گفت‌وگو با لوکا آکینو نوازنده ترومپت درباره حضور در بخش بین‌الملل جشنواره موسیقی فجر

از موسیقی شرقی الهام گرفته‌ام




گفت‌و‌گو‌ها: ندا سیجانی
تریوی جز ازکشورایتالیا شامگاه شنبه 26 بهمن ماه نخستین اجرای بخش موسیقی بین‌الملل را در تالاروحدت روی صحنه برد. لوکا آکینو سرپرست این گروه موسیقی و نوازنده ساز ترومپت است که دراین برنامه با همراهی فابیوگیاچینو نوازنده پیانو و داومیراندا نوازنده کنترباس قطعاتی را به‌صورت بداهه برای مخاطبان اجرا کردند.

لوکا یکی ازاستعدادهای ترومپت نوازی ایتالیا است و صدای سازش منحصر به فرد و خلاقانه است. موسیقی آکینو ریشه دربداهه نوازی‌های مایلز دیویس و چت بیکراست و درواقع بازتابی ازموسیقی‌های جز، هیپ هاپ و گرانج در آثار او نمایان است.
این نوازنده برای نخستین بار به ایران آمده و درفستیوال موسیقی فجر شرکت کرده است در واقع آشنایی او با این جشنواره بواسطه مدیربرنامه‌اش انجام گرفته که پیش از این چندین بار و در همراهی با دیگر نوازندگان ایتالیایی به ایران سفرکرده و آشنا با جشنواره موسیقی فجر است. او درگفت‌و‌گو با «ایران» از علاقه‌مندی‌اش به موسیقی جز می‌گوید: از 17 سالگی به موسیقی‌های راک، گرانج و گروه‌های جز امریکایی علاقه‌مند شدم و بسیار گوش می‌دادم تا آنکه در 20 سالگی عمویم یک ترومپت برایم خرید و با این ساز کار خود را شروع کردم البته هیچ گاه موسیقی را به‌صورت آکادمیک دنبال نکرده‌ام و اغلب کارهایم به‌صورت بداهه است.
 آکینو در ادامه بیان کرد: زادگاه موسیقی گروه ما برگرفته ازموسیقی سنتی کشورایتالیا است و با ترکیب موسیقی جز، که از نگاه من یک هنر بداهه نوازی است.
 او درمورد تأثیرموسیقی درتبادل فرهنگی ملت‌ها افزود: سال‌ها پیش در کمپین میراث جهانی یونسکو شرکت کردیم و اجرایی در شهر پترا (اردن) برگزار شد البته موزیسین‌های بسیاری از کشورهای مختلف شرکت داشتند، این کنسرت در واکنش به حمله طالبان به اردن بود و در آنجا بود که به قدرت موسیقی پی بردم و باید گفت هنروموسیقی ملت‌ها را به یکدیگر نزدیک می‌کند. لوکا آکینو 4 سال قبل آلبومی منتشر کرد که موضوع آن صلح بود که با حمایت یونسکو تهیه شده بود وعواید آن آلبوم را به خانواده قربانیان حمله طالبان به اردن
پرداخت کرد.
اوعلاقه‌مند به موسیقی شرقی است و از این موسیقی بسیار الهام گرفته البته آشنایی او با موسیقی شرقی بواسطه گوش دادن به آثار Jon Hassell نوازنده مشهور ترومپت امریکایی است. لوکا درادامه بیان کرد: از کودکی به آثار Jon Hassell علاقه‌مند بودم. او سال‌ها در خاورمیانه زندگی کرده و آشنا با موسیقی این منطقه است و نوا‌هایی که با ترومپت می‌نوازند تأثیرگرفته از موسیقی شرقی بوده است. البته بعد ساخت آن آلبوم که به سفارش یونسکو بود من نیز تحت تأثیر موسیقی شرقی قرار گرفتم.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7283/8/536468/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها