چهارشنبه بازار فرهنگ




«ترنا بازی» در شهر کتاب مرکزی
شهرکتاب مرکزی واقع در خیابان شریعتی، بالاتر از خیابان مطهری، نرسیده به خیابان معلم، نبش کوچه کلاته، امشب ساعت 22 برای نخستین بار، ترنابازی را که یک بازی قدیمی مخصوص ماه رمضان است احیا و اجرا می‌کند.
«ترنابازی» مراسمی مخصوص ماه مبارک رمضان است که عده‌ای از عیارها و قدیمی‌ها دور هم جمع می‌شوند تا بازی‌هایی را انجام دهند و گلریزانی داشته باشند و در آخر پولی را که جمع می‌کنند، برای کسی که بارش افتاده است به شکل پنهانی ببرند. این بازی در دوره صفویه و قاجاریه در کافه‌ها و محله‌های تهران و اصفهان رواج داشته و توسط مردم عادی انجام می‌شده است اما از آنجا که دیگر ادامه نیافته است و بازی نمی‌شود، می‌توان آن را به صورت یک تئاتر اجرا کرد.
اردشیر صالح‌پور به‌عنوان سخنران، رضا آسمانی در نقش وزیر، جواد خرم برای ضرب و زنگ زورخانه، محسن میرزاعلی در نقش حاکم و وزیر و تعدادی ترناخور در این بازی حضور خواهند داشت و برای حضار ترنابازی می‌کنند.
نمایش دو مستند از یاسر خیر در «آپ آرت مان»
«سه چنگ خاک» و «زمستان، عشق و سایر قوانین» به کارگردانی یاسر خیر، امروز ساعت ۱۸ در مؤسسه فرهنگی آپ‌آرت‌مان واقع در خیابان سپهبد قرنی، خیابان کلانتری، شماره 48 نمایش داده می‌شوند.تندیس بهترین مستند جشنواره جیپور هندوستان ۲۰۱۳، منتخب جشنواره ویزیون دو ریل سوییس ۲۰۱۴ و دیپلم افتخار بهترین تصویر‌برداری فیلم مستند جشنواره بوگوتای کلمبیا ۲۰۱۳ سه جایزه بین‌المللی است که یاسر خیر برای مستند «سه چنگ خاک» دریافت کرده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/6509/24/412159/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها