عملکرد نمایندگان ایران در آسیا؛ بَدتر از بَد




حامد جیرودی
خبرنگار
هفته دوم لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۰ با عملکرد ضعیف نمایندگان فوتبال ایران (3 باخت و تنها یک تساوی) به اتمام رسید. شکست 2-1 استقلال مقابل الاهلی عربستان، باخت 3-0 شهرخودرو مقابل پاختاکور ازبکستان، شکست 3-0 سپاهان برابر السد قطر و تساوی 2-2 پرسپولیس مقابل الشارجه امارات نتایجی است که در هفته دوم ثبت شد. در واقع استقلال، پرسپولیس، سپاهان و شهرخودرو مجموعاً 8 بازی انجام داده‌اند که حاصل آن یک پیروزی، ۲ تساوی و 5 شکست بوده است. شهرخودرو قعرنشین است و 3 تیم دیگر در گروه‌هایشان سوم هستند و در مجموع 8 گل زده و ۱۵ گل خورده‌اند. ایرانی‌ها در ۱۲ درصد مسابقات برنده شده‌اند و حدود ۶۲ درصد بازنده میدان بوده‌اند. در هر مسابقه 1.12 گل زده‌ایم و 1.87 گل دریافت کرده‌ایم. در تقابل با ۲ نماینده عربستان در کشور بی طرف ۲ شکست با 4 گل خورده و یک گل زده عایدمان شده است. الدحیل و السد به عنوان ۲ تیم قطری مقابل ما صف‌آرایی کرده‌اند که حاصل آن ۲ شکست و 5 گل خورده برای ماست. مقابل تک نماینده عراق به تساوی رسیدیم و برابر تنها تیم ازبکستانی شکست خوردیم. برابر اماراتی‌ها 4 امتیاز گرفته‌ایم، ۶ گل زده‌ایم و ۲ بار دروازه‌مان باز شده است. این در حالی است که نمایندگان عربستان در بازی‌هایشان، ۶ برد و ۲ تساوی داشته‌اند. ۲ نماینده قطر ۲ برد، یک تساوی و یک باخت داشته‌اند و تنها تیم ازبکستان، موفق شده تمام امتیازات را به دست بیاورد و بالاتر از الهلال صدرنشین گروهش باشد. الشرطه عراق یک امتیاز به دست آورده و میانگین امتیازگیری‌اش از نمایندگان ما در مجموع کمتر نیست. 4 تیم امارات مانند ما 5 امتیاز از ۲۴ امتیاز ممکن (هفته اول و دوم) به دست آورده‌اند. آنها ۶ گل زده‌اند و ۱۵ بار نیز تسلیم شده‌اند. یعنی ۲ گل کمتر از نمایندگان ایران زده‌اند و ما تنها به لطف تفاضل گل، تیم آخر گروه‌های مربوطه نیستیم.
سیر نزولی شهرخودرو، اولین شکست مجیدی
شهرخودرو پس از اینکه کارش را با مجتبی سرآسیایی آغاز کرد، یک تساوی برابر شاهین بوشهر کسب کرد و در ادامه دو پیروزی در مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان مقابل الرفاع بحرین و السیلیه قطر (ضربات پنالتی) به دست آورد و مقابل ماشین‌سازی نیز به برتری رسید ولی در ادامه 3 شکست پیاپی مقابل فولاد، الهلال عربستان و پاختاکور کسب کرده است تا سیر نزولی را در پیش بگیرد. البته مشهدی‌ها اولین دوره حضور در آسیا را تجربه می‌کنند. فرهاد مجیدی نخستین شکست خود را به عنوان سرمربی استقلال  تجربه کرد. مجیدی که اواخر فصل گذشته به عنوان سرمربی موقت جانشین وینفرد شفر شد، در 5 بازی هدایت این تیم را برعهده داشت و تیم او در فصل گذشته لیگ برتر، استقلال خوزستان و سپیدرود را برد و با صنعت نفت آبادان مساوی کرد. ضمن اینکه در لیگ قهرمانان هم با الدحیل مساوی کرد و العین را برد. تیم او در این فصل هم الکویت، الریان و نفت مسجدسلیمان را برده و برابر پرسپولیس و الشرطه نیز مساوی کرده ولی برابر الاهلی عربستان باخت. البته اگر اشتباه عجیب تیم داوری کره‌ای رخ نمی‌داد و گل صحیح امیر ارسلان مطهری مردود نمی شد، مجیدی همچنان با استقلال بدون باخت بود. از سویی استقلال در شرایطی به الاهلی باخت که اولین شکست خود برابر این تیم را تجربه کرد. آبی‌ها در فصل 2010 لیگ قهرمانان این تیم را در جده با گل‌های مجیدی 2-1 شکست دادند و در بازی برگشت هم با همین نتیجه و با گل‌های سیدمهدی سیدصالحی و امیرحسین صادقی به پیروزی رسیدند و حالا بعد از 10 سال همان نتایج، این بار به سود الاهلی به دست آمد.
تاریخ برای پرسپولیس تکرار می‌شود؟
پرسپولیس با یحیی گل‌محمدی در ۲ بازی ابتدایی تنها به یک امتیاز رسیده است. این در حالی است که در تاریخ لیگ قهرمانان، سرخپوشان پایتخت در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۹ نیز تا پایان هفته دوم به چنین امتیازی رسیدند و در پایان از صعود به مرحله حذفی بازماندند. در سال ۲۰۱۱ قرمزها بعد از شکست 3-1 مقابل الاتحاد در عربستان، در هفته دوم در ورزشگاه آزادی مقابل الوحده امارات به تساوی 1-1 رسیدند و در پایان با 5 امتیاز در گروه خود چهارم شدند. 8 سال بعد تیم تحت هدایت برانکو ابتدا در آزادی مقابل پاختاکور به تساوی 1-1 رسید اما در دیدار دوم با نتیجه 1-0 برابر السد تسلیم شد و در پایان با 7 امتیاز در گروهش چهارم شد. اتفاق مثبت برای پرسپولیس این بود که این تیم پس از 5 باخت پیاپی در مسابقات خارج از خانه لیگ قهرمانان، این بار شکست نخورد. قرمزها پس از پیروزی 1-0 برابر السد در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان ۲۰۱۸ در دوحه، در تمام بازی‌های خارج از خانه خود در آسیا برابر کاشیما آنتلرز، السد، الاهلی، پاختاکور و الدحیل به عنوان میهمان شکست خوردند و در 5 بازی تنها یک گل به ثمر رساندند اما حالا این طلسم شکسته شده و آنها توانستند به یک امتیاز برسند. ضمن اینکه آخرین دیدار پرسپولیس با یک تیم اماراتی در خاک این کشور، به مرحله یک هشتم نهایی سال ۲۰۱۸ برمی‌گردد که تیم برانکو 3-2 مغلوب الجزیره شد و در دیدار برگشت 2-1 به پیروزی رسید.
آمار ضعیف بهترین خط دفاعی
پرسپولیس در ۳ بازی اخیر خود ۶ گل دریافت کرده و این درحالی است که در زمان سرمربیگری گابریل کالدرون در 16 بازی لیگ تنها 7 گل دریافت کرد و با وجود اینکه از چرخشی بودن مدافعان توسط مربی آرژانتینی گلایه می‌شد، عنوان بهترین خط دفاعی لیگ را به خود اختصاص داد. ضمن اینکه پرسپولیس در 3 بازی جام حذفی هم گلی دریافت نکرده است. آخرین بار که پرسپولیس در لیگ قهرمانان در 2 بازی متوالی 2 گل خورده بود، مربوط به نیمه نهایی 3 فصل پیش لیگ قهرمانان (2017) است که پرسپولیس در بازی رفت مقابل الهلال 4-0 شکست خورد و بازی برگشت 2-2 شد.
تاریخ‌سازی علیپور
علی علیپور مهاجم پرسپولیس با ۲ گلی که به ثمر رساند، در لیگ قهرمانان۱۰ گله شد و نامش در کنار علی کریمی به عنوان بهترین گلزن این تیم در این رقابت‌ها و بالاتر از مهدی طارمی ۸ گله قرار گرفت. علیپور 10 گل آسیایی خود را در 4 سال متوالی به الاهلی عربستان، نسف قارشی ازبکستان، الوصل امارات، الجزیره امارات، السد قطر و الشارجه زده  که به الاهلی، نسف قارشی، السد و الشارجه 2 گل زده است. بیشترین تعداد گل او نیز مقابل حریفان اماراتی زده شده است. برترین گلزن پرسپولیس در آسیا، فرشاد پیوس است که ۱۱ گل زده و ۸ گل آن در رقابت‌های جام در جام بود. علیپور تا بهترین گلزن ایرانی لیگ قهرمانان تنها 6 گل فاصله دارد. بهترین گلزن ایرانی لیگ قهرمانان، فرهاد مجیدی است که 25 گل در رقابت‌های مختلف آسیایی با تیم‌های ایرانی و عربی به ثمر رسانده است. آرش برهانی که سال‌ها با استقلال و پاس در ACL حضور داشت، 16 گل در لیگ قهرمانان زده و بالاتر از سیدمهدی سیدصالحی 15 گله، مهدی طارمی 14 گله و محمود کریمی 11 گله بهترین گلزن تیم‌های ایرانی است. علیپور در این سال‌ها بهترین گلزن پرسپولیسی‌ها بوده و 2 گلی که برابر الشارجه به ثمر رساند، او را 66 گله کرد. او در ۲۳ بازی این فصل ۱۰ گل به ثمر رسانده و برای سومین فصل پیاپی است که شمار گل‌های خود را در پرسپولیس 2 رقمی می‌کند. او در فصل ۱۸-۲۰۱۷ موفق شد در ۴۴ بازی ۲۶ گل به ثمر برساند و در فصل قبل هم در ۴۷ بازی ۱۸ گل زد.
دوازدهمین شکست قلعه‌نویی
سپاهان هم که هفته اول بهترین نتیجه تیم‌های ایرانی را با پیروزی 4-0 به دست آورد، این هفته به السد باخت تا امیر قلعه‌نویی برابر تیمی که در دوران بازیگری‌اش پیراهن آن را به تن کرده بود، بازنده شود. او در چهلمین تجربه خود به عنوان سرمربی در آسیا برای دوازدهمین بار شکست را تجربه کرد. سرمربی سپاهان در 39 بازی قبلی روی نیمکت استقلال، سپاهان و ذوب آهن 17 برد، 11 تساوی و 11 باخت کسب کرده بود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7284/14/536612/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها