مشت آهنین علیه تروریست ها




نیم نگاه

ابوعایشه کیست؟
«ابوعایشه» که «قصاب الرمادی» نیز خوانده می‌شد، مردادماه سال گذشته قصد داشت به‌ همراه 2 تیم تروریستی به‌صورت جداگانه از طریق‌ مرزهای غربی، وارد کشور شود. به گزارش فارس، در فرآیند ورود یکی از تیم‌ها که ابوعایشه در آن تیم حضور نداشته، مورد حمله نیروهای قرارگاه نجف سپاه کرمانشاه قرار گرفته و همه اعضای آن در نقطه صفر مرزی به هلاکت رسیدند. اما در سوی دیگر، ابوعایشه به‌همراه یک تیم دیگر در یک شهر مرزی در این استان مستقر و مخفی شد، اما پس از استقرار پی بردند که محل استقرارشان لو رفته است. آنان تصمیم به فرار گرفتند اما به دلیل محاصره خانه، درگیر شدند که یکی از اعضای تیم تروریستی با جلیقه انفجاری خود را منفجر کرده و ابوعایشه نیز با شلیک گلوله تک تیراندازها به هلاکت رسید. در بررسی‌ها مشخص شد که این گروه حداقل 50 هدف تروریستی را برای خود مشخص کرده و تهران، هدف اصلی حملات آنان بوده است.

24 ساعت پس از حوادث تروریستی تهران که با هلاکت هر 5 تروریست به پایان رسید، وزارت اطلاعات نه تنها هویت عاملان حمله به حرم امام(ره) و مجلس شورای اسلامی را اعلام کرد، بلکه عقبه این گروه تروریستی و محل همپیمانی آنان را شناسایی و برخی نیروهای باقی مانده را دستگیر کرد. وزارت اطلاعات دیروز  اعلام کرد که علاوه بر شناسایی و دستگیری عقبه حملات تروریستی چهارشنبه گذشته تهران، 41 داعشی در 4 استان تهران، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی شناسایی و دستگیر شدند. نیروی انتظامی نیز 7 داعشی را در استان فارس دستگیر کرد.
 شناسایی هویت 5 تروریست
وزارت اطلاعات ظهر پنجشنبه با صدور اطلاعیه‌ای، از شناسایی هویت کامل عناصر تروریست تهران و نیز هسته‌های مرتبط با آنان خبر داد. براین اساس، تیم عملیاتی داعش در عملیات تروریستی حرم مطهر و مجلس شورای اسلامی؛ 5 نفر از عناصر تروریست سابقه‌دار وابسته به گروه‌های وهابی و تکفیری بودند که پس از جذب به گروهک تروریستی داعش، از کشور خارج شده و در جنایات این گروهک تروریستی در موصل و رقه مشارکت داشته‌اند.
وزارت اطلاعات ضمن انتشار تصاویر، نام این تروریست‌ها را «ابوجهاد» «قیوم» «فریدون»، «سریاس» و «رامین» اعلام کرد و افزود که بنابه ملاحظات اجتماعی - امنیتی از انتشار نام خانوادگی نامبردگان خودداری شده است.
وزارت اطلاعات تأکید کرد که عناصر حملات تروریستی چهارشنبه گذشته، در اجرای عملیات تروریستی در مردادماه سال 1395، تحت فرماندهی ابوعایشه از فرماندهان رده بالای داعش وارد کشور شده و قصد اجرای عملیات‌های تروریستی در شهرهای مذهبی را داشتند که پس از انهدام کامل شبکه و ضربه به نفرات اصلی این کیس از جمله هلاکت ابوعایشه؛ از کشور متواری شده بودند.
 شنــــــــاسایی محل همپیمانی تروریست‌ها
تصویری در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌دهد تروریست‌ها پیش از حمله، با هم همپیمان شده‌اند. وزیر اطلاعات دیروز در حاشیه مراسم تشییع پیکر شهدا، از شناسایی این محل و دستگیری نفرات باقی مانده از تروریست‌ها خبر داد. حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی، با بیان اینکه عقبه تیم تروریستی را شناسایی کردیم و اکنون افراد متعددی از آنها شناسایی و دستگیر شدند، گفت: محلی که در آن با هم همپیمان شده بودند و فیلم آن را مردم در فضای مجازی دیدند شناسایی شد و تعدادی از نفرات آنان دستگیر شدند.
وی افزود:‌ تجهیزات و مواد منفجره و کمربند انفجاری که آماده کرده بودند، در اختیار نیروهای اطلاعات و سربازان  گمنام امام زمان (عج) قرار گرفته است، اما با توجه به اینکه این عملیات در میانه راه است و باید جزئیات آن مکتوم بماند تا سربازان گمنام امام زمان(عج) به آخرین هدف‌ها ضربه بزنند، پس از پایان  عملیات اطلاعات کامل را به اطلاع مردم می‌رسانیم. وزیر اطلاعات به مردم اطمینان داد که فرزندان آنان در وزارت اطلاعات بیدارند و اجازه نمی‌دهند امنیت آنان به سادگی آسیب ببیند.
وزیر اطلاعات: هنوز نمی توانیم درباره نقش عربستان قضاوت کنیم
وزیر اطلاعات، پنجشنبه گذشته در حاشیه عیادت از مجروحان این حوادث، با بیان اینکه این نخستین طرح تروریستی نبود، بلکه بیش از 100 طرح تروریستی  طی دو سال گذشته داشتند که به لطف خداوند همه آنها خنثی شده و موفق به اجرای آن نشدند، اظهارکرد: در ماه‌ها و روزهای اخیر شاهد یک فشار سنگینی از ناحیه تروریست‌ها بودیم، به‌طوری که هر هفته ما تیم‌های دو و سه نفره و حتی فردی را شناسایی و دستگیر کرده‌ایم.
علوی با بیان اینکه در دو هفته اخیر با دریافت گزارش‌های متعدد‌ و با اشراف اطلاعاتی، تیم‌های متعددی کشف شده‌اند، تصریح کرد: در اطلاعیه وزارت اطلاعات به یک تیم اشاره شده است درحالی که ما بیش از چندین تیم را دستگیر کرده ایم، ولی براساس اهداف تروریست‌ها به دستگاه‌ها هشدارهای لازم را می‌دهیم که احتیاط‌های امنیتی را رعایت کنند.
وزیر اطلاعات با اشاره به اینکه اگر یک بمب منفجر شود همه دنیا خبردار می‌شوند، اما اگر صد بمب خنثی شود، هیچ کس نمی‌فهمد، ادامه داد: این افراد بیش از 100 اقدام اینچنینی در دست داشتند که شناسایی و خنثی شدند، ‌زیر ضربه رفتند، به مجازات رسیدند و کسی خبردار نشد، زیرا کمتر این موارد را به اطلاع مردم رساندیم چون آرامش و بهداشت روحی و روانی مردم را ضروری می‌دانیم.
علوی گفت: آنها برنامه‌ها داشته‌اند و دست بردار نیز نخواهند بود و ما آنها را خنثی کرده‌ایم و در آینده نیز با اشراف اطلاعاتی همکاران ما برحرکات و تحرکات آنها اشراف خواهیم داشت و از مردم می‌خواهیم آرامش خود را حفظ کنند.
وی درباره تهدیدات مقامات عربستانی علیه کشورمان در ماه‌های گذشته نیز گفت: چون درباره کیس بخصوصی نمی‌خواهیم برخورد شعاری و غیر مستند کنیم، هنوز زود است که درباره این موضوع بگویم که عربستان سعودی دست داشته یا نداشته است و نمی‌توانیم قضاوت کنیم و در حال بررسی هستیم.
 دستگیری 48 داعشی در 5 استان
علاوه بر شناسایی عقبه حملات چهارشنبه، تلاش‌ها برای شناسایی و دستگیری نیروهای وابسته به داعش در استان‌های مختلف کشور دنبال شد. با گذشت 48 ساعت از حادثه، این تلاش‌ها مجموعاً به دستگیری 48 داعشی در 5 استان تهران، فارس، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی منتهی شد. وزارت اطلاعات دیروز اعلام کرد که در پی سلسله عملیات پیچیده اطلاعاتی و با همکاری خانواده برخی تروریست‌ها در استان‌های کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی و تهران 41 نفر از عناصر گروهک وهابی داعش متشکل از تیم‌های عملیاتی و همچنین سرپل‌های ارتباطی و تدارکاتی به همراه مقادیری اسناد و مدارک و تجهیزات عملیات تروریستی قبل از هرگونه اقدام شناسایی و دستگیر شدند.این وزارتخانه در اطلاعیه دیگری، از شناسایی و دستگیری دیگر عناصر تروریست مرتبط با حملات چهارشنبه گذشته، کشف تجیهزات نظامی و نیز ضربه به خانه‌های امن آنان در شمال غرب کشور، پیش از هر اقدامی، خبر داد. در این اطلاعیه آمده که در این عملیات، مقدار قابل توجهی سلاح، مواد پیش سازه بمب، کمربند انفجاری، وسایل ارتباطی و مدارک جعلی کشف شد. همچنین چند خانه امن تروریست‌های وهابی - تکفیری در شمال غرب کشور شناسایی و پاکسازی شد. وزارت اطلاعات تأکید کرد: روند تعقیب مقر فرماندهی این جنایتکاران وابسته به استکبار و اذناب منطقه‌ای آنها در آن سوی مرزها ادامه دارد که نتایج مهم این عملیات متعاقباً به اطلاع ملت شریف و شهیدپرور ایران خواهد رسید.
مرکز اطلاع‌رسانی نیروی انتظامی هم صبح دیروز اعلام کرد که در عملیات مشترک میان مأموران پلیس امنیت استان فارس و عوامل اداره اطلاعات این استان در شب ۱۸ خردادماه، 7 نفر از عناصر مرتبط با گروهک تروریستی تکفیری داعش دستگیر شدند.
کشف 92 قبضه کلت در کرمانشاه
در ادامه بررسی‌های اطلاعاتی و امنیتی، صادقی دادستان عمومی و انقلاب مرکز کرمانشاه نیز گفت: مأموران نیروی انتظامی با مظنون شدن به یک‌دستگاه خودرو پژو 405، خودرو را مورد بازرسی دقیق قرار دادند که در این راستا 92 قبضه کلت کمری کشف و ضبط شد.این مقام قضایی تصریح کرد: در این رابطه خودرو محموله قاچاق توقیف و دو نفر مظنون پرونده شناسایی و تحت تعقیب هستند.
 وزارت کشور شهدا را   
 17 و  مجروهان را  56 نفر دانست
با توجه به اخبار ضدونقیض درباره این دو حادثه تروریستی، وزارت کشور از هموطنان خواست که تنها به اطلاعیه‌های وزارت اطلاعات و کشور استناد کنند. در اطلاعیه این وزارتخانه، آمار نهایی شهدای این حملات 17 نفر و مجروحان نیز 56 تن اعلام شد. وزارت کشور افزود: چهار تن از هموطنان در ساعات اولیه پس از حادثه مفقود بودند و اطلاعی از سرنوشت آنان نبود که مشخص شد به شهادت رسیده و در همان لحظات اولیه به مراکز درمانی منتقل شده بودند. این وزارتخانه، همچنین خاطرنشان کرد که در جریان حادثه تروریستی، نیروهای امنیتی و انتظامی در محل وقوع حوادث در مرقد مطهر حضرت امام خمینی(ره) و مجلس شورای اسلامی به چند نفرمشکوک شده و مبادرت به دستگیری آنها کردند که برای تحقیقات بیشتر در اختیار وزارت اطلاعات قرار گرفته‌اند و هنوز ارتباط آنان با حادثه تروریستی مشخص نشده است.
امیر احمدرضا پوردستان، جانشین فرمانده ارتش نیز دیروز در حاشیه مراسم تشییع پیکر شهدای این دو حادثه، با بیان اینکه ترور روز چهارشنبه به لحاظ نظامی، کیفیت و قابلیت عملیاتی نداشت، گفت: داعش از سال 93 بنا داشت کشور را در یک مقیاس گسترده درگیر کند. به گزارش فارس، وی خاطرنشان کرد: در خرداد و تیر سال 93 داعش در یک زمان کوتاه از استان‌های غربی عراق یعنی استان انبار به استان‌های شرقی یعنی به استان دیاله در نزدیکی مرز مهران و دهلران وارد شد و قصد داشت دریک مقیاس گسترده ما را درگیر کند، اما ظرفیت عملیاتی نیروهای مسلح ما جلو آنها را گرفتند و آنها ناامید شدند وبه همین خاطر تلاش کردند که دریک مقیاس دیگری وارد شوند. امیرپوردستان با بیان اینکه این گروه یک احساس باطلی هم مثل منافقین داشتند که فکر می‌کردند استان‌های مرزی ما با آنان همراهی می‌کنند، گفت: مطمئن هستم که در هیچ حوزه‌ای به موفقیت لازم نخواهند رسید.
  جزئیات حمله به حرم امام(ره)
سرکلانتر جنوب غرب تهران دیروز جزئیات حمله تروریستی به حرم مطهر امام خمینی(ره) را تشریح کرد. به گزارش تسنیم، سرهنگ حمید بهمنیاری، با بیان اینکه حوالی ساعت 10 و 10 دقیقه روز  چهارشنبه دو تروریست داعشی پس از عبور از زیرگذر بزرگراه، به‌سمت ورودی شماره 7 حرم مطهر حرکت کردند، اظهار کرد: یکی از تروریست‌ها از در اصلی و دیگری از در مجاور وارد رینگ 400 متر شد. آنان برای گمراه کردن مأموران امنیتی و انتظامی اقدام به انفجار یک بمب صوتی در نزدیکی در مجاور ورودی 7 کردند. پس از این انفجار نفر دوم با تیراندازی به نگهبانی که در مجاورت در اصلی و در داخل اتاقک نگهبانی قرار داشت، وی را مجروح کرد و پس از مجروحیت وی وارد رینگ 400 متر شدند.
وی افزود: پس از ورود تروریست‌ها به رینگ 400 به‌سمت درمانگاه هجوم آوردند و با این تصور که ورودی درمانگاه به داخل ضریح حضرت امام راه دارد، به‌سمت درمانگاه حمله‌ور شدند و در طول حرکت در مسیر در ورودی تا درمانگاه نیز شعارهای تروریستی خود را با صدای بلند تکرار می‌کردند. آنان درحالی به ورودی درمانگاه حرم مطهر رسیدند که کارگران و خدمه در حال جابه‌جایی زائران بودند و یکی از خدمه به‌نام شهید سبزعلی نیز در مقابل ورودی درمانگاه با ضرب گلوله تروریست‌ها به شهادت رسید.سرکلانتر جنوب غرب تهران با بیان اینکه تروریست‌ها پس از ورود به درمانگاه متوجه شدند مسیر را اشتباه آمده‌اند تغییر مسیر داده به‌سمت صحن مصطفی خمینی حرکت کردند، اضافه کرد: پس از ورود این دو عنصر تروریستی به صحن مصطفی خمینی آنان درست در مقابل ورودی ضریح امام خمینی قرار گرفتند، اما باز هم دچار اشتباه شدند و با دیدن یکی دو تابلوی فرسوده به‌اشتباه وارد دالانی شدند که به‌سمت دیگر حرم منتهی می‌شد.
بهمنیاری افزود: پس از ورود تروریست‌ها از داخل دالان و در حالی که 4،5 دقیقه از ورود آنها و تیراندازی‌شان در داخل محوطه حرم امام خمینی نگذشته بود، عوامل انتظامی در محوطه روبه‌رو حاضر شده با تروریست‌ها درگیر شدند.
وی ادامه داد: پس از درگیری مأموران انتظامی با تروریست‌ها یکی از مأموران پلیس از ناحیه پای چپ مورد اصابت گلوله قرار گرفت و یک تروریست نیز در طرف مقابل در حالی که کمربند انتحاری به خود بسته بود و 7 نارنجک و یک قبضه خمپاره 60 و مقادیر قابل توجهی مهمات کلاشینکوف داشت، با ضرب گلوله مأموران پلیس که به سر او اصابت کرد، به هلاکت رسید.
سرکلانتر جنوب غرب تهران اضافه کرد: پس از به هلاکت رسیدن این تروریست، تروریست دیگری که پشت درختچه‌های محوطه سنگر گرفته بود و مجهز به کمربند انتحاری نیز بود به ‌سمت همکاران ما که پشت خودروهای پلیس سنگر گرفته بودند، حمله‌ور شد و قصد داشت کمربند انتحاری خود را میان نیروهای پلیس منفجر کند که خوشبختانه با هشیاری مأموران پلیس و به‌ضرب گلوله مأموران منفجر شده و به هلاکت رسید.
بهمنیاری اعلام کرد: در این حادثه مأموران پلیس توانستند یک زن را دستگیر کنند که در حاشیه این اتفاقات حضور داشت و علی‌‌رغم غیرمسلح بودن، به نظر می‌رسید در ارتباط با تروریست‌ها باشد.
علاء الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز پنج شنبه شب در گفت و گوی ویژه خبری، از دستگیری یک تروریست زن در حرم امام خمینی(ره) خبرداد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/6515/2/413381/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها