به منظور مهار سوداگری در بازار مسکن

سامانه املاک و اسکان راه‌اندازی شد




گروه اقتصادی
همایش «طرح اقدام ملی مسکن» به‌منظور بررسی عملکرد دستگاه‌های متولی و روش‌های اجرایی طرح با حضور وزیر راه و شهرسازی روز گذشته برگزار شد. رونمایی از سامانه املاک و اسکان، کاهش 25 درصدی هزینه ساخت در طرح ملی مسکن و صدور پروانه ساختمانی رایگان برای دهک‌های یک تا سه در این طرح، از مهم‌ترین محورهای این همایش یک روزه بود.
رونمایی از سامانه املاک و اسکان را می‌توان مهم‌ترین رویداد بازار مسکن در روزهای پایانی سال عنوان کرد.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در مراسم سامانه ملی املاک و اسکان، گفت: مسیری که در دوره قبلی برای راه‌اندازی سامانه طی شد مسیر درستی نبود و به سرانجام نرسید. بر اساس تکلیف قانونی ما این مسیر را اصلاح کردیم و از امروز این سامانه برای شناسایی خانه‌های خالی راه‌اندازی شد. هدف این است که با راه‌اندازی این سامانه سوداگردی در بخش مسکن مهار شود تا سرمایه در گردش برای تولید و عرضه مسکن صدمه نبیند. وزیر راه و شهرسازی از تمام دستگاه‌های اطلاعاتی خواست «اطلاعات لازم را به این سامانه بدهند تا سازمان امور مالیاتی کشور بتواند تکلیف قانونی خود را بموقع و به آسانی انجام دهد.»
سامانه ای برای کنترل سوداگری
قانون دریافت مالیات از خانه‌های خالی ۴ سال قبل به تصویب رسید و قرار بود با اجرای این قانون مسیر سوداگری و احتکار واحدهای مسکونی محدود شود. اما اجرای این قانون به‌دلیل فراهم نبودن زیرساخت فنی آن منوط به راه‌اندازی سامانه‌ای به‌منظور شناسایی واحدهای مسکونی خالی بود. بر اساس آخرین آمار سرشماری نفوس و مسکن حدود 2 میلیون و 500 هزار مسکن خالی در کشور وجود دارد. ارزش سرمایه خوابیده در خانه‌های خالی کشور حدود 100 میلیارد دلار برآورد شده است که این سرمایه به علت نبود اطلاعات کافی، بی‌مصرف مانده است. با راه‌اندازی سامانه املاک شناسایی این خانه‌ها برای اخذ مالیات در اولویت قرار دارد. سازمان امور مالیاتی شرط اخذ مالیات از خانه‌های خالی را راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان عنوان کرده است. مالیات بر خانه‌های خالی یکی از اصلی‌ترین راه‌های مقابله با سوداگری در بازار مسکن است. در واقع کنترل سوداگری در بازار مسکن تاکنون معطل راه‌اندازی سامانه املاک برای شناسایی واحدهای مسکونی خالی و اخذ مالیات از این خانه‌ها بود.
25 درصد ارزانتر
به منظور ساماندهی بازار مسکن، علاوه بر راه‌اندازی سامانه املاک، روز گذشته اخبار دیگری برای بهبود شرایط ساخت از سوی متولیان بخش مسکن عنوان شد. در این راستا محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی از امضای سه تفاهمنامه با وزارت کشور، سازمان نظام مهندسی ساختمان و شرکت تهاتر ایرانیان خبر داد که موجب کاهش 25 درصدی هزینه ساخت مسکن در طرح ملی می‌شود.
محمودزاده گفت: بدون در نظرگرفتن قیمت زمین، طرح اقدام ملی مسکن بیش از ۱۰۰ هزارمیلیارد تومان گردش مالی ایجاد می‌کند و در ایجاد اشتغال، رونق صنعت و رونق اقتصادی تأثیری بسزایی خواهد داشت.
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به امضای سه تفاهمنامه با وزارت کشور گفت: در موضوع تخفیف و تسهیل در صدور پروانه ساخت، با سازمان نظام مهندسی ساختمان برای ارائه خدمات مهندسی، با شرکت تهاتر ایرانیان برای تأمین مصالح نیز توافق‌های خوبی شده است. وی با بیان اینکه برای دهک‌های یک تا سه تخفیف 100 درصدی در نظر گرفته‌ایم، خاطرنشان کرد: تفاهمنامه‌های امضا شده در مجموع موجب کاهش ۲۵ درصدی قیمت تمام شده مسکن برای متقاضیان طرح اقدام ملی است. محمودزاده یادآور شد: در مرحله‌ اول ثبت‌نام ۲۴۰ هزار ثبت‌نامی داشتیم و ۵۸ درصد واجد شرایط انتخاب شدند که استان‌های اردبیل و خراسان جنوبی بیشترین ثبت‌نامی‌ها و سمنان و خراسان شمالی جزو کمترین ثبت‌نامی‌ها بودند.
صدور پروانه رایگان
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: بر اساس تفاهمنامه‌ای که روز سه‌شنبه بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور به امضا رسید قیمت پروانه ساختمانی برای ساخت مسکن ملی کاهش می‌یابد. وی گفت: برای دهک‌های یک تا سوم صدور پروانه ساختمانی رایگان خواهد بود و برای دهک‌های چهار تا هفت، حداقل ٥٠ درصد تخفیف به همراه تقسیط در نظر گرفته شد.
مصالح اقساطی
در مراسم روز گذشته تفاهمنامه‌ای بین وزارت راه و شهرسازی و یک شرکت بخش خصوصی به‌منظور تأمین مصالح ساختمانی با تخصیص 30 درصد و اقساط 36 ماهه برای اجرای طرح مسکن ملی به امضا رسید.

عطف گزارش
حفاظت از اراضی دولتی بهانه‌ای برای جلوگیری از تولید پایدار مسکن

وزیر راه و شهرسازی در همایش روش‌های اجرایی طرح ملی مسکن، تسریع و تسهیل خانه‌دار شدن مردم را وظیفه دولت دانست و گفت: به اسم حفاظت از اراضی دولتی و بیت‌المال نباید به جریان پایدار تولید مسکن ضربه زد. محمد اسلامی گفت: به حکم قانون اساسی خانه‌دار کردن مردم وظیفه دولت است و تصمیمات دولت باید تسهیل‌کننده برای خانه‌دار شدن مردم باشد.اینکه به اسم حفاظت از اراضی و بیت‌المال، سختگیری شود و مردم را در تلاطم خانه‌دار شدن قرار دهیم و سختگیری کنیم از رضایت خداوند به دور است.
اسلامی با انتقاد تلویحی از روند واگذاری اراضی برای ساخت مسکن ملی، ادامه داد: ما وظیفه داریم که از اراضی دولتی محافظت کنیم اما معنایش این نیست که به اسم محافظت از بیت‌المال، به جریان رو به رشد تولید مسکن صدمه بزنیم. وزیر راه وظیفه همگان را حمایت از جریان تولید پایدار مسکن دانست و گفت: این دِین به گردن ما است و خانه دار کردن مردم جزو دیون ممتاز ما است و دِین را باید داد. وی تصریح کرد: نهضت خانه‌سازی در کشور ادامه پیدا می‌کند، چه انبوه سازان پای کار آیند چه نیایند. به سراغ شرکت‌های خوشنام بروید، اکنون ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و همچنین گروه سرمایه‌گذاری بانک مسکن پای کار هستند. وزیر راه و شهرسازی از برنامه این وزارتخانه برای کاهش قیمت ساخت خانه در کشور خبر داد و گفت: برای کاهش قیمت مصالح ساختمانی و همچنین کاهش قیمت خدمات ساختمانی با گروه تولیدکنندگان و همچنین سازمان نظام مهندسی به تفاهم رسیدیم. وزیر راه و شهرسازی در پایان گفت: مرحله دوم ثبت‌نام مسکن ملی بعد از انتخابات آغاز خواهد شد.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7283/9/536504/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها