دمای هوای برخی شهرها به منفی 18 درجه می رسد


 بعد از چند روز افزایش دما از ابتدای این هفته با کاهش ناگهانی دما در اکثر نقاط کشور مواجه هستیم به‌طوری که دمای هوا در برخی شهرها به منفی 18 درجه سانتیگراد می‌رسد. «حیدر مطاعی»، معاون راهداری سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای کشور در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به اینکه در بیشتر مراکز استان‌ها از جمله زنجان، همدان، اردبیل و تبریز تا روز سه‌شنبه این هفته شاهد کاهش دمای هوا از 12 تا 18 درجه زیرصفر هستیم، ادامه داد: در این مدت در گردنه‌ها و جاده‌های این استان‌ها برودت هوا و کولاک شدیدتر پیش‌بینی می‌شود؛ از این‌رو از رانندگان تقاضا داریم از سفرها و تردد غیر ضروری در جاده‌ها پرهیز کنند و در صورت تردد حتماً به تجهیزات اولیه مانند زنجیر چرخ و باک پر از سوخت مجهز باشند. سازمان هواشناسی کشور نیز با صدور اخطاریه‌ای نسبت به بارش برف، وزش باد شدید، کولاک برف و کاهش محسوس دما در بیشتر مناطق کشور هشدار داد.
«فریبا گودرزی»، کارشناس سازمان هواشناسی در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار داشت: از ساعات پایانی امروز(20 بهمن ماه) در برخی نقاط شمال غرب، غرب، دامنه‌های زاگرس مرکزی از جمله استان‌های البرز، قزوین، سمنان و تهران بارش‌ها آغاز می‌شود که این سامانه بارشی در ارتفاعات به شکل برف خواهد بود. البته روز دوشنبه فعالیت این سامانه گسترده خواهد شد و انتظار می‌رود شاهد نشست برف در معابر نیز باشیم، از این‌رو مدیران شهری باید آمادگی لازم برای پیشگیری از حوادث احتمالی را داشته باشند.
کارشناس سازمان هواشناسی افزود: به‌دلیل تشدید فعالیت این سامانه تا پایان امروز(20بهمن ماه)، بارش برف، وزش باد شدید، کولاک برف، کاهش محسوس دمای هوا و یخبندان در مناطق مرتفع استان‌های گیلان، مازندران و گلستان وجود دارد و ارتفاع برف در این مناطق حداکثر بین ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتر خواهد بود. طی روز دوشنبه (۲۱ بهمن ماه) بارش برف در گیلان حداکثر بین ۳۰ تا ۷۰ سانتیمتر و در ارتفاعات این استان حداکثر تا ۱۱۰ سانتیمتر خواهد بود. همچنین طی این روز در جنوب آذربایجان غربی، غرب زنجان و شرق کردستان نیز شاهد بارش برف خواهیم بود.
وی خاطرنشان کرد: با ورود توده هوای سرد به کشور طی امروز و فردا دمای هوا در بیشتر مناطق بین ۸ تا ۱۵ درجه کاهش می‌یابد. همچنین تا روز سه‌شنبه در بیشتر مناطق کشور وزش باد شدید رخ خواهد داد و دریای خزر و خلیج فارس هم در این مدت مواج و طوفانی خواهد بود.
کشاورزان مراقب یخ زدگی باشند
در همین حال، به‌دنبال کاهش شدید دمای هوا در روزهای پیش رو، «مسعود حقیقت» رئیس سازمان هواشناسی کشاورزی به کشاورزان و باغداران شمال توصیه کرد: اگر درحال برداشت محصول مرکبات هستند با توجه به کاهش شدید دمای هوا هرچه سریعتر نسبت به برداشت محصول خود اقدام کنند. همچنین گلخانه‌داران استان‌های شمالی در جریان باشند که در 48 ساعت آینده بادهای شدیدی در راه است و آنان نیز لازم است سازه‌های گلخانه‌ای خود را بررسی کنند تا متحمل زیان نشوند. حقیقت، به کشاورزان استان‌های جنوبی چون خوزستان و بوشهر، توصیه کرد: در برداشت محصولات صیفی، سبزی، گوجه فرنگی و بادمجان، خیار و کدو تعجیل کنند. همچنین در این چند روزه به علت کاهش شدید دمای هوانباید از کود «ازته» که خودش باعث کاهش شدید دمای هوا می‌شود در مزارع گندم، جو وکلزا استفاده شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7275/1/535610/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها