اخبــار بین الملل




سه نشست برای حل بحران لیبی

این هفته همزمان با نهمین سالگرد انقلاب لیبی، سه نشست بین‌المللی برای حل بحران این کشور تشکیل شد و از جمله دیروز طرفین نبردها در لیبی در مذاکرات 5+5 حاضر شدند، اما بحران در این کشور همچنان ادامه دارد. طوری که بمباران‌های گسترده نیروهای خلیفه حفتر در فرودگاه بین‌المللی طرابلس، فعالیت روز گذشته این فرودگاه را به حالت تعلیق درآورد. به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، فارغ از تلاش‌های پراکنده پیشین جهانی و اروپایی برای برقراری صلح در میان دو قطب مخالف شرق و غرب لیبی، این هفته یک نشست در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ، یک نشست در بروکسل و یک نشست نیز دیروز در ژنو برگزار شد. خروجی نشست سران حاضر در کنفرانس امنیتی مونیخ و وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل، توافق طرفین حاضر در نشست بر سر قطع راههای ارتباطی خارجی با طرف‌های درگیر در لیبی برای مسلح کردن آنها بود. بنا براین گزارش همه کشورهای عضو به جز اتریش بر نظارت شدید دریایی برای کنترل محموله‌های تسلیحاتی به لیبی توافق کردند. این تصمیم پس از هشدار جدی «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره دخالت بیش از حد ترکیه و روسیه اتخاذ شد. نتیجه نشست دیروز کمیته نظامی مشترک لیبی در ژنو(5+5) نیز تا شب گذشته هنوز مشخص نشده بود. اما آنچه مسلم بود، این بود که خروجی چنین نشست‌هایی برای مردم لیبی، هنوز چیزی تحت عنوان صلح را برای آنها به بار نیاورده است. وضعیت مبهم صلح در لیبی را می‌توان در خیابان‌های این کشور نیز مشاهده کرد. شبکه خبری «الجزیره»، در گزارشی به مناسبت نهمین سالگرد انقلاب لیبی نوشته حال و هوای مردم لیبی مانند بحران کشور دوقطبی است. برخی خرسند از انقلاب، رهایی از دیکتاتوری 42 ساله قذافی را جشن می‌گرفتند اما تعدادی از مردم مدعی بودند با توجه به تداوم خشونت و ناآرامی دلیلی برای خوشحالی ندارند. در میان کشمکش شرق و غرب لیبی که از 11 ماه قبل به اوج خود رسیده است، رسانه‌های لیبی اعلام کردند از روز دوشنبه پروازهای فرودگاه بین‌المللی «معیتیقه» به‌دلیل بمباران فرودگاه به حالت تعلیق درآمده و ارتش وفاق ملی، نیروهای خلیفه حفتر را مقصر این ناآرامی می‌دانند. موضوعی که هنوز از سوی این گروه تأیید رسمی نشده است.

علاوی در یک قدمی تشکیل دولت جدید عراق

محمد توفیق علاوی، نخست‌وزیر مکلف عراق با معرفی 19 پست وزارتی در یک قدمی تشکیل دولت جدید عراق قرار گرفته و تنها معرفی سه پست وزارتی دیگر تا رسیدن به این هدف باقی مانده است که در روزهای آینده این مهم اتفاق خواهد افتاد.
بنا بر گزارش خبرنگار المیادین به نقل از یک منبع سیاسی عراقی که نخواسته نامش فاش شود، علاوی پس از آنکه با رهبران سیاسی عراق نشست‌هایی را برگزار کرد، تکلیف 19 پست وزارتی را مشخص و به رهبران سیاسی ارائه کرد اما هنوز تکلیف سه پست وزارتی مشخص نیست. علاوی قرار بود، دیروز سه‌شنبه ترکیب دولت خود را تقدیم پارلمان عراق کند اما رهبران سیاسی از او خواستند، پس از مشخص شدن تکلیف سه پست باقی مانده، این کار را بکند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7283/2/536485/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها