بهمن عسگری، نخستین کاراته‌کا المپیکی در گفت‌وگو با «ایران»:

رقبایمان به مبارزه با ما افتخار می‌کنند

- آقایف در نیمه نهایی به من رَکَب زد - هدفم کسب مدال خوشرنگ المپیک است - مسئولان باید بدانند که نیاز یک ورزشکار چیست

محمد محمدی سدهی
خبرنگار
کاراته ایران در مسابقات کاراته وان دوبی نخستین المپیکی خود را شناخت. مرحله دوم لیگ برتر کاراته وان 2020 در دوبی برگزار شد و بهمن عسگری، کاراته‌کا وزن 75- کیلوگرم با صعود به دیدار رده‌بندی در صدر رنکینگ این وزن قرار گرفت و سهمیه حضور در المپیک توکیو را قطعی کرد. این کاراته‌کا که پیش از اعزام به مسابقات به دلیل سرماخوردگی چند روز اردوی تیم ملی را از دست داده بود، در دیدار رده‌بندی موفق شد با برتری 2 بر صفر مقابل «ارمان التیمور» ترکیه مدال برنز را بر گردن بیاویزد تا علاوه بر کسب این مدال جایگاه خود را در صدر رنکینگ وزن 75- کیلوگرم تثبیت کند.

نخستین کاراته‌کا المپیکی کشورمان درخصوص مسابقات کاراته وان دوبی به خبرنگار «ایران» گفت: «بعد از بازگشت از مسابقات کاراته وان پاریس دچار سرماخوردگی شدیدی شدم و همین موضوع باعث شد چند روز اردوهای تیم ملی را از دست بدهم. پس از آن یک هفته تمریناتم را به بهترین نحو انجام دادم و برای حضور در دوبی آماده شدم. از همان مبارزه اول قدم‌هایم را محکم برداشتم و به حریفانم امتیازی ندادم تا مبارزه با «رافائل آقایف» که در یک غافلگیری از این کاراته‌کا آذربایجانی با نتیجه 3 بر صفر شکست خوردم.» بهمن عسگری ادامه داد: «آقایف قطعاً سهمیه المپیک را کسب خواهد کرد و در المپیک او را خواهم دید. من در مبارزه با این کاراته‌کا به تجربیات خیلی خوبی رسیدم. اتفاقاتی در مسابقه با این کاراته‌کا آذری افتاد که برایم درس عبرت شد تا در المپیک از این اتفاقات به سود خودم استفاده کنم. «آقایف» قدش از من کوتاه‌تر است، او بیشتر در درگیری‌ها برای امتیاز گرفتن از من تلاش می‌کند. ما هر دو آذری زبان هستیم و در چند روز اخیر بارها با هم صحبت کردیم. او در درگیری‌ها به من می‌گفت «ول کن» من در لحظاتی که نباید او را ول می‌کردم، ول کردم  و او از این فرصت استفاده کرد و امتیاز گرفت. آقایف در نیمه نهایی به من رَکَب زد.» کاراته‌کا پرافتخار کشورمان توضیحات بیشتری در مورد اتفاقات مبارزه با «آقایف» داد: «در زمان درگیری می‌توانیم هم ضربه بزنیم هم ضربه نزنیم و جدا شویم. منظور او از «ول کن» جدا شدن است که من دیگر ضربه‌ای نزدم اما او ضربه زد و از من در 15 ثانیه پایانی امتیاز گرفت. این کاراته‌کا 34 ساله آذربایجانی حریف اصلی من در المپیک است و همیشه در مسابقات به بهترین نحو از هوش خود استفاده می‌کند. این اتفاق را به فال نیک می‌گیرم چرا که این موضوع تجربه‌ای شد برای من تا نگذارم «آقایف» مدال طلای المپیک 2020 را بگیرد.»
عسگری درخصوص کسب مدال برنز بیان داشت: «هیچ گاه به دنبال بهانه نبودم تا شکستم را توجیه کنم، سعی کردم از تمام اتفاقاتی که در مبارزاتم رخ می‌دهد، نکته برداری کنم. اگر توانستم که نخستین کاراته‌کا المپیکی ایران باشم به این دلیل است که هیچ گاه از شکست‌هایم ناامید نشدم و آنها را توجیه نکردم. این یکی از حسن‌های من است و همیشه همین راه را ادامه خواهم داد. از کسب سهمیه المپیک خیلی خوشحالم و همیشه گفته‌ام که لطف خدا شامل من شده و علاوه بر این دعای خیر پدر و مادرم و مردم عزیزم همیشه چراغ راه من بوده و خواهد بود. حالا مسئولیتم سنگین‌تر شده و یک هدف دارم که آن کسب مدال خوشرنگ المپیک است.» او درخواست‌هایی هم از مسئولان دارد: «مسئولان باید ببینند که یک قهرمان به چه امکاناتی نیاز دارد و این امکانات را در اختیار ورزشکاران قرار دهند. مطمئناً مسئولی که در این جایگاه قرار گرفته، می‌داند که یک قهرمان چه می‌خواهد و چه موضوعی ذهنش را درگیر می‌کند. حال می‌تواند این موضوعات مادی یا معنوی باشد. یکی از نیازهای ما برگزاری اردوهای خارجی است. مسئولان باید بدانند که نیاز یک ورزشکار چیست.»
این کاراته‌کا با جزئیات بیشتری از آنچه نیاز یک ورزشکار است، صحبت می‌کند: «باید در اردوها تنوع ایجاد شود، مثلاً خانواده ورزشکار کنارش باشد و اردوها تکراری نشود. همه می‌دانند که کاراته راه سختی را برای کسب سهمیه پشت سر گذاشته است. البته چند مسابقه دیگر باقی مانده تا دیگر بچه‌ها هم سهمیه حضور در المپیک را کسب کنند. برای کسب سهمیه مسیر سختی را طی کردم و امیدوارم که مسئولان حواس‌شان باشد که در این مسیر طولانی تنوعی ایجاد شود تا روحیه بچه‌ها بالاتر رود. من به عنوان یک قهرمان زمانی که قهرمان کشورهای دیگر را می‌بینم، از او الگوبرداری می‌کنم. مسئولان ما هم باید ببینند که کشورهای دیگر چه کارهایی برای قهرمانان خود انجام می‌دهند، چه شرایطی را فراهم می‌کنند و این کارها را انجام دهند. ما در المپیک از مدال‌آوری عقب افتادیم و مسئولان باید از همین کشورهای اطراف‌مان که از نظر مدال‌آوری از ما جلو افتاده‌اند، الگوبرداری کنند.»
کاراته‌کا وزن 75- کیلوگرم گفت: «مسئولان کشورمان می‌دانند که کاراته ایران یکی از پرافتخارترین ورزش‌هاست که حتی رقبایمان هم از مبارزه با ما افتخار می‌کنند. کشورهای دیگر افتخار می‌کنند که یک کاراته‌کا ایرانی بیاید و در اردوهای آن کشور حضور یابد. کاراته‌کاران کشورهای اروپایی همیشه به خودمان می‌گویند که بیایید و در اردوهای تیم ملی‌مان حضور یابید. علاوه بر آقایان، بانوان کاراته‌کا در این سال‌ها خیلی زحمت کشیدند. ما در 3 وزن بانوان کاراته‌کاهای فوق‌العاده‌ای داریم که می‌توانند سهمیه المپیک را براحتی کسب کنند. خانم‌های کاراته‌کا به خودباوری رسیده‌اند. باورکنید رقبای ما زمان مبارزه با کاراته‌کا ایرانی، شب خواب‌شان نمی‌برد.»

بــــرش
تماس تلفنی سلطانی‌فر با بهمن عسگری

مسعود سلطانی‌فر دیروز گفت‌وگویی تلفنی با بهمن عسگری داشت. وزیر ورزش و جوانان به نخستین کاراته کا که موفق به کسب سهمیه المپیک شد، گفت: «این سهمیه برای ورزش ایران بسیار باارزش است و یقین دارم با تلاش و اراده‌ای که از شما سراغ دارم، بهترین سکوی توکیو متعلق به شماست. شما نباید دغدغه‌ای غیر از آمادگی بیشتر برای کسب مدال طلای المپیک داشته باشید. در المپیک آینده امید من به کاراته و قهرمانان آن زیاد است و یقین دارم هم مردان و هم زنان کاراته‌کای ایران کاروان ایران را سربلند می‌کنند.» در ادامه این تماس تلفنی، عسگری با تشکر از سلطانی فر گفت: «خوشحالم فردی در رأس ورزش کشور است که به مسائل ورزش و قهرمانان توجه زیادی دارد. تمام سعی و تلاش من و همه اعضای تیم گرفتن سهمیه و کسب مدال خوشرنگ المپیک توکیوست.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7284/14/536611/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها