خــبـــر



حضور ایران در جمع 11 کشور برتر حوزه دانش فضایی

رئیس سازمان فضایی کشور در دومین کنفرانس ملی هوانوردی عمومی گفت: با تلاش دانشمندان حوزه فضایی کشور تا سال 1402، به مدار بالای 1000 کیلومتر نیز ماهواره ارسال می‌کنیم. به‌ گزارش «ایران»، مرتضی براری با اشاره به پیشرفت بالای ایران در حوزه هوافضا گفت: به‌همت جوانان متعهد کشورمان توانسته‌ایم جایگاه ممتازی را در حوزه دانش فضایی کسب کنیم و در حال حاضر جز 11 کشوری هستیم که در دنیا به فضا دست پیدا کرده و توانسته‌اند ماهواره تولید و به فضا پرتاب کنند.رئیس سازمان فضایی کشور تصریح کرد: این صنعت در دنیا مورد توجه ویژه قرار گرفته است و در آینده‌ای نزدیک همه چیز را تحت تأثیر قرار خواهد داد. تأثیر صنعت فضایی بر ارتباطات که از پایه‌های اقتصاد است دنیا را متحول می‌کند. با استفاده از این تکنولوژی همه چیز قابل دریافت است و پایش پدیده‌های زمینی با استفاده از ماهواره می‌تواند در کشاورزی اثرگذار باشد و کاهش هزینه و افزایش تولید را در برداشته باشد. همچنین داده‌های ماهواره‌ای در مدیریت بلایای طبیعی کاربرد بالایی دارد که می‌تواند اثرات سوء آن را بسیار کاهش دهد.
براری تعامل با جامعه برای کاربردی کردن صنعت فضایی و تلاش برای همکاری و ورود بخش خصوصی در این حوزه را از سیاست‌های اصلی در عرصه فضایی کشور اعلام کرد و گفت: یکی از اقتصاد‌های پیشروی دنیا، اقتصاد دیجیتال است و اگر به این حوزه ورود پیدا نکنیم در آینده نزدیک شبکه ارتباطات کشور وابسته می‌ماند.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه با اشاره به سند جامع علمی کشور در حوزه هوافضا گفت: در این سند چند گام در حوزه هوافضا تعریف شده است که در گام اول ما توانستیم طبق آنچه معین شده بود چند ماهواره را در مدار 250 کیلومتر قرار دهیم و در گام دوم دستیابی به مدارهای بالای 500 کیلومتر در دستور کار قرار دارد که از سال گذشته عملیات آن آغاز شده و ماهواره پیام و ظفر به‌همین منظور تولید شده‌اند. وی افزود: در پرتاب ماهواره ظفر که اخیراً انجام شد ما با موفقیت به مدار 541 کیلومتر دست پیدا کردیم ولی به‌علت تغییرات شدید درجه حرارت، تزریق ماهواره در مدار انجام نشد.براری تصریح کرد: در استاندارد بین‌المللی 10 پرتاب اولیه در یک مدار، آزمایشی محسوب می‌شوند که با وجود این، متخصصان ما در همین پرتاب اخیر نیز توانستند آزمایش‌های مربوط به ماهواره را به‌صورت کامل و با موفقیت انجام دهند.

ساخت سریع‌ترین ابررایانه برای پیش‌بینی دقیق شرایط جوی

دولت انگلستان ۱.۶ میلیارد دلار به ساخت سریع‌ترین و پیشرفته‌ترین ابررایانه حوزه هواشناسی برای پیش‌بینی دقیق وضعیت آب و هوایی اختصاص داد.
به گزارش ایرنا «آلوک شارما» رئیس وزارتخانه کسب و کار، انرژی و استراتژی صنعتی انگلیس (BEIS) اعلام کرد که دولت لندن ۱.۲ میلیارد پوند (معادل ۱.۶ میلیارد دلار) را به ساخت پیشرفته‌ترین ابر رایانه در حوزه هواشناسی اختصاص داده است.
مراحل نصب و سرهمبندی این ابررایانه از سال ۲۰۲۲ آغاز و در یک بازه ۱۰ ساله انجام خواهد شد.انتظار می‌رود که فاز اول راه‌اندازی این ابررایانه، دقت پیش‌بینی‌های سرویس هواشناسی انگلستان را تا ۶ برابر افزایش دهد. به روزرسانی‌ها از سال ششم تا دهم نیز این دقت را تا سه برابر دیگر افزایش می‌دهد. مقامات انگلیسی انتظار دارند که این سیستم پیشرفته‌ترین ابر رایانه تخصصی هواشناسی در جهان باشد.
سرویس هواشناسی انگلستان با استفاده از این ابر رایانه می‌تواند وقوع طوفان‌ها را دقیق‌تر پیش‌بینی و مکان‌های مناسب ساخت سیل بند را تعیین کند و تغییرات اقلیمی در جهان را پیش‌بینی کند. فرودگاه‌ها و شرکت‌های برق نیز می‌توانند از داده‌های این سیستم پیشرفته در برنامه‌ریزی برای اختلالات احتمالی استفاده کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7283/21/536518/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها