وزیر فرهنگ در بازدید از گالری حراج تهران عنوان کرد

هنرهای تجسمی در خدمت دیپلماسی فرهنگی



روزهای پایانی هفته گذشته در حالی سپری شد که وزیر ارشاد ضمن بازدید از گالری حراج تهران و تأکید بر جایگاه مهم هنرهای تجسمی در تحکیم پایه‌های دیپلماسی فرهنگی سفری هم به استان گیلان داشت؛ ابتدای این سفر با حضور او در مراسم گرامی داشت زنده یاد محمد معین همراه شد و بعد از آن هم به دیدار احمد سمیعی گیلانی، پدر ویراستاری ایران رفت.
ضرورت جدی گرفتن اقتصاد هنر
عصرپنجشنبه‌ای که گذشت، سیدعباس صالحی، در بازدید از گالری حراج تهران سهم هنر کشورمان در حراج‌های جهانی را قابل توجه خواند و گفت: «نخستین حراج تهران با حضور ٨٠ اثر ٢ میلیارد تومان فروش داشت اما امروز این رقم به ٣٠ میلیارد تومان فروش رسیده که نشانگر اقبال آحاد مردم به هنر هنرمندان این مرزو بوم است». وزیر ارشاد افزایش حراج تهران را یکی از اتفاقات خوب عرصه هنر طی سال‌های اخیر خواند و ادامه داد: «تولیدات تجسمی به اقتصاد این حوزه کمک می‌کند و سابقه‌ برگزاری حراج تهران می‌تواند مبنای رشد این حراج باشد از این رو با این نگاه باید اقتصاد هنر را جدی‌تر گرفت.» به گفته صالحی، سرمایه گذاری هنری می‌تواند نمایه‌ای از هویت ایران باشد و از این طریق موفق به تحکیم دیپلماسی فرهنگی‌مان شویم.
سهم قابل توجه زنده یاد معین در لغت نامه دهخدا
چهاردهم تیرماه همزمان با روز قلم، صالحی طی سفری به استان گیلان در مراسم گرامیداشت زنده یاد محمد معین در آستانه اشرفیه هم شرکت کرد و با اشاره به شخصیت‌های مطرح علمی، فرهنگی، هنری و ادبی که از استان گیلان به خدمت در عرصه‌های مختلف پرداخته‌اند زنده یاد معین را از جمله چهره‌ها و شخصیت‌های ماندگاری خواند که به نماینده فرهنگ و ادب فارسی تبدیل شده است. او با اشاره به تلاش‌های بسیار استاد معین برای اعتلای زبان فارسی، فرهنگ لغت معین را بزرگ ترین و مهم ترین خدمت وی به زبان و ادب فارسی خواند وادامه داد: «فرهنگ‌نامه‌نویسی در ایران قدمت یک هزار ساله دارد و در فرهنگ لغت معین بیش از ۲۰۰ هزار کلمه گردآوری شده است. فرهنگ لغت معین باب جدیدی در امر فرهنگ نویسی ایجاد کرد آنچنان که فرهنگ نامه نویسی به قبل از معین و بعد از معین تقسیم می‌شود.
سمیعی گیلانی:جامعه با فرهنگ کمتر دچار آسیب می‌شود
همان طور که ابتدای گزارش اشاره شد، وزیر فرهنگ روز گذشته دیداری هم با احمدسمیعی گیلانی، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی داشت، او در این دیدار گفت: «استاد سمیعی گیلانی 70 سال در حوزه زبان و ادبیات فارسی خدمت کرده و یادگارهای بسیاری از خود به جا گذاشته است.» در ادامه گفته‌های وزیر ارشاد ، سمیعی گیلانی، پدر ویراستاری نوین کشورمان هم با بیان اینکه خودم را در برابر بزرگان ادبیات فارسی کوچک می‌دانم گفت: «خراسان پرورش دهنده ادبیات فارسی است و مشهدی‌ها به واسطه وجود بزرگان فرهنگی و ادبی خودشان را مالک زبان فارسی می‌دانند.» سمیعی گیلانی یکی از مهم ترین نیازهای جامعه امروز را توجه به فرهنگ و ادبیات دانست و ادامه داد: «فرهنگ مانند ضربه گیر است و جامعه‌ای که فرهنگ داشته باشد کمتر دچار آسیب‌های اجتماعی می‌شود. ادبیات جلوه‌ای از فرهنگ است. با زبان و ادب فارسی، روابط ملایم‌تر و ظریف‌تر و فرهیخته‌تر خواهد شد و جامعه هویت پیدا می‌کند.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7099/6/515672/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها