاچاق مسدود شد
سوادکوهی در خصوص عرضه کالای قاچاق در فضای مجازی اظهار داشت: مبارزه با کالای قاچاق هم در سطح عرضه و هم در انبار و نیز فضای مجازی در حال انجام است. در فضای مجازی بیش از ۳۵۰ وبگاه توزیع کالای قاچاق شناسایی و فیلتر شدند. او افزود: برای شناسایی کالای قاچاق چند دستگاه فعال هستند که عبارت است از پلیس مبارزه با قاچاق فراجا، مرزبانی، وزارت اطلاعات که موارد مهم و سازمانیافته را شناسایی میکند، سازمان اطلاعات سپاه و چند کاشف دیگر از سازمانها و وزارتخانههای مختلف.
کالاها بدون هیچ تعارفی جمعآوری میشوند
مدیرکل دفتر هماهنگی مقابله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: برای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، فرودگاه امام خمینی بهعنوان یک گلوگاه برای ورود پوشاک ترکیهای و بنگلادشی محسوب میشود و به علت فروکش کردن کرونا و افزایش سفرهای خارجی، به گمرک و پلیس فرودگاه ابلاغ شده است که بارهای مسافری را بخوبی کنترل کنند و مراقب ورود این کالاها به کشور باشند. همچنین در حوزه لوازمخانگی و لوازمیدکی هر کالایی که بدون شناسه کالا باشد بدون هیچ تعارفی جمعآوری خواهند شد.
سخنگوی وزارت صمت:
عرضه خودروی اقتصادی از سال آینده
سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه خودروی اقتصادی تولید داخل از نیمه دوم سال آینده روانه بازار خواهد شد، گفت: تدوین دستورالعمل اجرایی واردات خودرو توسط وزارت صمت آغاز شده است. امید قالیباف افزود: هدف از واردات خودرو تنظیم بازار خودروهای مورد تقاضای دهکهای درآمدی متوسط و پایین، انتقال فناوری و ایجاد رقابت است و حقوق ورودی نیز بر همین اساس تعیین میشود؛ بر این اساس نقدهایی که مبنای تعیین حقوق ورودی را درآمدزایی دولت عنوان میکنند وارد نیست. او گفت: تعیین حقوق ورودی کالا یک سیاستگذاری تجاری است و عوامل تعیینکننده آن از جمله درجه حمایت از صنایع داخل و حفاظت از محیطزیست یا برخی اقشار هدف است و ربطی به تأمین کسری بودجه ندارد. سخنگوی وزارت صمت در پاسخ به منتقدان تعرفه شناور خودروهای وارداتی، خاطرنشانکرد: این موضوع نیاز به توضیح دارد که قرار نیست تعرفه واردات خودرو با هدف تأمین رقم مربوط در قانون بودجه تعیین شود، بلکه هدف حمایت از دهکهای متوسط و کمدرآمد برای خرید خودرو است. او ادامه داد: معنی تعرفهگذاری قطعی پس از تعیین قیمت نهایی در بورس کالا، ایجاد هرج و مرج تعرفهای و فضای غیرشفاف برای واردکنندگان نیست و این موضوع بزودی در آییننامه اجرایی شفافسازی میشود.
۸۴۷ شهرک صنعتی فعال در کشور داریم
معاون وزیر صمت گفت: در حال حاضر ۸۴۷ شهرک صنعتی فعال در کشور موجود است که بیش از ۴۹ هزار و ۵۰۰ واحد در شهرکها فعالیت دارند. علی رسولیان اظهار کرد: امسال بیش از 8هزار میلیارد تومان برای زیرساختهای شهرکهای صنعتی سرمایهگذاری و هزینه خواهیم کرد. او با بیان اینکه همزمان با سفر رئیسجمهور اعتبارات خوبی اختصاص یافته است، افزود: یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از محل سفر رئیسجمهور برای تصفیهخانه شهرکهای صنعتی هزینه شده و ۱۰ هزار میلیارد تومان دولت در دور اول سفرها برای ایجاد زیرساختهای صنعتی کشور هزینه شده است. معاون وزیر صمت اظهار کرد: در راستای تحقق عدالت صنعتی در استانهای مختلف کشور، از همین هفته گروههای مختلفی از کارشناسان و مدیران توانمند به استانها اعزام شدهاند و ظرفیتهای جدید سرمایهگذاری را شناسایی میکنند. مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران تصریح کرد: در مجموع در کشور 4منطقه متفاوت بر اساس شهرستانها ایجاد میکنیم تا بتوانیم کمکهای مؤثرتر و بهتری به این مناطق داشته باشیم.
معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: فرمانده انتظامی تهران بزرگ برای آغاز برخوردهای قاچاق در امین حضور تهران اعلام آمادگی کامل کرده است. یاسر سوادکوهی اظهار داشت: در آذرماه سال ۱۴۰۰ طی ابلاغیه رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به تمام استانداران کشور، فرایند مبارزه با کالای قاچاق در سطح عرضه در ۵ گروه کالایی پوشاک، دخانیات، لوازمیدکی خودرو، لوازمخانگی و آرایشی و بهداشتی آغاز شد. او با بیان اینکه از پانزدهم فروردین سالجاری قرارگاههای مبارزه با کالای قاچاق تشکیل شد و طبق گزارشهای بهدستآمده در مدتزمان یک ماه، ارزش کشفیات این طرح ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است، گفت: برخوردها هنوز متوقف نشده است؛ به طور مثال در هفته گذشته در منطقه غرب تهران ۸ دستگاه کامیون که حامل کالای قاچاق و تقلبی بودند جمعآوری و به سازمان اموال تملیکی منتقل شد. سوادکوهی عنوان کرد: در این طرح بزرگ با ۵۷ قلم لوازمیدکی قاچاق در سطح عرضه برخورد شده است و در این طرح همه دستگاهها به طور پیوسته در حال برخورد در سطح عرضه هستند.
آغاز دور جدید برخورد با قاچاق
سوادکوهی ادامه داد: در مرحله آغازین کار، در منطقه امین حضور چند انبار بزرگ لوازمخانگی قاچاق کشف شد و همچنین در حال حاضر برای برخوردهای مجدد در امینحضور، طی پیگیریهای معاون اول رئیس جمهور، مکاتبات، اقدامات و هماهنگیهای لازم با ریاست قرارگاه مرکزی انجام شده است تا ظرف چند روز آینده برخوردها در بازار امینحضور از سرگرفته شود.
۳۵۰ وبگاه توزیع کالای قاچاق مسدود شد
سوادکوهی در خصوص عرضه کالای قاچاق در فضای مجازی اظهار داشت: مبارزه با کالای قاچاق هم در سطح عرضه و هم در انبار و نیز فضای مجازی در حال انجام است. در فضای مجازی بیش از ۳۵۰ وبگاه توزیع کالای قاچاق شناسایی و فیلتر شدند. او افزود: برای شناسایی کالای قاچاق چند دستگاه فعال هستند که عبارت است از پلیس مبارزه با قاچاق فراجا، مرزبانی، وزارت اطلاعات که موارد مهم و سازمانیافته را شناسایی میکند، سازمان اطلاعات سپاه و چند کاشف دیگر از سازمانها و وزارتخانههای مختلف.
کالاها بدون هیچ تعارفی جمعآوری میشوند
مدیرکل دفتر هماهنگی مقابله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: برای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، فرودگاه امام خمینی بهعنوان یک گلوگاه برای ورود پوشاک ترکیهای و بنگلادشی محسوب میشود و به علت فروکش کردن کرونا و افزایش سفرهای خارجی، به گمرک و پلیس فرودگاه ابلاغ شده است که بارهای مسافری را بخوبی کنترل کنند و مراقب ورود این کالاها به کشور باشند. همچنین در حوزه لوازمخانگی و لوازمیدکی هر کالایی که بدون شناسه کالا باشد بدون هیچ تعارفی جمعآوری خواهند شد.
سخنگوی وزارت صمت:
عرضه خودروی اقتصادی از سال آینده
سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه خودروی اقتصادی تولید داخل از نیمه دوم سال آینده روانه بازار خواهد شد، گفت: تدوین دستورالعمل اجرایی واردات خودرو توسط وزارت صمت آغاز شده است. امید قالیباف افزود: هدف از واردات خودرو تنظیم بازار خودروهای مورد تقاضای دهکهای درآمدی متوسط و پایین، انتقال فناوری و ایجاد رقابت است و حقوق ورودی نیز بر همین اساس تعیین میشود؛ بر این اساس نقدهایی که مبنای تعیین حقوق ورودی را درآمدزایی دولت عنوان میکنند وارد نیست. او گفت: تعیین حقوق ورودی کالا یک سیاستگذاری تجاری است و عوامل تعیینکننده آن از جمله درجه حمایت از صنایع داخل و حفاظت از محیطزیست یا برخی اقشار هدف است و ربطی به تأمین کسری بودجه ندارد. سخنگوی وزارت صمت در پاسخ به منتقدان تعرفه شناور خودروهای وارداتی، خاطرنشانکرد: این موضوع نیاز به توضیح دارد که قرار نیست تعرفه واردات خودرو با هدف تأمین رقم مربوط در قانون بودجه تعیین شود، بلکه هدف حمایت از دهکهای متوسط و کمدرآمد برای خرید خودرو است. او ادامه داد: معنی تعرفهگذاری قطعی پس از تعیین قیمت نهایی در بورس کالا، ایجاد هرج و مرج تعرفهای و فضای غیرشفاف برای واردکنندگان نیست و این موضوع بزودی در آییننامه اجرایی شفافسازی میشود.
۸۴۷ شهرک صنعتی فعال در کشور داریم
معاون وزیر صمت گفت: در حال حاضر ۸۴۷ شهرک صنعتی فعال در کشور موجود است که بیش از ۴۹ هزار و ۵۰۰ واحد در شهرکها فعالیت دارند. علی رسولیان اظهار کرد: امسال بیش از 8هزار میلیارد تومان برای زیرساختهای شهرکهای صنعتی سرمایهگذاری و هزینه خواهیم کرد. او با بیان اینکه همزمان با سفر رئیسجمهور اعتبارات خوبی اختصاص یافته است، افزود: یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از محل سفر رئیسجمهور برای تصفیهخانه شهرکهای صنعتی هزینه شده و ۱۰ هزار میلیارد تومان دولت در دور اول سفرها برای ایجاد زیرساختهای صنعتی کشور هزینه شده است. معاون وزیر صمت اظهار کرد: در راستای تحقق عدالت صنعتی در استانهای مختلف کشور، از همین هفته گروههای مختلفی از کارشناسان و مدیران توانمند به استانها اعزام شدهاند و ظرفیتهای جدید سرمایهگذاری را شناسایی میکنند. مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران تصریح کرد: در مجموع در کشور 4منطقه متفاوت بر اساس شهرستانها ایجاد میکنیم تا بتوانیم کمکهای مؤثرتر و بهتری به این مناطق داشته باشیم.
وزیر صمت خبر داد
یک هیأت 350 نفره روسی به تهران میآید
مدیرعامل پیشین فولاد مبارکه که تخلفات مربوط به دوره او است، سال گذشته برکنار شد 700 میلیون دلار تفاهمنامه خودرویی با روسیه منعقد کردیم
گروه اقتصادی/ روز گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت در جمع خبرنگاران حاضر شد تا به سؤالات و ابهامهای صنعتی، تجاری و معدنی که وجود دارد پاسخ دهد؛ اکثر سؤالات محور واردات خودرو بود و اینکه با آییننامههای مصوب شده دست و پای واردکنندگان برای واردات خودرو بسته میشود یا خیر. سیدرضا فاطمی امین در خصوص واردات خودرو گفت: واردات خودرو از نظر وزارت صمت بلامانع است. با توجه به ناترازی در بازار خودرو و اختلاف قابل توجه در عرضه و تقاضا که سبب دو نرخی شدن خودروها شده بود، خودرو تبدیل به یک کالای سرمایهای شد؛ بنابراین یکی از دلایل ما برای واردات در کنار افزایش تولید خودرو، نزدیک کردن عرضه و تقاضا در این بازار به هم بود. او با بیان اینکه ۲۵ درصد تولید ناخالص کشور تحت پوشش وزارت صمت است، اما سهم خودرو ۰.۱۸ درصد از این میزان است، اضافه کرد: در سبد محصولات خودروسازان داخلی، خودروی اقتصادی با کیفیت وجود ندارد، یعنی خودروهای موجود دارای پلتفرم قدیمی بوده و از کیفیت پایینی برخوردار هستند و باید از رده خارج شوند و با توجه به اینکه عرضه محصول جدید نیز حداقل ۱۸ ماه زمان میبرد، این مسأله به سومین دلیل ما برای واردات خودرو و تنظیم آییننامه واردات تبدیل شد.
با هیچ خودروسازی مذاکره نکردیم
او گفت: از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ واردات خودرو وجود نداشت و یک انباشتگی در این زمینه به وجود آمد و بر این اساس در زمینه ترسیم ساز کار واردات بشدت حساسیت وجود داشت؛ یکی از نکاتی که مصوبه قانون مجلس نیز بود موضوع انتقال فناوری در واردات خودرو است، اما این مسأله به معنای ایجاد محدودیت نیست. وزیر صمت توضیح داد: ما محدودیت ایجاد کردیم که خدمات پس از فروش باید از سوی وارد کننده انجام شود، اما ممکن است کسی وارد کننده باشد و با هماهنگی شرکتی دیگر خدمات پس از فروش ارائه کند؛ در خصوص فناوری نیز طرف میتواند صرفاً وارد کننده باشد و با شرکت دیگر برای انتقال فناوری هماهنگ کند. وزیر صمت با بیان اینکه عرضه و تقاضا متناسب نیست و به همین دلیل ممکن است در بازار خودرو با قیمتی بیش از سود مناسب فروخته شود، تصریح کرد: مثلاً ممکن است خودرو ۴۰۰ میلیون تومان برای واردکننده تمام شود و ۶۰۰ میلیون تومان بفروشد، پس دادن مجوز در این شرایط یک رانت بود. بنابراین قرار شد خودروی وارداتی در بورس کالا عرضه شود که شفاف باشد و رقابت منجر به کاهش قیمت شود. همچنین قرار شد این سود برای جلوگیری از رانت به خزانه دولت واریز شود. پس آییننامه منافع غیرمتعارف را از بین برده و به نفع مردم است. او عرضه خودرو در بورس را اقدامی هوشمندانه برشمرد و خاطرنشان کرد: اکنون با رقابتی که در بورس شکل گرفته، قیمت برخی خودروها در حال کاهش است و منافع غیر معقول و رانتها از بین خواهد رفت و این مسأله به نفع مردم و کشور خواهد بود. فاطمی امین افزود: وزارت صمت واردکننده خودرو نیست، بلکه اصرار دارد که بگوید حاکمیت است؛ لذا ما با هیچ خودروسازی مذاکره نکرده و نخواهیم کرد، بلکه فقط ضوابط فنی، استانداردها، خدمات پس از فروش، انتقال فناوری و غیره را به عنوان محدودیتها اعلام کرده و زمان محدود به متقاضیان واردات اعلام کردیم.
۲ محل برای واردات خودرو
او توضیح داد: در آییننامه واردات خودرو ۲ محل برای واردات در نظر گرفته شده که نخستین آن، یک میلیارد یورو است که میتواند به انواع روشها از جمله پرداخت رمز ارز انجام شود؛ محل دوم از طریق سرمایهگذاری خارجی است، یعنی سرمایهگذار خارجی که بخشی از سرمایه خود را صرف تأمین ماشین آلات، خطوط تولید و غیره کرده، با باقیمانده مبلغی که مقرر بود سرمایهگذاری کند میتواند خودرو وارد کشور کند. او در خصوص اسقاط خودرو با انجام واردات، اظهار داشت: این موضوع در قانون جدید ساماندهی خودرو اشاره شده که تعداد آنها توسط وزارت صمت و همچنین سازمان ملی استاندارد اعلام خواهد شد؛ تعیین واردات خودرو به ارزش یک میلیارد یورو فقط مربوط به سال ۱۴۰۱ خواهد بود.
خصوصیسازی صنعت خودرو
وزیر صمت تأکید کرد: اصلاح صنعت خودرو چهار سال به طول خواهد انجامید که دوره نخست آن تا پایان امسال است، پس از دو سال تغییرات در این صنعت برای عموم مردم محسوس خواهد شد.
او درباره خصوصیسازی خودروسازی بیان کرد: تا سال ۱۴۰۴ باید ۳۰ درصد تولید خودرو توسط خودروسازان غیر از ایران خودرو و سایپا انجام شود.هرچند قیمت گذاریها بهمنظور خصوصیسازی نیز انجام شده، با این حال واگذاری خودروسازان کار بسیار حساسی است.
صادرات لوازمخانگی در دستور کار است
وزیر صمت در خصوص تولید لوازم خانگی، اظهار داشت: در پنج ماه نخست امسال در همسنجی با پارسال ۱۷ درصد رشد تولید به ثبت رسیده است. فاطمیامین تأکید کرد: برنامهای برای واردات لوازم خانگی وجود ندارد، بلکه برنامه برای صادرات داریم و با چند کشور توافق شده تا خط تولید در آنها راهاندازی شده و ما قطعه و فناوری به کشورهایی نظیر روسیه، ارمنستان و عمان صادر و در آنها لوازم خانگی تولید کنیم.
کمک وزارت صمت به بورس کالا
او به افزایش ۵۷ درصدی ارزشی و ۹۳ درصدی وزنی معاملات در بورس کالا در نیمه دوم سال گذشته نسبت به نیمه نخست پارسال اشاره کرد و گفت: افزایش معاملات بورس کالا با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت اتفاق افتاده، به طوری که محصولاتی نظیر امدیاف، شیشه و غیره برای نخستین بار وارد بورس شد. وزیر صمت تأکید کرد: وزارت صمت در یک سال گذشته به بورس کالا کمک کرده است و امروز محصولاتی نظیر سیمان و فولاد به طور کامل در این بورس عرضه میشوند.
رشد ۲۰ درصدی صادرات
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به اتفاقات خوبی که در حوزه تجارت خارجی کشور افتاده، خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ بیش از ۳۸ درصد افزایش صادرات اتفاق افتاد، همچنین در چهار ماه نخست امسال در همسنجی با سال قبل ۲۰ درصد افزایش صادرات محقق شد. فاطمیامین ادامه داد: در مورد کشور روسیه نمودارها به صورت نمایی بالا رفته است، به طوری که در تیرماه شاهد رشد ۱۲۰ درصدی صادرات و در مرداد ماه شاهد رشد ۱۸۰درصدی صادرات در مقایسه با مدت مشابه پارسال هستیم. همچنین باید این خبر را بدهم که تا دو هفته آینده در یک اتفاق بیسابقه ۳۵۰ فعال اقتصادی روس به ایران میآیند. او در ادامه با بیان اینکه وزارتخانه با شرکتهای روسیه وارد مذاکره نمیشود و ارتباط بین خود شرکتها است، اظهار کرد: در نمایشگاه اتوموبیلیتی روسیه، ایران بعد از روسیه بیشترین شرکت کننده بودند و ۷۰۰ میلیون دلار هم تفاهمنامه بین شرکتهای داخلی و خارجی امضا شده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص آخرین وضعیت بررسی تخلفات در شرکت فولاد مبارکه اصفهان نیز گفت: تخلفاتی در شرکت فولاد مبارکه اتفاق افتاده و وزارت صنعت، معدن و تجارت مرجع قضاوت نیست و تخلفات به قوه قضائیه ارسال شده است، اما ششم مهرماه پارسال مدیرعامل پیشین شرکت مبارکه اصفهان که تخلفات نیز مربوط به دوره مدیریت وی است، برکنار شد. او افزود: گزارشی که در این زمینه به صحن علنی مجلس ارائه شده هشت صفحه، اما گزارش غیررسمی ۳۰۰ صفحهای بوده است. فاطمی امین در خصوص سرمایهگذاری خارجی انجام شده، خاطرنشان کرد: در پنج ماه نخست امسال در ۶۱ پروژه در بخشهای صنعت، معدن و تجارت به ارزش ۳۵۰ میلیون دلار سرمایهگذاری اتفاق افتاد که استانهای فارس، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، هرمزگان و تهران در این زمینه پیشرو بودند.
مزایده ۱۲۰۰ معدن در هفته پایانی شهریورماه
او در خصوص برگزاری مزایده یکهزار و ۲۰۰ معدن بیان داشت: به دلیل بروز برخی تخلفات، همچنین طی کردن فرایند حقوقی و قیمت گذاری، این مسأله زمانبر شد، اما هفته آخر شهریور ماه مزایدهها آغاز میشود.در این مزایده در سه مرحله یکهزار و ۲۰۰ معدن واگذار میشود که نخستین آن معدن ققنوس است. فاطمی امین ادامه داد: در این مزایدهها ۴۹ مجوز برداشت، ۲هزار و ۱۷۸ محدوده اکتشافی، یکهزار و ۳۵ معادن دارای پروانه بهرهبرداری و ۲۰۸ معدن متروکه و در مجموع پنجهزار و ۴۰ مزایده در سه ماه آینده برگزار خواهد شد.
برش
رشد تولید در 4 ماه
مهمترین شاخص ارزیابی اقتصاد، میزان تولید است و بررسی آمارها حاکی از فعالیت توسعهای بخش صنعت، معدن و تجارت و تولید است.آمارهای رسمی نشان دهنده این است که تولید کشور در وضعیت مناسبی است و به طور نمونه تولید خودروی سواری کامل تا نهم شهریورماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۷۹ درصد رشد داشته است.در چهارماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال تولید فولاد خام ۵.۲ درصد، محصولات فولادی ۴.۹ درصد، شمش آلومینیوم ۱۵.۷درصد، آلومینا ۸.۴ درصد، کنسانتره زغالسنگ ۲۰ درصد، شیشه جام ۷.۲ درصد، ظروف شیشهای ۱۷ درصد، خودروی سواری کامل ۲۵۰درصد، وانت ۴۷.۷ درصد، اتوبوس، مینیبوس و ون ۱۲۹ درصد، کامیون، کامیونت و کشنده ۱۴۸ درصد و تراکتور ۵۸ درصد رشد داشته است.همچنین در بخش محصولات پتروشیمی شاهد رشد ۹ درصدی، الیاف اکریلیک رشد ۲۶ درصدی، الیاف پلی استر رشد 5 درصدی، کفش رشد ۳۱ درصدی و تلویزیون رشد ۶ درصدی شاهد بودیم.در برخی محصولات نیز کاهش تولید ثبت شده که از جمله در تولید کمباین به دلیل چالش مدیریتی با تأمین کنندهها اتفاق افتاد، همچنین تولید روغن خوراکی به دلیل حذف ارز ترجیحی ۲۶ درصد کاهش، سیمان سه درصد افت و تولید پودر شوینده با کاهش هفت درصدی مواجه شد؛ با این حال هیچ گزارشی از کمبود کالا در پودر شوینده و روغن خوراکی وجود نداشته است.
با هیچ خودروسازی مذاکره نکردیم
او گفت: از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ واردات خودرو وجود نداشت و یک انباشتگی در این زمینه به وجود آمد و بر این اساس در زمینه ترسیم ساز کار واردات بشدت حساسیت وجود داشت؛ یکی از نکاتی که مصوبه قانون مجلس نیز بود موضوع انتقال فناوری در واردات خودرو است، اما این مسأله به معنای ایجاد محدودیت نیست. وزیر صمت توضیح داد: ما محدودیت ایجاد کردیم که خدمات پس از فروش باید از سوی وارد کننده انجام شود، اما ممکن است کسی وارد کننده باشد و با هماهنگی شرکتی دیگر خدمات پس از فروش ارائه کند؛ در خصوص فناوری نیز طرف میتواند صرفاً وارد کننده باشد و با شرکت دیگر برای انتقال فناوری هماهنگ کند. وزیر صمت با بیان اینکه عرضه و تقاضا متناسب نیست و به همین دلیل ممکن است در بازار خودرو با قیمتی بیش از سود مناسب فروخته شود، تصریح کرد: مثلاً ممکن است خودرو ۴۰۰ میلیون تومان برای واردکننده تمام شود و ۶۰۰ میلیون تومان بفروشد، پس دادن مجوز در این شرایط یک رانت بود. بنابراین قرار شد خودروی وارداتی در بورس کالا عرضه شود که شفاف باشد و رقابت منجر به کاهش قیمت شود. همچنین قرار شد این سود برای جلوگیری از رانت به خزانه دولت واریز شود. پس آییننامه منافع غیرمتعارف را از بین برده و به نفع مردم است. او عرضه خودرو در بورس را اقدامی هوشمندانه برشمرد و خاطرنشان کرد: اکنون با رقابتی که در بورس شکل گرفته، قیمت برخی خودروها در حال کاهش است و منافع غیر معقول و رانتها از بین خواهد رفت و این مسأله به نفع مردم و کشور خواهد بود. فاطمی امین افزود: وزارت صمت واردکننده خودرو نیست، بلکه اصرار دارد که بگوید حاکمیت است؛ لذا ما با هیچ خودروسازی مذاکره نکرده و نخواهیم کرد، بلکه فقط ضوابط فنی، استانداردها، خدمات پس از فروش، انتقال فناوری و غیره را به عنوان محدودیتها اعلام کرده و زمان محدود به متقاضیان واردات اعلام کردیم.
۲ محل برای واردات خودرو
او توضیح داد: در آییننامه واردات خودرو ۲ محل برای واردات در نظر گرفته شده که نخستین آن، یک میلیارد یورو است که میتواند به انواع روشها از جمله پرداخت رمز ارز انجام شود؛ محل دوم از طریق سرمایهگذاری خارجی است، یعنی سرمایهگذار خارجی که بخشی از سرمایه خود را صرف تأمین ماشین آلات، خطوط تولید و غیره کرده، با باقیمانده مبلغی که مقرر بود سرمایهگذاری کند میتواند خودرو وارد کشور کند. او در خصوص اسقاط خودرو با انجام واردات، اظهار داشت: این موضوع در قانون جدید ساماندهی خودرو اشاره شده که تعداد آنها توسط وزارت صمت و همچنین سازمان ملی استاندارد اعلام خواهد شد؛ تعیین واردات خودرو به ارزش یک میلیارد یورو فقط مربوط به سال ۱۴۰۱ خواهد بود.
خصوصیسازی صنعت خودرو
وزیر صمت تأکید کرد: اصلاح صنعت خودرو چهار سال به طول خواهد انجامید که دوره نخست آن تا پایان امسال است، پس از دو سال تغییرات در این صنعت برای عموم مردم محسوس خواهد شد.
او درباره خصوصیسازی خودروسازی بیان کرد: تا سال ۱۴۰۴ باید ۳۰ درصد تولید خودرو توسط خودروسازان غیر از ایران خودرو و سایپا انجام شود.هرچند قیمت گذاریها بهمنظور خصوصیسازی نیز انجام شده، با این حال واگذاری خودروسازان کار بسیار حساسی است.
صادرات لوازمخانگی در دستور کار است
وزیر صمت در خصوص تولید لوازم خانگی، اظهار داشت: در پنج ماه نخست امسال در همسنجی با پارسال ۱۷ درصد رشد تولید به ثبت رسیده است. فاطمیامین تأکید کرد: برنامهای برای واردات لوازم خانگی وجود ندارد، بلکه برنامه برای صادرات داریم و با چند کشور توافق شده تا خط تولید در آنها راهاندازی شده و ما قطعه و فناوری به کشورهایی نظیر روسیه، ارمنستان و عمان صادر و در آنها لوازم خانگی تولید کنیم.
کمک وزارت صمت به بورس کالا
او به افزایش ۵۷ درصدی ارزشی و ۹۳ درصدی وزنی معاملات در بورس کالا در نیمه دوم سال گذشته نسبت به نیمه نخست پارسال اشاره کرد و گفت: افزایش معاملات بورس کالا با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت اتفاق افتاده، به طوری که محصولاتی نظیر امدیاف، شیشه و غیره برای نخستین بار وارد بورس شد. وزیر صمت تأکید کرد: وزارت صمت در یک سال گذشته به بورس کالا کمک کرده است و امروز محصولاتی نظیر سیمان و فولاد به طور کامل در این بورس عرضه میشوند.
رشد ۲۰ درصدی صادرات
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به اتفاقات خوبی که در حوزه تجارت خارجی کشور افتاده، خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ بیش از ۳۸ درصد افزایش صادرات اتفاق افتاد، همچنین در چهار ماه نخست امسال در همسنجی با سال قبل ۲۰ درصد افزایش صادرات محقق شد. فاطمیامین ادامه داد: در مورد کشور روسیه نمودارها به صورت نمایی بالا رفته است، به طوری که در تیرماه شاهد رشد ۱۲۰ درصدی صادرات و در مرداد ماه شاهد رشد ۱۸۰درصدی صادرات در مقایسه با مدت مشابه پارسال هستیم. همچنین باید این خبر را بدهم که تا دو هفته آینده در یک اتفاق بیسابقه ۳۵۰ فعال اقتصادی روس به ایران میآیند. او در ادامه با بیان اینکه وزارتخانه با شرکتهای روسیه وارد مذاکره نمیشود و ارتباط بین خود شرکتها است، اظهار کرد: در نمایشگاه اتوموبیلیتی روسیه، ایران بعد از روسیه بیشترین شرکت کننده بودند و ۷۰۰ میلیون دلار هم تفاهمنامه بین شرکتهای داخلی و خارجی امضا شده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص آخرین وضعیت بررسی تخلفات در شرکت فولاد مبارکه اصفهان نیز گفت: تخلفاتی در شرکت فولاد مبارکه اتفاق افتاده و وزارت صنعت، معدن و تجارت مرجع قضاوت نیست و تخلفات به قوه قضائیه ارسال شده است، اما ششم مهرماه پارسال مدیرعامل پیشین شرکت مبارکه اصفهان که تخلفات نیز مربوط به دوره مدیریت وی است، برکنار شد. او افزود: گزارشی که در این زمینه به صحن علنی مجلس ارائه شده هشت صفحه، اما گزارش غیررسمی ۳۰۰ صفحهای بوده است. فاطمی امین در خصوص سرمایهگذاری خارجی انجام شده، خاطرنشان کرد: در پنج ماه نخست امسال در ۶۱ پروژه در بخشهای صنعت، معدن و تجارت به ارزش ۳۵۰ میلیون دلار سرمایهگذاری اتفاق افتاد که استانهای فارس، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، هرمزگان و تهران در این زمینه پیشرو بودند.
مزایده ۱۲۰۰ معدن در هفته پایانی شهریورماه
او در خصوص برگزاری مزایده یکهزار و ۲۰۰ معدن بیان داشت: به دلیل بروز برخی تخلفات، همچنین طی کردن فرایند حقوقی و قیمت گذاری، این مسأله زمانبر شد، اما هفته آخر شهریور ماه مزایدهها آغاز میشود.در این مزایده در سه مرحله یکهزار و ۲۰۰ معدن واگذار میشود که نخستین آن معدن ققنوس است. فاطمی امین ادامه داد: در این مزایدهها ۴۹ مجوز برداشت، ۲هزار و ۱۷۸ محدوده اکتشافی، یکهزار و ۳۵ معادن دارای پروانه بهرهبرداری و ۲۰۸ معدن متروکه و در مجموع پنجهزار و ۴۰ مزایده در سه ماه آینده برگزار خواهد شد.
برش
رشد تولید در 4 ماه
مهمترین شاخص ارزیابی اقتصاد، میزان تولید است و بررسی آمارها حاکی از فعالیت توسعهای بخش صنعت، معدن و تجارت و تولید است.آمارهای رسمی نشان دهنده این است که تولید کشور در وضعیت مناسبی است و به طور نمونه تولید خودروی سواری کامل تا نهم شهریورماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۷۹ درصد رشد داشته است.در چهارماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال تولید فولاد خام ۵.۲ درصد، محصولات فولادی ۴.۹ درصد، شمش آلومینیوم ۱۵.۷درصد، آلومینا ۸.۴ درصد، کنسانتره زغالسنگ ۲۰ درصد، شیشه جام ۷.۲ درصد، ظروف شیشهای ۱۷ درصد، خودروی سواری کامل ۲۵۰درصد، وانت ۴۷.۷ درصد، اتوبوس، مینیبوس و ون ۱۲۹ درصد، کامیون، کامیونت و کشنده ۱۴۸ درصد و تراکتور ۵۸ درصد رشد داشته است.همچنین در بخش محصولات پتروشیمی شاهد رشد ۹ درصدی، الیاف اکریلیک رشد ۲۶ درصدی، الیاف پلی استر رشد 5 درصدی، کفش رشد ۳۱ درصدی و تلویزیون رشد ۶ درصدی شاهد بودیم.در برخی محصولات نیز کاهش تولید ثبت شده که از جمله در تولید کمباین به دلیل چالش مدیریتی با تأمین کنندهها اتفاق افتاد، همچنین تولید روغن خوراکی به دلیل حذف ارز ترجیحی ۲۶ درصد کاهش، سیمان سه درصد افت و تولید پودر شوینده با کاهش هفت درصدی مواجه شد؛ با این حال هیچ گزارشی از کمبود کالا در پودر شوینده و روغن خوراکی وجود نداشته است.
«ایران» گزارش میدهد
خودروهای ایرانی در ارمنستان و بعد اوراسیا
پیمان پاک رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرده ارمنستان از ساخت خط تولید خودروی ایرانی در این کشور استقبال کرده است
گروه اقتصادی/ خودروهای ایرانی از ارمنستان به کشورهای عضو اوراسیا صادر میشود. براساس آخرین مذاکرات صورت گرفته بین دو مقام اقتصادی ایران و ارمنستان قرار شده خط تولید خودروهای ایرانی در کشور ارمنستان ایجاد شود تا در شرایط هموار و بدون هرگونه تحریم، سر از بازار اوراسیا دربیاورند.
آنگونه که پیمان پاک رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرده ارمنستان از ساخت خط تولید خودروی ایرانی در این کشور استقبال کرده است. محمدرضا نجفی منش، کارشناس صنعت خودرو درباره ایجاد خط تولید خودرو در ارمنستان و صادرات آن به اوراسیا به «ایران» گفت: «ایجاد چنین خط تولیدی میتواند صادرات خودرو را تقویت کند، اگر تولیدات خودرویی کشور صادرات محور شود، بر کیفیت آن افزوده خواهد شد و از سویی قیمتها رقابتی میشود؛ لذا ضرورت دارد شرکتهای خودروساز از فرصت پیش آمده بیشترین بهره را ببرند.» او با بیان اینکه ارمنستان همسایه ایران است و این امر ویژگیهای بیشماری دارد، تصریح کرد: «در سالهای گذشته شرکتهای خودروساز در برخی از کشورها خطوط تولید ایجاد کردند اما به دلایل مختلف تولید مشترک نتوانست موفق باشد؛ اما به نظر میرسد تولید خودرو در ارمنستان با هدف صادرات میتواند موفقیتآمیز باشد.» کارشناس صنعت خودرو گفت: «ما امکان و توانایی صادرات خودروی کامل و قطعات خودرو به کشورهای مختلف را داریم لذا باید از هر فرصت برای حضور در سایر بازارها استفاده کرد؛ صنعت قطعهسازی در مقایسه با سالهای گذشته رشد بسیار خوبی داشته است و اکنون این پتانسیل وجود دارد که سفارش قطعه از سایر کشورها گرفته و براساس استاندارد خواسته شده، تولید شود.» او خاطرنشان کرد: «اگر تولید خودرو با هدف صادرات باشد اتفاقهای بسیار مثبتی در صنعت خودرو خواهد افتاد، از همین رو امیدوارم مذاکرات جدیتر پیگیری شود تا بتوان صادرات به کشورهای عضو اوراسیا را محقق کرد.» اتحادیه اوراسیا در سال ۲۰۱۰ با حضور ۵ کشور آغاز به کار کرد و ایران هم در سال 98 برای مشارکت و تبادل تجاری با این اتحادیه تفاهمنامه ۳ ساله منعقد کرد.مجموع تجارت ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ۱۱ ماهه سال 1400، ۵ میلیارد و ۳۴ میلیون دلار بود که نسبت به سال ۹۹ با ۲ میلیارد و ۹۷۰ میلیون دلار، ۶۹ درصد افزایش داشته است. در سال ۱۴۰۰ صادرات کالای ایرانی نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۵ درصد رشد داشته است؛ هدفگذاری دولت سیزدهم بر این است که تا پایان سال 1404 صادرات ایران به کشورهای عضو اوراسیا از 8 میلیارد دلار عبور کند. ایران به کشورهای روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و بلاروس در زمینه محصولات کشاورزی و گیاهی صادرات داشته و کالاهایی مانند گندم، جو، ذرت، نهادههای دامی و محصولاتی را که برای تولید کاربرد دارد، وارد میکند.
دولت سیزدهم توجه جدی به بازار اوراسیا دارد. از اینرو در نشستهایی که بین ایران و سایر کشورهای عضو این اتحادیه اقتصادی برگزار میشود، درباره همکاری و تولیدات مشترک مذاکرات مفصلی صورت میگیرد. حال در آخرین مذاکرات صورت گرفته ارمنستانیها از پیشنهاد رئیس سازمان توسعه تجارت، برای ایجاد خط تولید خودروی ایرانی در ارمنستان برای صادرات به کشورهای عضو اوراسیا استقبال کردند.
ساخت خط تولید مشترک لوازم خانگی
در دیدار علیرضا پیمان پاک، معاون وزیر صمت با نارک تریان، معاون وزیر اقتصاد ارمنستان، طرفین درخصوص توسعه روابط تجاری، راههای جایگزین ترانزیت کالا، فهرست کالای تهاتری، احداث خط تولید خودروی ایرانی در ارمنستان و ساخت خط تولید مشترک لوازم خانگی و الکترونیکی به بحث و تبادل نظر پرداختند. رئیس سازمان توسعه تجارت در پیشنهادی از علاقه یکی از خودروسازهای داخلی به راهاندازی خط تولید در ارمنستان اشاره کرد و گفت: با توجه به عضویت ارمنستان در اتحادیه اوراسیا، این اقدام میتواند برای دو کشور دستاوردهای خوبی داشته باشد.
افتتاح مرکز تجاری ایران در ایروان
پیمان پاک با بیان اینکه در اواسط ماه اکتبر هیأت بزرگ تجاری از ایران همزمان با افتتاح مرکز تجاری جمهوری اسلامی ایران در ایروان عازم ارمنستان خواهد شد، گفت: برای شروع، شرکتهای ایرانی در این مرکز مستقر شدهاند که امیدواریم به توسعه روابط تجاری دو کشور منجر شود. او به توسعه همکاریها در حوزه معادن نیز اشارهای داشت و در خصوص حضور شرکتهای ایرانی در ارمنستان برای ساخت جاده، گفت: پروژه احداث جاده «سیسیان» در ارمنستان برای دو کشور مهم است. پیمان پاک گفت: تشکیل یک کارگروه برای بازنگری در بحث عوارض جادهای ارمنستان اقدام مفید و رو به جلو درتوسعه روابط تجاری دو کشور محسوب میشود.
تهاتر کالا به سرانجام رسید
تریان، معاون وزیر اقتصاد ارمنستان نیز با استقبال از حضور شرکتهای ایرانی در پروژههای جادهسازی ارمنستان، اظهار داشت: در خصوص تهاتر کالا مذاکرات طولانی داشتیم که اکنون در حال به ثمر نشستن است و خوشحالیم که دو کشور شرکتهای کارگزاری خود را برای تهاتر شناسایی کردهاند.
او با تأکید بر اینکه از نظر ارمنستان بازنگری در بحث مالیات و عوارض جادهای موضوع بسیار مهمی است، ادامه داد: کارشناسان ما بررسیهای زیادی کردند که تأثیر بسیار زیادی روی توسعه روابط تجاری دو کشور داشته باشد. معاون وزیر اقتصاد ارمنستان با استقبال از ساخت خودروی ایرانی در این کشور، گفت: ما آماده هستیم تا در بحث زیرساخت و تأمین زمین مناسب با شرکت ایرانی همکاری داشته باشیم و پیشنهاد میکنیم هیأتی به ارمنستان سفر کنند تا مقدمات این پروژه آماده شود. او ادامه داد: پیشنهاد میکنیم همراه این هیأت خودرویی، هیأتی متشکل از تولیدکنندگان لوازم خانگی و الکترونیکی نیز به ارمنستان اعزام شوند، زیرا مایل هستیم در این خصوص نیز خط تولید مشترک احداث شود. در ادامه این دیدار طرفین در خصوص راهکارهای مختلف برای حل مشکلات ترانزیت کالا از ایران به ارمنستان و روسیه بحث و تبادل نظر کردند. براساس این گزارش بزودی سه هیأت از صنعت خودرو، لوازم خانگی و الکترونیکی به ارمنستان میروند تا زیرساختهای لازم برای ایجاد خطوط تولید را بررسی کنند. کارشناسان اعتقاد دارند سرمایهگذاری در کشوری مانند ارمنستان میتواند ایران را با سرعت بیشتری به سمت افزایش صادرات ببرد. از سویی این امر میتواند اثرات تحریم را به حداقل برساند و همچنین سایر کشورها با خیال راحت میتوانند کالاهای ایرانی را از کشوری که هیچ تحریمی نیست، خریداری کنند.
برش
خط تولید خودروهای ایرانی در کشور ارمنستان با هدف صادرات خودرو به اوراسیا راهاندازی میشود
تولید خودرو در ارمنستان با هدف صادرات میتواند موفقیتآمیز باشد
ارمنستان آماده است تا در بحث زیرساخت و تأمین زمین مناسب با شرکت ایرانی همکاری داشته باشد
ارمنستان خواهان آن است که هیأتی متشکل از تولیدکنندگان خودرو، لوازم خانگی و الکترونیکی به این کشور اعزام شوند
اگر تولید خودرو با هدف صادرات باشد اتفاقهای بسیار مثبتی در صنعت خودرو خواهد افتاد
آنگونه که پیمان پاک رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرده ارمنستان از ساخت خط تولید خودروی ایرانی در این کشور استقبال کرده است. محمدرضا نجفی منش، کارشناس صنعت خودرو درباره ایجاد خط تولید خودرو در ارمنستان و صادرات آن به اوراسیا به «ایران» گفت: «ایجاد چنین خط تولیدی میتواند صادرات خودرو را تقویت کند، اگر تولیدات خودرویی کشور صادرات محور شود، بر کیفیت آن افزوده خواهد شد و از سویی قیمتها رقابتی میشود؛ لذا ضرورت دارد شرکتهای خودروساز از فرصت پیش آمده بیشترین بهره را ببرند.» او با بیان اینکه ارمنستان همسایه ایران است و این امر ویژگیهای بیشماری دارد، تصریح کرد: «در سالهای گذشته شرکتهای خودروساز در برخی از کشورها خطوط تولید ایجاد کردند اما به دلایل مختلف تولید مشترک نتوانست موفق باشد؛ اما به نظر میرسد تولید خودرو در ارمنستان با هدف صادرات میتواند موفقیتآمیز باشد.» کارشناس صنعت خودرو گفت: «ما امکان و توانایی صادرات خودروی کامل و قطعات خودرو به کشورهای مختلف را داریم لذا باید از هر فرصت برای حضور در سایر بازارها استفاده کرد؛ صنعت قطعهسازی در مقایسه با سالهای گذشته رشد بسیار خوبی داشته است و اکنون این پتانسیل وجود دارد که سفارش قطعه از سایر کشورها گرفته و براساس استاندارد خواسته شده، تولید شود.» او خاطرنشان کرد: «اگر تولید خودرو با هدف صادرات باشد اتفاقهای بسیار مثبتی در صنعت خودرو خواهد افتاد، از همین رو امیدوارم مذاکرات جدیتر پیگیری شود تا بتوان صادرات به کشورهای عضو اوراسیا را محقق کرد.» اتحادیه اوراسیا در سال ۲۰۱۰ با حضور ۵ کشور آغاز به کار کرد و ایران هم در سال 98 برای مشارکت و تبادل تجاری با این اتحادیه تفاهمنامه ۳ ساله منعقد کرد.مجموع تجارت ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ۱۱ ماهه سال 1400، ۵ میلیارد و ۳۴ میلیون دلار بود که نسبت به سال ۹۹ با ۲ میلیارد و ۹۷۰ میلیون دلار، ۶۹ درصد افزایش داشته است. در سال ۱۴۰۰ صادرات کالای ایرانی نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۵ درصد رشد داشته است؛ هدفگذاری دولت سیزدهم بر این است که تا پایان سال 1404 صادرات ایران به کشورهای عضو اوراسیا از 8 میلیارد دلار عبور کند. ایران به کشورهای روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و بلاروس در زمینه محصولات کشاورزی و گیاهی صادرات داشته و کالاهایی مانند گندم، جو، ذرت، نهادههای دامی و محصولاتی را که برای تولید کاربرد دارد، وارد میکند.
دولت سیزدهم توجه جدی به بازار اوراسیا دارد. از اینرو در نشستهایی که بین ایران و سایر کشورهای عضو این اتحادیه اقتصادی برگزار میشود، درباره همکاری و تولیدات مشترک مذاکرات مفصلی صورت میگیرد. حال در آخرین مذاکرات صورت گرفته ارمنستانیها از پیشنهاد رئیس سازمان توسعه تجارت، برای ایجاد خط تولید خودروی ایرانی در ارمنستان برای صادرات به کشورهای عضو اوراسیا استقبال کردند.
ساخت خط تولید مشترک لوازم خانگی
در دیدار علیرضا پیمان پاک، معاون وزیر صمت با نارک تریان، معاون وزیر اقتصاد ارمنستان، طرفین درخصوص توسعه روابط تجاری، راههای جایگزین ترانزیت کالا، فهرست کالای تهاتری، احداث خط تولید خودروی ایرانی در ارمنستان و ساخت خط تولید مشترک لوازم خانگی و الکترونیکی به بحث و تبادل نظر پرداختند. رئیس سازمان توسعه تجارت در پیشنهادی از علاقه یکی از خودروسازهای داخلی به راهاندازی خط تولید در ارمنستان اشاره کرد و گفت: با توجه به عضویت ارمنستان در اتحادیه اوراسیا، این اقدام میتواند برای دو کشور دستاوردهای خوبی داشته باشد.
افتتاح مرکز تجاری ایران در ایروان
پیمان پاک با بیان اینکه در اواسط ماه اکتبر هیأت بزرگ تجاری از ایران همزمان با افتتاح مرکز تجاری جمهوری اسلامی ایران در ایروان عازم ارمنستان خواهد شد، گفت: برای شروع، شرکتهای ایرانی در این مرکز مستقر شدهاند که امیدواریم به توسعه روابط تجاری دو کشور منجر شود. او به توسعه همکاریها در حوزه معادن نیز اشارهای داشت و در خصوص حضور شرکتهای ایرانی در ارمنستان برای ساخت جاده، گفت: پروژه احداث جاده «سیسیان» در ارمنستان برای دو کشور مهم است. پیمان پاک گفت: تشکیل یک کارگروه برای بازنگری در بحث عوارض جادهای ارمنستان اقدام مفید و رو به جلو درتوسعه روابط تجاری دو کشور محسوب میشود.
تهاتر کالا به سرانجام رسید
تریان، معاون وزیر اقتصاد ارمنستان نیز با استقبال از حضور شرکتهای ایرانی در پروژههای جادهسازی ارمنستان، اظهار داشت: در خصوص تهاتر کالا مذاکرات طولانی داشتیم که اکنون در حال به ثمر نشستن است و خوشحالیم که دو کشور شرکتهای کارگزاری خود را برای تهاتر شناسایی کردهاند.
او با تأکید بر اینکه از نظر ارمنستان بازنگری در بحث مالیات و عوارض جادهای موضوع بسیار مهمی است، ادامه داد: کارشناسان ما بررسیهای زیادی کردند که تأثیر بسیار زیادی روی توسعه روابط تجاری دو کشور داشته باشد. معاون وزیر اقتصاد ارمنستان با استقبال از ساخت خودروی ایرانی در این کشور، گفت: ما آماده هستیم تا در بحث زیرساخت و تأمین زمین مناسب با شرکت ایرانی همکاری داشته باشیم و پیشنهاد میکنیم هیأتی به ارمنستان سفر کنند تا مقدمات این پروژه آماده شود. او ادامه داد: پیشنهاد میکنیم همراه این هیأت خودرویی، هیأتی متشکل از تولیدکنندگان لوازم خانگی و الکترونیکی نیز به ارمنستان اعزام شوند، زیرا مایل هستیم در این خصوص نیز خط تولید مشترک احداث شود. در ادامه این دیدار طرفین در خصوص راهکارهای مختلف برای حل مشکلات ترانزیت کالا از ایران به ارمنستان و روسیه بحث و تبادل نظر کردند. براساس این گزارش بزودی سه هیأت از صنعت خودرو، لوازم خانگی و الکترونیکی به ارمنستان میروند تا زیرساختهای لازم برای ایجاد خطوط تولید را بررسی کنند. کارشناسان اعتقاد دارند سرمایهگذاری در کشوری مانند ارمنستان میتواند ایران را با سرعت بیشتری به سمت افزایش صادرات ببرد. از سویی این امر میتواند اثرات تحریم را به حداقل برساند و همچنین سایر کشورها با خیال راحت میتوانند کالاهای ایرانی را از کشوری که هیچ تحریمی نیست، خریداری کنند.
برش
خط تولید خودروهای ایرانی در کشور ارمنستان با هدف صادرات خودرو به اوراسیا راهاندازی میشود
تولید خودرو در ارمنستان با هدف صادرات میتواند موفقیتآمیز باشد
ارمنستان آماده است تا در بحث زیرساخت و تأمین زمین مناسب با شرکت ایرانی همکاری داشته باشد
ارمنستان خواهان آن است که هیأتی متشکل از تولیدکنندگان خودرو، لوازم خانگی و الکترونیکی به این کشور اعزام شوند
اگر تولید خودرو با هدف صادرات باشد اتفاقهای بسیار مثبتی در صنعت خودرو خواهد افتاد
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
گزارش ویژه
-
یک هیأت 350 نفره روسی به تهران میآید
-
خودروهای ایرانی در ارمنستان و بعد اوراسیا
اخبارایران آنلاین