100 قانونگذار امریکایی «معامله قرن» را محکوم کردند


زهره صفاری
خبرنگار
مخالفت‌ها با طرح سازش ترامپ موسوم به «معامله قرن» پس از گذشت حدود 10 روز از انتشار متن این طرح، به بیخ گوش کاخ سفید رسید و بیش از 100 نفر از نمایندگان مجلس امریکا در نامه سرگشاده‎ای آن را محکوم کردند. این مخالفت‌ها در سطح جهان نیز همچنان ادامه دارد و از جمله نخست‌وزیر مالزی   «معامله قرن» را ناعادلانه خواند.
به‌گزارش خبرگزاری «یونایتدپرس»، بیش از 100 عضو مجلس نمایندگان امریکا به رهبری «آلن لوونتال»، نماینده جمهوریخواه در نامه‌ای دو صفحه‌ای به انضمام 7صفحه امضا، طرح رئیس جمهوری این کشور برای برقراری سازش میان فلسطین و اسرائیل را غیرممکن خواندند. براساس این گزارش نمایندگان مخالف «معامله قرن» ترامپ را بیش از یک راهکار، عاملی برای افزایش مناقشات دانستند. نمایندگان در این نامه تأکید داشتند که این طرح نباید به‌عنوان ضمانتی برای خشونت‎های بین‌المللی اسرائیل و تجاوز به اراضی فلسطینی‌ها شود. بسیاری از تحلیلگران معتقدند ترامپ از زمان انتقال سفارت امریکا از تل آویو به بیت المقدس و اعطای حق حاکمیت بلندی‎های جولان به اسرائیل و بسیاری خدمات دیگر به رژیم صهیونیستی، کم‌ترین حق را برای فلسطینی‌ها در نظر گرفته است. این شرایط در طرح‌ریزی معامله قرن نیز بخوبی نمایان است. طرح ترامپ برای خاورمیانه در نزدیک به دو هفته‎ای که از انتشار آن می‎گذرد، با واکنش‎های بسیاری همراه بوده‎است. در جدیدترین این واکنش‎ها «ماهاتیر محمد»، نخست‌وزیر مالزی که پیش‌تر به‌دلیل انتقاد به یهودیان سرزمین‌های اشغالی، مورد اعتراض جوامع بین‌المللی حامی اسرائیل قرار گرفته بود، طرح «دونالد ترامپ»، را «غیرقابل قبول و بشدت ناعادلانه» خواند. به گزارش «بلومبرگ»، این سیاستمدار 94 ساله در سومین کنفرانس بین‎المللی اتحاد پارلمانی برای قدس گفت: «این معامله تنها تنش‌های منطقه را افزایش داده و میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان در برابر هم قرار خواهد داد».
شکایت عباس به سازمان ملل
«محمود عباس» که از آغازین ساعات اعلام طرح ترامپ برای خاورمیانه، معامله قرن را محکوم کرده بود، سه‎شنبه شکایت فلسطین را به شورای امنیت سازمان ملل خواهد برد. در واقع این طرح علاوه بر مفاد ظالمانه آن برای طرف فلسطینی، زمانی مورد نقد بیشتری قرار گرفت که در مذاکرات نهایی هیچ نماینده‌ای از فلسطین دعوت نشده بود و دونالد ترامپ در یک جلسه یکسویه، طرحی کاملاً اسرائیلی را به تصویب رساند و از آن رونمایی کرد. به‌گزارش «جروزالم پست»، برخی ناظران بر این باورند که در این شرایط رئیس تشکیلات خودگردان به احتمال بسیار علاوه بر شکایت و قطعنامه شدیداللحن، توافق پیشین با «ایهود اولمرت»، نخست‌وزیر سابق اسرائیل را نیز به‌عنوان طرح جایگزین معامله قرن و راهکار حل مناقشه بین اسرائیل و فلسطین ارائه خواهد کرد. براساس این توافق فلسطینی‌ها به‌دلیل نگرانی از طرح صلح امریکا، توافق کردند حاکمیت بر دره اردن و 30درصد کرانه باختری در سال 2024 به اسرائیل واگذار شود. «ایسنا» به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای «رأی الیوم» نوشت، در پیش‌نویس قطعنامه‌ای که «محمود عباس» برای رأی به شورای امنیت ارائه خواهد کرد، 300 مورد نقض قوانین بین‌المللی در معامله قرن ترامپ اشاره شده است که برجسته‌ترین آنها قدس است و پس‌از آن به موارد مورد اختلاف دیگری همچون شهرک سازی‎ها، نوار غزه، منابع طبیعی و اقتصادی، حقوق آوارگان و اسیران فلسطینی پرداخته شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7275/4/535504/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها