گردشگری در تعطیلات کریسمس به اوج خود میرسد
ایران؛ بینصیب از بازار توریسم ژانویه
نیلوفر منصوری
خبرنگار
میزبانی از مسافران در ژانویه یکی از گزینههای مهم در کشورهای توریستپذیر است. بسیاری از کشورها برای تعطیلات سال نو میلادی از ماهها قبل برنامهریزی و از این فرصت برای جذب توریست استفاده میکنند، اما این مهم هر ساله در کشور ما، نه تنها از دست میرود بلکه به گفته آژانسهای مسافرتی، بسیاری از مسیحیان و گردشگران ایرانی به واسطه نبود جاذبه و عدم برگزاری جشن کریسمس، کشور را ترک میکنند. به همین دلیل، در این ایام در کشور ما نه تنها جذب گردشگر وجود ندارد، بلکه میزان سفر ایرانیها به خارج از کشور در این روزها بیشتر هم میشود.
جاذبه سفر در تعطیلات ژانویه
تعطیلات کریسمس، یادآور روز پیرمردهای ریش بلند و لباس قرمز است. درختهای کریسمس که با چراغهای رنگارنگ روشن میشوند و بابانوئل که با کیسههای آویخته به خود، سوار بر کالسکهای که توسط گوزنها کشیده میشود، میآید تا سال و فصل نو را جشن بگیرد، هرچند در این روزها بسیاری از کشورها سور و سات جشن را برپا کردهاند اما برخی کشورها در برگزاری این مراسم یک سر و گردن از دیگر کشورها بالاترند، زیرا کریسمس نه تنها برای مسیحیان بلکه برای ادیان دیگر سرشار از خاطره است.
بسیاری از مردم هر سال برای تعطیلات سال نو میلادی مقاصدی را از قبل رزرو میکنند تا در این روزها اتفاقات جدید و متفاوتی را تجربه کنند. آنطور که یک پژوهشگر و راهنمای گردشگری به «ایران» میگوید: تعطیلات سال نو میلادی، از اتفاقات جالب در حوزه گردشگری است. به گفته آرش نورآقایی با توجه به تعطیلات و تعداد زیاد مسیحیان در دنیا، گردشگری بسیار پررونق است و افراد بسیاری برای کسب تجارب جالب و جدید، مؤلفههای گوناگونی برای انتخاب دارند.
به گفته این فعال گردشگری؛ در یکی از مؤلفهها، افراد مناطقی را انتخاب میکنند که در آنجا مراسمی باشکوهتر برگزار میشود. ازجمله در نیوزیلند و استرالیا که نسبت به برخی کشورها، تحویل سال نو چند ساعت زودتر از دیگر نقاط جهان اتفاق میافتد. بنابراین افرادی که این مناطق را انتخاب میکنند جزو اولین کسانی هستند که وارد سال نو میلادی میشوند. او معتقد است این افراد تجربه متفاوت و منحصر به فردی را تجربه میکنند.
تخفیفها و حراجها
یکی دیگر از مؤلفههایی که این مدرس راهنمای گردشگری به آن اشاره میکند، وجود تخفیفها و حراجها در کشورهایی است که مراکز خرید خوبی دارند. این کشورها به دلیل ارائه حراجها و تخفیفهایی که به اجناس و تولیدات خود میدهند، گـردشــگران بیشتـــری را جـــذب میکنند.
اما این به معنای این نیست که بازارهای سرشار از مراکز خرید بیشتر گردشگر جذب میکنند، بلکه بازارهای سنتی کریسمس نیز طرفداران خود را دارد. نورآقایی به گردشگری غذا در این ایام اشاره میکند و میگوید: در اکثر کشورهای دنیا بازارهای محلی زیادی وجود دارند که در تعطیلات سال نو میلادی خوراکیها و نوشیدنیهای مخصوص آن روزها را در برنامه خود دارند. ارائه غذاهای ویژه و خاص در این روزها برای گردشگران بسیار جذاب است. او یک انتقادی در این زمینه به کشورمان وارد میداند و میگوید: جشن نوروز برای ما ایرانیان بسیار با اهمیت است اما برای این روز خاص در زمینه خوراک کمتر به آن پرداختهایم. در حالی که این یک فرصت مناسب برای استفاده و تجربه از خوراکیهای خاص است.
ژانویه؛ زمستان یا تابستان
یکی از موارد دیگر که برای بسیاری از اروپاییان مسیحی مهیج است، حضور در کشورهای استوایی است. او میگوید: کریسمس در برخی از کشورهای اروپایی سرد و برفی است، برخی از افراد ساکن در این کشورها ترجیح میدهند که فضای جدید و متفاوتی را تجربه کنند و برای تعطیلات به کشورهای استوایی یا نیمکره جنوبی بروند و به عبارتی اول ژانویه را به جای اینکه در زمستان باشند، در تابستان تجربه کنند. اما برخی دیگر از اروپاییان، برف و سرمای کریسمس را ترجیح میدهند.
سیدنی یکی از شهرهایی است که در ژانویه گردشگران زیادی را به سوی خود جذب میکند. این کشور به دلیل اینکه در نیمکره جنوبی قرار دارد، اول ژانویه مصادف با تابستان است و به همین جهت برای مسیحیان اروپا گزینه مناسبی برای یک تجربه جدید است.
از دیگر مواردی که موجب جذب گردشگر در کشورهای توریستپذیر میشود از نظر نورآقایی، برندسازی با اسامی است. او اعتقاد دارد که برنامهریزی برای جذب گردشگر به هر شیوهای ممکن است به همین جهت حتی با یک آتشبازی و یا یک المان میتوان گردشگر را جذب کرد.
سرزمین بابانوئلها
همین که برف شروع به باریدن و سفیدپوش کردن شهرها میکند، مردم هم برای تدارک یک جشن بزرگ آماده میشوند. بازارها از هر زمان دیگر شلوغتر و درختان کاج و مخروطی هم آذین بسته میشوند. گویی برخی از شهرها برای تسخیر قلبها و جذب گردشگر جادو و جنبل بیشتری بلد هستند و کریسمس را به بهترین شکل ممکنشان برگزار میکنند. یکی از این نقاط که با محوریت کریسمس و بابانوئل ساخته شده، و از این دست نمونههاست در فنلاند قرار دارد و به نام سرزمین بابانوئل شناخته میشود.
مقامات این دهکده با برنامهریزی برای جذب گردشگر استراتژی متفاوتی را طراحی کردند. آنها توانستند بابانوئل را بهانهای برای ورود گردشگر به این منطقه کنند. این استراتژی اینگونه بود که بابانوئل در سال یک بار به خانه شما میآید درِ خانه او، همیشه به روی شما باز است. آنها از این روستا فضایی ساختند که بتوان صلح و آرامش واقعی را تجربه کرد و از طرفی به گونهای رفتار کردند که گردشگر تصور میکند بابانوئل از آغاز در این روستا سکونت داشته است و تا ابد هم خواهد بود. بابانوئل تمام سال در این روستا در خانهاش در خدمت گردشگران است، با آنها حرف میزند و وقتی سرش خلوت میشود نامههایی را که مردم از سراسر دنیا برایش فرستادهاند میخواند و پاسخ میدهد.
آنطور که کارشناسان گردشگری معتقدند، رویدادی مثل کریسمس و سال نو میلادی، در زمینه توریسم و گردشگری، قابلیت بسیاری دارد. این موضوع حتی در کشور ما هم میتواند با برنامهریزی و زیرساختهای جدید، گردشگر را جذب کند. برخی از کشورهای همسایه ایران که قطب گردشگری محسوب میشوند با این تعطیلات هم صدا شده و برنامههای متنوعی برای گردشگران تدارک میبینند. اما کشور ما برای این رویداد برنامهای ندارد و گردشگرانی هم که به ایران میآیند بیشتر اوقات خود را در اقامتگاههایشان سپری میکنند.
ایسنا- علیاصغر شالبافیان، معاون گردشگری کشور از پیشنهاد اعتباری برای مقابله با «ایرانهراسی» در لایحه بودجه ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: تاکنون هیچ مجوزی داده نشده که تا آخر سال پول و یا اعتبار اضافی برای تبلیغ ایران اختصاص داده شود. تا آخر سال تنها از محل بودجه محدودی که در اختیار وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و همچنین از محل بودجه مسئولیتهای اجتماعی، موضوع را پیگیری میکنیم، اما اینکه در سال ۱۴۰۱ پول جداگانهای قطعاً بگیریم، هنوز چنین مجوزی دریافت نکردهایم.
ایسنا- عطا حسنپور، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: در این هفته، هفت مغازهای که در دامنه شمالی قلعه فلکالافلاک تملک شده تخریب خواهد شد. ۳۶ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی و سفر رئیس جمهور به لرستان برای تملک این مغازهها تخصیص و هزینه شده است.۱۱ مغازه دیگر باقی مانده که نیاز است اعتبارات آن برای تملک تأمین شود.
«ایران»- ابوالفضل عالی، سرپرست هیأت باستانشناسی مطالعه جامع معدن نمک و پی بردن به ویژگیهای اجتماعی و اقتصادی معدنکاران چهرآباد در دوره هخامنشی و ساسانی را از اهداف مهم و اصلی پژوهشهای معدن نمک دانست و گفت: در کاوش زرین تپه چهرآباد زنجان تاکنون بقایای یک فضای احتمالاً کارگاهی با مقادیر زیادی خاکستر و ذغال و سازههای خشتی و سنگی به دست آمده و بر اساس یافتههای موجود از جمله قطعات سفال، احتمالاً آثار مکشوفه مربوط به دوره ساسانی هستند که یقیناً با ادامه کاوش اطلاعات بیشتری از کارکرد و تاریخ دقیق محوطه به دست خواهد آمد.
ایسنا- حسن اکبری، معاون محیطزیست طبیعی سازمان حفاظت محیطزیست ضمن اشاره به اعتبارات محدود محیط زیست و شرح اقدامات لازم در این زمینه گفت: اگر اعتبار محیطزیست افزایش پیدا نکند، با این وضعیت و اعتبار فعلی به هیچوجه نمیتوانیم تنوع زیستی کشور را حفظ کنیم.
ایسنا- ابراهیم جلیلی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر گفت: یکی از اهداف شهرستان در سفر وزیر میراث فرهنگی، زمینهسازی ثبت جهانی هنر ملی «مرواربافی ملایر» بود که امیدواریم در سالهای بعد این تقاضای هنرمندان با حمایت همه مسئولان استانی و شهرستانی و همت فعالان این عرصه محقق شود.
به داد پوشش گیاهی هلیلرود برسید
منابع طبیعی کرمان آژیر قرمز جنگلهای جنوب کرمان را به صدا درآورد. مقایسه وضعیت امروز با نقشههای ماهوارهای پوشش گیاهی 20 سال پیش منطقه خبر خوبی به همراه ندارد. قاسم رحیمینیا، سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب استان کرمان بیتوجهی به حقابه رودخانه هلیل از بحرآسمان تا جازموریان و خشک شدن این تالاب را عامل مهم وضعیت امروز پوشش جنگلی جنوب کرمان میداند و میگوید: «این مهم سبب افزایش کانونهای بحرانی فرسایش خاک نیز شده است.»
رحیمینیا میگوید: «۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر حاشیه هلیلرود را گیاهانی از جمله بنه، بادام، کهور، کنار و گز پوشانده که میطلبد به داد این گیاهان برسیم زیرا اگر تصاویر ماهوارهای ۲۰ سال پیش تاکنون بررسی شود کاهش پوشش انبوه این گیاهان مشهود خواهد بود.»
او بر لزوم تجهیز، مرمت و فعالیت بیشتر کمپ تثبیت ماسههای روان در جازموریان تأکید کرده و میگوید: «نیروها در این کمپها برای مقابله و فعالیت مستمر حضور پیدا میکنند و همزمان به آموزش مردم درباره اهمیت کنترل کانونهای بحرانی و لزوم نهالکاری میپردازند.» او معتقد بر جایگزینی فعالیتهای بیولوژیک به جای مالچپاشی است.