تلاش‌ها ی اصولگرایان برای وحدت در دقیقه 90 ناکام ماند

آیت‌الله جنتی: انتخابات در ایران تشریفاتی و نمایشی نیست




گروه سیاسی/ افزایش نشانه‌های جدیت اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات مجلس یازدهم و نیز آمارهای مربوط به درصد مشارکت رأی دهندگان در تهران که احتمال به دور دوم کشیده شدن انتخابات در پایتخت را مطرح کرده است، زنگ خطرهایی برای اصولگرایان بود تا در آخرین فرصت‌های باقی مانده تا موعد رأی‌گیری برای اردوگاه چندپاره خود چاره‌اندیشی کنند. با این حال احتمال صحت خبرهایی که درباره توافق شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با جبهه پایداری برای ارائه لیست مشترک منتشر شد، بیش از چند ساعت دوام نداشت. در حالی که قرار بود صبح دیروز جزئیات و مصادیق توافق و نتیجه ساعت‌ها جلسه مشترک سران دو فهرست اعلام شود، در نهایت نتیجه‌ای حاصل نشد. چنانکه یکی از نامزدهای معرفی شده در فهرست جبهه پایداری بعد از ظهر دیروز با انتشار یک سند صوتی در کانال تلگرامی خود، ماجرای وحدت اصولگرایان را منتفی‌ اعلام کرد.
یکی دیگر از نامزدهای اصولگرا نیز در گفت‌وگو با ایلنا درباره احتمال وحدت در جریان اصولگرا و انتشار لیست مشترک گفت: اگر از روزهای اول شفاف عمل می‌کردیم و مکانیزم مشخص می‌شد و یا شاخص‌ها عنوان می‌شد، احتمال رسیدن به نتیجه‌ مشترک بسیار بیشتر بود، نه اینکه در فاصله چند روز مانده به انتخابات این کار را کند، اگر هم توافقی حاصل شود دیرهنگام است و بعید به نظر می‌رسد خیلی تأثیر داشته باشد به این دلیل که جبهه‌های مختلف لیست‌های مستقل خود را منتشر کرده‌اند.
فراتر از به نتیجه نرسیدن اصولگرایان برای تجمیع نیروهایشان در فهرست واحد دست‌کم برای تهران انتشار سخنان رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی و از نامزدهای حاضر در فهرست شورای ائتلاف نشان داد که اختلاف‌ها حتی در میان اعضای یک فهرست هم باقی است. مصطفی میرسلیم در گفت‌وگو با ایلنا، سرلیستی محمدباقر قالیباف در لیست شورای ائتلاف را رد کرد و با بیان اینکه شورای ائتلاف اصلاً تصمیمی درباره اینکه چه کسی سرفهرست باشد نگرفته است، گفت: کسانی که علاقه‌مند به آقای قالیباف بوده‌اند لیست را به این شکل منتشر کرده‌اند، اما شورای ائتلاف سرلیست ندارد.  او همچنین در بیان پیش‌بینی‌اش از نتیجه انتخابات گفت: «پیروزی اصولگرایان قطعی نیست؛ فهرست‌های متعددی از این جریان وجود دارد که هر کدام درصدی از آرا را به خود اختصاص می‌دهند و جمع آن ممکن است ۶۰ درصد آرا شود اما در مقابل اگر اصلاح‌طلبان فهرستی واحد ارائه دهند، ممکن است بتوانند درصد بیشتر آرا را به خودشان اختصاص دهند و با توجه به اینکه اکثریت را این طرف دارد، شکست بخورد.»
با وجود همه این اخبار روز گذشته سرلیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی  برخلاف اعلام قبلی در همایش اقشار حامی شورای ائتلاف حاضر نشد و به جای او کاندیدای دیگری سخنرانی کرد. مهدی چمران، عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب  اما در آن نشست توضیح داد که سرلیست غایب برای ادامه بحث و بررسی‌ها برای رسیدن به وحدت حداکثری در جریان اصولگرایی همچنان با اعضای جبهه پایداری در حال گفت‌وگو است. چمران البته با انتقاد از ارائه لیست‌های متعدد از سوی جریان اصولگرایی اظهار کرد: متأسفانه به رغم همه تلاش‌ها به نتیجه مثبتی نرسیدیم و چندان امیدی هم نیست اما امیدوارم خدا به ما کمک کند که بتوانیم به وحدت برسیم. لیست دادن که هنر نیست. هرکس که نباید یک لیست بدهد.
 تکذیب شایعه تأیید صلاحیت مطهری
محمدرضا عارف، رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان به رغم آنکه مجموعه تحت ریاستش رأی به ارائه ندادن فهرست اصلاح‌طلبان در تهران داشت، روز گذشته در نشست خبری اعضای ستاد «ائتلاف برای ایران» و نامزدهای مورد حمایت 8 حزب اصلاح‌طلب به تشویق مردم برای مشارکت در انتخابات پیش رو پرداخت و گفت: ان‌شاءالله مردم با مشارکت جدی در انتخابات روندی که در چهار دهه گذشته در رابطه با مردم‌سالاری طی شده را تقویت کنند.
عارف البته این را هم گفت که اگر اصلاح‌طلبان همگی یک لیست واحد می‌دادند، زیباتر بود.  بعد از ظهر دیروز برخی خبرگزاری‌ها شنیده‌هایی را منتشر کردند که خبر از تأیید صلاحیت علی مطهری و ۲۵ کاندیدای شاخص از سوی هیأت نظارت بر انتخابات می‌داد. اما به گزارش ایلنا، شورای نگهبان بلافاصله اعلام کرد که اخبار مربوط به تأیید صلاحیت تعدادی از نمایندگان رد صلاحیت شده  کذب است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: ایران را نمی‌توان از یاد برد
روز گذشته جامعه روحانیت مبارز نیز با انتشار بیانیه‌ای از مردم دعوت کرد در انتخابات مجلس یازدهم شرکت کنند. انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها و جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی نیز از دیگر گروه‌هایی هستند که با انتشار بیانیه برای شرکت در انتخابات از مردم دعوت کردند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حساب کاربری شخصی خود در توئیتی با دعوت به مشارکت ملی در انتخابات، نوشت: «دعوت به مشارکت ملی در انتخابات از سوی چهره‌های اصلاح‌طلب، شاخص از درک درست منافع ملی است. می‌توان منتقد و یا معترض بود، اما ایران را نمی‌توان از یاد برد.»
پیام  جنتی به ناظران انتخابات
دبیر شورای نگهبان در پیامی به ناظران شورای نگهبان در سراسر کشور گفت: کلیه‌ ناظران به دور از نگاه‌های سیاسی و جناحی، باید مُرِّ قانون را اعمال کرده و از برداشت‌های سلیقه‌ای اجتناب کنند.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، آیت‌الله احمد جنتی در آستانه برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اولین میاندوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در پیامی خطاب به ناظران شورای نگهبان اظهار داشت: موضوع انتخابات در طول چهل و یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی مسأله‌ای تعیین‌کننده و تجدید حیات دهنده برای مجموعه‌ حرکت کشورمان بوده است.
وی افزود: اعضای عزیز شبکه‌ بزرگ و سراسری نظارت بر انتخابات لازم است در گام دوم انقلاب، نظارت بر انتخابات، دقیق‌تر، کارآمدتر و مؤثرتر باشد و تکالیف قانونی شورای نگهبان در انتخابات با حساسیت بیشتری انجام پذیرد که اهم محورهای آن را متذکر می‌شوم.
جنتی ادامه داد: انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران یک امر تشریفاتی و نمایشی نیست و اراده این نظام بر حاکمیت مردم شکل گرفته است. این مردم‌اند که سرنوشت خود را تعیین می‌کنند و جریان امور را به مقصود خویش رهنمون می‌سازند. نقش مردم در اداره کشور امری مقدس و دستوری الهی و قانونی است و همه ناظران باید با اخلاص عمل و نیت الهی از جمهوریت نظام و سلامت انتخابات پاسداری و مراقبت کنند و امانتدار آرای مردم باشند.دبیر شورای نگهبان خاطرنشان کرد: شورای نگهبان به‌عنوان داور ملی و بی‌طرف در انتخابات، از پیروزی و شکست هیچ جناحی منتفع یا متضرر نمی‌شود و به تعبیر امام راحل «میزان رأی ملت است».
یکایک آرایی که در صندوق ریخته می‌شود محترم و حق‌الناس است و تضییع آنها از سوی هرکس، مستوجب عقوبت اخروی و الهی خواهد بود. وی افزود: در بررسی گزارش‌ها و نظارت بر فرآیندهای انتخابات به هیچ وجه به گزارش‌های غیرمستند و منابع غیرمعتبر توجهی نشود و در تنظیم گزارش‌ها، ادله و مستندات کافی لحاظ شود. در برابر کوچک‌ترین تخلف نیز چشم‌پوشی نشود تا راه برای تخلفات بزرگ‌تر باز نگردد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7283/3/536555/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها