خبر

مراسم روزجهانی صنایع دستی برگزار می‌شود



 20 خرداد روز جهانی صنایع دستی است. مراسم این روز با شعار «اشتغالزا»، «هویت ساز» و«ارزآور» در سازمان میراث فرهنگی برگزار می‌شود. به گزارش روزنامه ایران، چهار شهر ایران برای نخستین بار در دولت اول روحانی در شورای جهانی صنایع دستی به نام «فرش»، «سنگ‌های قیمتی»، «سفال» و «صنایع دستی» تبریز، مشهد، لالجین همدان و اصفهان ثبت شدند. «زهرا احمدی‌پور» رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سومین رئیس سازمان میراث فرهنگی در دولت اول روحانی بیشترین برنامه‌های خود را روی صنایع دستی و ایجاد اشتغال در استان‌های کم برخورد قرار داده است. احمدی‌پور اعتقاد دارد از آنجا که بیشتر شاغلان صنایع دستی را زنان تشکیل می‌دهند، توجه به این بخش به کاهش آسیب‌ها در حوزه زنان و خانواده منجر می‌شود. او می‌گوید: «تاکنون صنایع دستی کشور سهم اندکی را از درآمدهای مالی به دست آوردند. ما بر آن هستیم تا با توجه به صنایع دستی، به درآمدزایی و ایجاد منابع پایدار کمک کنیم.» فروش صنایع دستی توسط زنان استان‌های مختلف بویژه استان‌های کم برخورد هم باعث شد تا صنایع دستی یکی از پایه‌های اساسی اقتصاد مقاومتی در کشور شود.
طرح حمایت از هنرمندان صنایع دستی هم قرار بود روز چهارشنبه  17خرداد ماه در صحن علنی مجلس بررسی شود که با حمله تروریستی به روز دیگری موکول شد.
به گفته «بهمن نامور مطلق» معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور طرح حمایت از هنرمندان صنایع دستی ۲۰ ماده دارد که حدود یک سال و نیم پیش توسط مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داده شد. او می‌گوید: «در ۲۰ ماده این طرح به موضوعاتی مثل بیمه هنرمندان، ارزش افزوده در حوزه صنایع دستی، مجوزهای صنایع دستی در حوزه آموزش، تولید و تجارت، اختصاص فضاهایی از سوی شهرداری به این حوزه، برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی مرتبط، استفاده از فضاهای میراثی سازمان برای صنایع دستی و ارائه تسهیلات به کارگاه‌های تولیدی و هماهنگی نظام آموزشی با معاونت صنایع دستی برای بهره‌برداری بیشتر اشاره شده است.» براساس آمارهای نامور مطلق 400 هزار نفر به طور رسمی در حوزه صنایع دستی فعالیت می‌کنند البته با احتساب آمار غیررسمی این تعداد به بیش از دو برابر می‌رسد.
«پویا محمودیان» مدیرکل دفتر صادرات صنایع دستی کشور هم می‌گوید: «همه استانها برای دسترسی آسان گردشگران داخلی و خارجی به کیوسک‌های صنایع دستی مجهز می‌شوند.» به گفته او در شرایطی که در شهرهای کشور از نظر راه‌اندازی بازارچه و محل عرضه و فروش مستقیم صنایع دستی در محدودیت هستیم، ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به شخصه توجه و پیگیری ویژه‌ای روی کیوسک‌ها دارند. به گفته «پویا محمودیان» صنایع دستی کشور ما جزو سه کشور برتر دنیا است که بالاترین رتبه را در زمینه صنایع دستی دارد و این برای ما خیلی حائز اهمیت است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/6515/4/413409/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها