اقامتگاه‌های بوم گردی قم ظرفیتی برای اشتغالزایی و گردشگری





خانه‌های تاریخی و روستایی قم با معماری و سبک سنتی خاص، ظرفیت تبدیل به اقامتگاه‌های بوم گردی برای رونق کسب و کارهای محلی و رشد صنعت گردشگری و به تبع آن اشتغالزایی و اقتصاد را دارند.
استان قم 360 اثر تاریخی دارد که بخشی از این آثار به خانه‌های تاریخی اختصاص دارد که می‌تواند به اقامتگاه‌های بوم گردی تبدیل شود. روستاهای بخش‌های پنجگانه استان قم با شرایط آب وهوایی و جغرافیایی ویژه در طول سال ظرفیت پذیرایی گردشگران داخلی و خارجی را دارد که می‌توان با راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم گردی صنعت گردشگری که یکی از مهم‌ترین صنعت‌های توسعه‌ای و اقتصادی در جهان است را رونق بخشید.12منطقه نمونه و روستاهای گردشگری از جمله مناطق «کهک،» «قاهان»، «وشنوه»، «فردو»، «طایقان»، «طینوج»، «جمکران»، «دیر گچین»، دریاچه «حوض سلطان»، «ترلاب»، «نایه» و «دستجرد» در استان قم وجود دارد که به خاطر ویژگی‌های اقلیمی و اکوتوریسمی مورد توجه گردشگران است.
«عیسی رضایی»، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم درگفت‌و‌گو با ایرنا، با اشاره به اینکه تعدادی درخواست صدور مجوز اقامتگاه بوم گردی در استان درحال بررسی است، گفت: 12 پرونده متقاضیان خانه‌های تاریخی در شهر و خانه‌های روستایی برای تبدیل این مکان‌ها به اقامتگاه‌های بوم گردی توسط کارشناسان در حال بررسی است. در صورتی که این خانه‌ها، مکان‌های مناسبی برای پذیرایی و خدمت‌رسانی به گردشگران باشد و خدمات مختلف برای میزبانی از گردشگران خارجی و داخلی فراهم باشد، بزودی مجوزهای مربوطه بعد از اعلام ضوابط، قوانین مربوطه و استانداردها صادر خواهد شد.
وی با بیان اینکه اقامتگاه‌های بوم گردی برای ایجاد اشتغال نقش مؤثری دارد، اظهار داشت: این اقامتگاه‌ها برای افراد بومی منطقه و راهنمایان گردشگری اشتغال ایجاد می‌کند، ضمن اینکه می‌تواند به صورت غیرمستقیم برای هنرمندان اشتغال را فراهم سازد.همچنین در این اقامتگاه‌ها، غذاهای سنتی، نوشیدنی‌های محلی و سبک زندگی‌های سنتی با لباس‌های محلی برای گردشگران معرفی می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم با بیان اینکه توسعه اقامتگاه‌های بوم گردی از مهاجرت‌های روستایی به شهر جلوگیری می‌کند، گفت: خانه‌های روستایی با ویژگی‌های معماری که دارد مورد توجه گردشگران است و با ایجاد کسب و کار و درآمد زایی برای روستاییان، آنان را به ماندن در روستا دلگرم می‌کند. وی با بیان اینکه باید از ظرفیت راهنمایان گردشگری در معرفی اماکن تاریخی قم استفاده شود، افزود: یکی از کارکردهای اقامتگاه‌های بوم گردی، استفاده از راهنمایانی آشنا به مناطق مختلف است تا گردشگران را با اماکن مختلف و جاذبه‌های گردشگری آشنا سازد. رضایی با اهتمام بر اینکه استفاده از ظرفیت‌های روستاهای گردشگری در ایجاد اشتغال مؤثر است، خاطرنشان کرد: در سطح کشور مصوب شد که روستاهایی با عنوان هدف گردشگری انتخاب شود تا زیرساخت‌های گردشگری در این مناطق برای خدمات‌رسانی به گردشگران فراهم شود.در استان قم 9 روستای گردشگری معرفی شد که با ایجاد مجتمع‌های پذیرایی، تفریحی، گردشگری و رفاهی می‌توان ضمن توسعه صنعت گردشگری برای بومیان منطقه ایجاد اشتغال کرد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/6631/19/444493/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها