پای صحبت هنرمندان شرکت کننده در روزهای آخر جشنواره سی و پنجم

نت آخر




اسحاق بلوچ نسب
گروه موسیقی ساحل مکران
نوع موسیقی نواحی (شب موسیقی سیستان و بلوچستان)
استان: سیستان و بلوچستان
تاریخ اجرا: چهارشنبه 30بهمن- ساعت 21:30 سالن سوره
برگزاری جشنواره موسیقی فجر اتفاق مهم و بزرگی بویژه برای هنرمندان موسیقی نواحی است. چرا که این هنرمندان به‌دلیل مشکلات مالی و اجاره بالای سالن‌های کنسرت در تهران با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستند. موسیقی تنها راه امرارمعاش اغلب نوازندگان و خوانندگان موسیقی نواحی است بنابراین مسئولان فرهنگی باید به این موضوع توجه بسیاری داشته باشند.
 نکته دیگر اجرای کنسرت برای سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان است که در جدول جشنواره موسیقی فجر امسال به این موضوع توجه شده است. من بر این نظرم مشکل سیل‌زدگان با این برنامه‌ها برطرف نمی‌شود و باید تصمیمات جدی‌تری برای رسیدگی به آنها گرفته شود. مسئولان دولتی باید به وضعیت راه‌ها، آب آشامیدنی، برق، کشاورزی و مسکن سیل‌زدگان رسیدگی و حمایت کنند. با اجرای چند ساعت برنامه موسیقی اگرچه ممکن است برای دقایقی اتفاق تلخ فراموش شود اما مشکلات همچنان وجود دارد. گروه موسیقی «ساحل مکران»، پیش از این هم در جشنواره موسیقی فجر اجرای برنامه داشته است و بر این عقیده‌ام که این جشنواره فرصتی است تا هنرمندان یکدیگر را ببینند و با آثار هم آشنا شوند. درواقع فرصت ارزشمندی است تا اقوام و زبان‌های مختلف یک‌جا به دور هم جمع شوند. البته نباید هنرمندان را با چند اجرا در جشنواره رها کرد و دیگر به آنها توجه نشود. پیشنهاد من این است هنرمندانی که به تهران دعوت می‌شوند به لحاظ اسکان و ایاب و ذهاب به آنها توجه شود و احترام بگذارند. من در کشورهای بسیاری اجرای برنامه داشته‌ام و بر این باورم احترام به فرهنگ و هنرمند باید در رأس هر کار فرهنگی قرار بگیرد. اما در برنامه پیش رو قرار است یک قطعه حماسی اجرا کنیم که برای نخستین بار است در تهران اجرا می‌شود و ای کاش این برنامه به زبان فارسی هم ترجمه می‌شد تا برای مخاطبان جذابیت بیشتری داشته باشد.


آرش هژیرآزاد
سرپرست گروه موسیقی لیرا
نوع: موسیقی تلفیقی
استان: تهران
چهارشنبه 30 بهمن ساعت 21:30 برج آزادی
گروه موسیقی «لیرا» برای نخستین بار است که در جشنواره موسیقی فجر شرکت می‌کند البته خود من به‌عنوان نوازنده همراه با گروه «آرکو» سال گذشته در جشنواره شرکت داشته‌ام. این گروه سال 89 با همت من و همسرم تشکیل شده. همسرم یگانه حسینیان نوازنده ویلون است و من پیانو می‌نوازم درواقع به‌صورت یک دوئت اجرا می‌شود. من سال 83 به دانشگاه تهران رفتم و از همان ابتدا فعالیت‌های هنری خود را آغاز کردیم و تصمیم گرفتیم این گروه را راه‌اندازی کنیم و به شکل جدی و حرفه‌ای حدوداً 10 سال است که کار می‌کنیم. به‌نظر من جشنواره موسیقی فجر تنهاترین و معتبرترین جشنواره رسمی موسیقی کشور است و خوشحالم که این فرصت برای دیگر گروه‌های موسیقی که اجرایی در طول سال ندارند یا برنامه‌های کمتری برگزار می‌کنند ایجاد شده و قطعاً فرصت مغتنمی است، چرا که پروسه اجرای یک کنسرت جدا از پروسه اداری هزینه‌هایی را هم شامل می‌شود بویژه برای ما که جریان خاصی از موسیقی را حمایت می‌کنیم که قطعاً هم بازگشت مالی ندارد و برگزار کردن آن نیز مشکلاتی خواهد داشت و جشنواره فرصت خوبی برای حضور گروه‌هایی چون ما است. اما پیشنهاد من این است در این زمینه تبلیغات بیشتر انجام شود. به‌طور مثال تبلیغ کنسرت‌های پاپ که در قالب جشنواره برگزار می‌شود بسیار چشمگیرتر است. در این برنامه قراراست مجموعه‌ای از دومین آلبوم این گروه با نام «تهران مریخ» سال 96 منتشر شود و دیگر آلبوم «8 دقیقه و 20 ثانیه» که شهریور ماه به بازار آمده در کنار کارهایی که پیش از این شنیده نشده در این کنسرت اجرا خواهد شد کاری به سبک موسیقی تلفیقی و موسیقی الکترونیک. اعضای گروه لیرا متشکل شده از یگانه حسینیان نوازنده ویلون، عرفان قاسمی‌نژاد نوازنده درامز و خودم که پیانو می‌نوازم.

 
بهار ایلچی
سرپرست گروه ستاره قطبی
نوع: موسیقی بانوان (پاپ)
استان: تهران
چهارشنبه 30 بهمن ساعت 21:30 فرهنگسرای نیاوران
خیلی تلاش کردیم که بانوان باردیگر به جشنواره موسیقی فجر برگردند و خیلی خوشحالیم که در جشنواره امسال حضور پررنگی دارند و می‌توانند کار کنند و فرصتی مهیا شد تا بار دیگر بانوان هنرمند که بیش از نیمی از قشر هنرمندان کشور را تشکیل می‌دهند به عرصه ای که باید باشند بازگشته‌اند و امیدوارم هر سال شاهد اتفاقات بیشتری از این دست باشیم و بجز بخش جانبی جشنواره بتوانند در بخش رقابتی هم شرکت داشته باشند. همان‌طور که می‌دانید موسیقی بانوان در طول سال هم با مشکلات و محدودیت‌هایی روبه‌رو است و تا به امروز نتوانسته‌ایم بجز در تهران در شهرهای دیگر اجرای برنامه داشته باشیم بنابراین فرصت خوبی است تا خانم‌ها هنر خود را نشان بدهند و فعالیت کنند. فرمت گروه موسیقی ستاره قطبی همکاری با تعدادی خواننده است و اولین گروه موسیقی پاپ بانوان هستیم که اجرای موسیقی‌مان به زبان‌های هندی، عربی، فرانسه و زبان‌های محلی کشورمان چون کردی، لری، آذری و... است و می‌خواهیم بااین اجرا مخاطبان شاهد چند اجرای مختلف باشند که با کمک و حمایت مردم امسال گروه ستاره قطبی 10 سال شده و امیدوارم این گروه بتواند در دنیا پرچم موسیقی بانوان را حفظ  کند.‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7283/17/536473/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها