تحلیل‌های امریکایی از حمله موشکی ایران به عین‌الاسد

هشداری برای تعطیلی پایگاه‌های امریکایی در منطقه




گروه سیاسی/ حدود یک ماه پس‌از حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد امریکا در واکنش به اقدام تروریستی امریکا و شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی و یارانش تحلیلگران و مراکز تحقیقاتی امریکا در ارزیابی خود آن را هشداری برای تعطیلی پایگاه‌های امریکایی در منطقه و نشان برتری فناوری موشکی ایران در برابر فناوری دفاعی امریکا ارزیابی کردند.  یک تحلیلگر امریکایی با اشاره به حمله موشکی تلافی جویانه ایران علیه پایگاه نظامی امریکا گفت: تصور می‌کنم کشوری که توانست ایده برتری فناوری و دفاع موشکی امریکا را خرد کند، ایران است.
«جیمز کری» حمله ایران به پایگاه عین‌الاسد را مایه شرمساری امریکا دانست و افزود: فکر می‌کنم امریکا خوش شانس بوده که این یک عملیات محدود نظامی بوده است زیرا این همان چیزی بود که آنها انتظار داشتند. هیچ راهی وجود نداشت که ایران به‌دنبال تلافی ترور سردار سلیمانی نباشد، آن هم در شرایطی که مشاوران نظامی ترامپ به وی گزینه حمله به کاروان سردار را در فرودگاه بغداد ارائه کردند. در حالی که ایالات متحده احتمالاً فکر کرده است که این اقدام آنها را امن کرده است ولی من فکر نمی‌کنم که ترامپ نقش سردار سلیمانی، ابومهدی المهندس و سایر نیروهای حشد شعبی عراق در شکست داعش را به حساب آورده باشد.
این تحلیلگر امریکایی در گفت‌و‌گو با ایلنا، ضمن اشاره به حمله موشکی 8 ژانویه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه یک پایگاه نظامی امریکا در عراق به تلافی ترور سردار قاسم سلیمانی و همراهانش گفت: سامانه دفاع موشکی امریکا یک شوخی و یک فریب کامل است. ما مطالعاتی داریم که از نخستین جنگ خلیج فارس آغاز شده و این مطالعات نشان می‌دهد که اکثر سامانه‌های دفاع موشکی پاتریوت امریکا در رهگیری موشک‌های اسکاد عراق ناکام بوده است. با این حال، امریکا همچنان به فروش این سامانه‌ها به متحدانش ادامه می‌دهد، با این تضمین که این سامانه‌ها قادر به متوقف کردن اکثر تهدیدات وارده هستند.
او در این باره افزود: همان‌طور که گفته شد، تصور می‌کنم کشوری که توانست ایده برتری فناوری و دفاع موشکی امریکا را خُرد کند، ایران است. تاکنون سامانه‌های دفاع موشکی امریکا بیشتر متکی به متحدان بوده و توسط خود امریکا برای یک مدت زمان مشخص استفاده نشده بود. فناوری امریکایی، خواه رادار، سامانه دفاع موشکی یا تسلیحات خودکار که روی کشتی‌ها نصب شده است، توانایی و کارآیی لازم برای جنگ علیه ایران را ندارد. در حالی که شاید صدام تنها چند موشک اسکاد به سوی نظامیان امریکایی شلیک کرد، پدافندهای منطقه‌ای و دریایی امریکا برای مقابله با این حجم از موشک‌های پیشرفته آمادگی نداشته و ایران می‌تواند به‌طور همزمان تعداد زیادی از این موشک‌ها را شلیک کند. سامانه‌های دفاع موشکی امریکا برای یک جنگ زمینی ساخته شده است که برای مقابله با هرگونه جنگ احتمالی در اروپا است. این سامانه‌ها هنوز متکی به عقاید قدیمی مثل مهار جنگنده‌های شوروی سابق و جنگیدن برای دستیابی به برتری هوایی در جهانی است که امریکا تصور می‌کند تنها نیروی واقعی است.
جیمز کری در پاسخ به این سؤال که با وجود کشته و زخمی شدن نظامیان امریکایی چرا ترامپ سعی کرد تا اهمیت این حملات را کم جلوه دهد و از واکنش خودداری کرد، گفت: تصور می‌کنم این مسأله ساده است که ایده یک جنگ بزرگ‌تر در خاورمیانه به شدت نامطلوب است تا جایی که خود ترامپ برای پایان دادن به دخالت امریکا در منطقه تلاش کرده است. من قاطعانه فکر می‌کنم که ترامپ خواستار یک پیروزی تبلیغاتی بزرگ است چرا که با انتخاباتی روبه‌رو است که ممکن است در مقابل یک نامزد چپگرای واقعی باشد، کسی که می‌تواند وعده‌های توخالی ضد جنگ و ضد جهانی‌سازی وی را به چالش بکشد. کسی به‌دنبال یک جنگ بزرگ مثل جنگ احتمالی با ایران نیست، این اقدامات تنها می‌تواند رأی دهندگانی را که از ترامپ و جمهوریخواهان حمایت می‌کنند، با خود همراه کند، کسانی که ترامپ را می‌پرستیدند یا صهیونیست‌های تندرو یا مسیحیان را. اکثریت طبقه متوسط امریکا مخالف جنگ با ایران هستند، آنها شاید در خیابان تظاهرات نکنند ولی حاضر به ثبت‌نام برای اعزام به خاورمیانه نیستند. بنابر این تصور می‌کنم این ایده که به ما گفته شود «همه چیز خوب است»، با هدف جلوگیری از هرگونه جنگ طولانی‌تر است، با توجه به اینکه ترامپ درک کرده است که چه کاری انجام داده است و این اقدام تا چه حد موجب تشدید احساسات ضد امریکایی در عراق شده است.
در عین حال به گزارش ایسنا به‌نقل از شبکه امریکایی الحره، مرکز پژوهش‌های استراتژیک و بین‌المللی‌امریکا(سی‌اس‌آی‌اس) در گزارشی اعلام کرد که ایران قدرت موشکی خود را گسترش داده و دقت این موشک‌ها بیشتر شده است و چه بسا ایران قدرت آن را داشته باشد که فعالیت تمام پایگاه‌های امریکا در منطقه را تعطیل کند.
«ایان ویلیامز» نویسنده این گزارش با اذعان به اینکه حمله ایران به پایگاه عین‌الاسد نشان دهنده قدرت موشک‌های ایران در مختل کردن عملیات نظامی امریکا و هم‌پیمانان آن در خاورمیانه است، افزود: سپاه پاسداران ایران تقریباً 20 موشک به سوی پایگاه «عین‌الاسد» در الانبار و «حریر» در اربیل کردستان شلیک کرد، در زمان حمله ایران بیشتر نظامیان امریکایی در عین الاسد که 1500 نفر بودند با دریافت هشدار از فرماندهان خود به داخل پناهگاه‌ها رفته بودند. وزارت دفاع امریکا در ابتدا اعلام کرد که این حمله تلفاتی به‌دنبال نداشت و تنها خسارت‌های ناچیزی به پایگاه وارد شده است اما بعد از آن اعلام کرد که 34 نظامی ارتش امریکا دچار ضربات مغزی شده‌اند.
این گزارش افزود: از همان ابتدا نیروهای امریکایی آسیب دیده بودند و 64 نفر از آنها از پایگاه عین‌الاسد به مراکز پزشکی انتقال داده شدند زیرا ضربات مغزی به آنها وارد شده بود و این آمار به مرور زمان افزایش یافت و اکنون نیز ممکن است افزایش یابد زیرا چنین آسیب‌هایی فوراً مشخص نمی‌شوند.
در این گزارش آمده است: دقت موشک‌هایی که پایگاه عین‌الاسد را هدف قرار دادند در مقیاس معروف به «خطای دایره‌ای احتمالی» که برای اندازه‌گیری دقت موشک‌ها در هدف قرار دادن مواضع نظامی از آن استفاده می‌شود، رتبه بالایی به‌دست آورده است و این مسأله نشان می‌دهد که تهران توانایی آن را دارد که فعالیت پایگاه‌های امریکا در منطقه را متوقف کند. دو نفر از خلبانان امریکایی که در عین‌الاسد بودند به خبرنگاران گفته‌اند که یکی از کلاهک‌های جنگی ایرانی محل استراحت نظامیان را هدف قرار داد که این مکان در نزدیکی اتاق روشن کردن پهپادها قرار دارد و خلبانان در آن لحظه مجبور شدند در اتاق‌های زیرزمینی پناه ببرند.
نویسنده افزوده: این حملات نشان دهنده میزان خطری است که پیشرفت موشکی ایران برای نیروهای امریکایی ایجاد کرده است و امریکا باید اقدامات لازم برای تقویت امنیت نیروهای خود و کاهش آسیب‌پذیری آنها در برابر حمالات هوایی را اتخاذ و قدرت پناهگاه‌های خود برای مقابله با موشک‌های بالستیک را تقویت کند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7275/2/535578/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها