ربیعی و واعظی خبر دادند

اعلام آمار کشته شدگان حوادث آبان ماه بزودی


گروه سیاسی/ نه فقط دولت موافق اعلام آمار تفکیکی کشته شدگان اعتراضات آبان ماه است، بلکه این آمار ظرف چند روز آینده اعلام خواهد شد. این دو گزاره، جملاتی بود که روز گذشته از سوی محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری و علی ربیعی، سخنگوی دولت عنوان شد. این درحالی است که رئیس جمهوری در آخرین نشست خبری خود، پزشکی قانونی را مسئول اعلام آمار کشته شدگان آبان ماه خوانده بود که با رد این مسأله از سوی پزشکی قانونی مواجه شد و مدیر این نهاد گفت که مسئولیت این امر بر عهده شورای امنیت کشور است. به دنبال این استنکاف، واعظی دیروز گفت که معمولاً در همه جای دنیا چنین آماری از سوی پزشکی قانونی اعلام می‌شود، ضمن اینکه ربیعی هم تصریح کرد که این آمار بزودی اعلام می‌شود.
به گزارش ایرنا، سخنگوی دولت که در حاشیه جلسه روز گذشته هیأت وزیران با خبرنگاران سخن می‌گفت، با اشاره به اینکه آنچه رئیس جمهوری بیان کرد، بر این اساس بود که پزشکی قانونی مرجع اعلام علت مرگ و صدور جواز دفن است، تصریح کرد: اما ما معطل نمی‌مانیم چرا که این آمار باید به‌صورت شفاف بیان شود.
ربیعی با بیان اینکه پزشکی قانونی طی نامه‌ای (آمار کشته شدگان) را اعلام کرده است و قطعاً ما باید منتظر اعلام رسمی پزشکی قانونی می‌ماندیم که این امر صورت گرفته است، افزود: اما اعلام پزشکی قانونی کفایت نمی‌کرد. ‌بررسی‌های میدانی و گزارش‌گیری از دستگاه‌های عمل کننده درباره چگونگی فوت و نحوه اقدام، از دستگاه‌های انتظامی و امنیتی هم اتخاذ شد. آمار دقیق همراه با چگونگی اقدام بزودی از طرف مراجع ذیربط اعلام خواهد شد، در این باره تصمیم‌گیری شده و ظرف چند روز آینده این آمار از سوی یکی از دستگاه‌های مسئول اعلام خواهد شد.
محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری نیز با بیان اینکه پزشکی قانونی باید آمار کشته شدگان را داشته باشد و دارد، اظهارکرد: اینکه (این سازمان) گفته است شورای امنیت باید اعلام کند، ما از شورا پیگیری کردیم که آیا چنین موضوعی مصوبه است؟ هرچه مصوبه باشد باید همان را انجام دهیم. به نظر من درست است که آقای رئیس جمهوری  گفتند این رقمی که از کشته شدگان اعلام می‌کنند اصلاً درست نیست؛ رقم بی خودی است.
او با بیان اینکه ما هم موافق هستیم که دستگاه ذی ربط آمار را اعلام کند، تصریح کرد: در آن صورت معلوم می‌شود در میان کشته‌شدگان چند نفر نیروی بسیج و مرم عابر بودند. یا آنجایی که آتش زدند مردمی زیر آوار ماندند و ربطی به اعتراضات نداشته‌اند. همه اینها که چند تا زن و چند تا بچه بوده مشخص می‌شد. واعظی گفت: معمولاً در دنیا این طور است که پزشکی قانونی این آمار را اعلام می‌کند. رئیس پزشکی قانونی اعلام کرده که مصوب شده شورای امنیت آمار را اعلام کند. در نامه‌اش ننوشته کدام شورا؛ برای همین ما نامه مذکور را  هم به شورای امنیت کشور و هم شورای عالی امنیت فرستادیم.
حمایت کشورهای دوست از ایران در FATF
ربیعی در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران درباره فرجام مذاکرات نشست اخیر FATF درباره ایران، با بیان اینکه همه تلاش‌مان را انجام دادیم تا بر اساس مجموعه اقدامات انجام داده شده داخلی، کمترین آسیب در جلسه این نهاد متوجه کشور شود، اظهار کرد: با توجه به گزارش وزیر اقتصاد در دولت اکثریت کشورها از جمله کشورهای اروپایی، چین، روسیه، ترکیه، آفریقای جنوبی و دیگر دوستان ما بشدت در جلسه از ما حمایت کردند اما امریکا، عربستان سعودی و اسرائیل مخالفت خود را به طور جدی با ایران دنبال می‌کردند.
سخنگوی دولت با ابراز تعجب از اینکه کشورهای حامی تروریست بیشترین تلاش را برای ورود ایران به لیست سیاه انجام دادند و مانع رسیدن به بهترین نتیجه شدند، افزود: اما تلاش‌های ما هنوز ادامه دارد تا کشور به بهترین نتیجه دسترسی پیدا کند. عده‌ای هم تلاش می‌کردند چیز جدیدی برای ایران نوشته شود که خوشبختانه این اتفاق رخ نخواهد داد.
ربیعی با اشاره به اینکه در دولت یازدهم کشور از  فهرست سیاه FATF خارج شد، ادامه داد: باز هم تلاش خواهیم کرد هر اتفاقی که می‌افتد، مانع رفتن  ما به لیست سیاه شود. اگر هم وارد شدیم، باز هم خروج از لیست امکانپذیر هست. البته در بخش اقتصادی تلاش‌هایی از سوی رئیس کل بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و سایر دستگاه‌ها انجام شد تا هر اتفاقی که در جلسه رخ دهد اقتصاد ما طوری طراحی شود که آسیبی نبیند.
سخنگوی دولت درعین حال تأکید کرد که تحلیل این است که چون همه فشارهای تحریم روی مبادلات مالی ما متمرکز شده و مبادلات مالی را هدف گرفته با رفتن به لیست سیاه حتی، اتفاق خاصی رخ نخواهد داد، اما زمانی که از تحریم خارج شویم نیاز داریم حتماً در لیست سیاه نباشیم.
ربیعی درباره آخرین مرحله بررسی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی، هم با بیان اینکه حاضر نشدن ارائه فناوری و نرم افزار به ایران برای بررسی جعبه سیاه جای سؤال دارد، افزود: در دولت تصمیم گرفته شد چنانچه در فرآیند بررسی، امکان بازخوانی جعبه سیاه در داخل کشور فراهم نشود بازخوانی به طور طبیعی در خارج از ایران انجام خواهد شد. با توجه به عدم همکاری‌هایی که صورت گرفته، اگر ببینیم که خواندن جعبه سیاه برایمان امکانپذیر نیست، هیچ اشکالی هم ندارد که این بازخوانی را در خارج از ایران انجام دهیم. ربیعی درباره سهمیه بنزین نوروزی نیز گفت: اگر بخواهیم ۴۰ لیتر به اضافه ۶۰ لیتر بنزین  ارائه کنیم، ‌بیش از ۳ هزار میلیارد تومان هزینه مالی دارد. تصمیم گرفتیم درآمد حاصل از بنزین را به ۶۰ میلیون نفر بدهیم که اگر بخواهیم تخصیص نوروزی داشته باشیم، باید از این ۶۰ میلیون کم کنیم. برای همین تاکنون به نتیجه‌ای نرسیدیم  و تأمین محل ۳ هزار میلیارد تومان یا کاهش کمک معیشتی، دولت را با مشکل مواجه کرده است.
وزیر دفاع: در حال بازسازی
جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی هستیم
وزیر دفاع هم در حاشیه جلسه دولت درباره جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی اظهار کرد: جعبه سیاه این هواپیما آسیب قابل توجهی دیده است و از بخش صنایع دفاعی خواسته شد تا برای بازسازی جعبه سیاه کمک کند. قرار است نخست بازسازی جعبه سیاه انجام و بعد بازخوانی شود. الان مشغول این کار هستند تا بتوانند آن را بازسازی کنند.امیر حاتمی در واکنش به اعلام برخی کشورهای خارج از منطقه مبنی بر اعزام نیرو برای تأمین امنیت خلیج فارس افزود: سیاست جمهوری اسلامی ایران در مورد امنیت منطقه و خلیج فارس روشن است.
ما معتقدیم امنیت منطقه باید به دست کشورهای خلیج فارس اتفاق بیفتد و حضور هر عنصر بیگانه‌ای می‌تواند موجب اخلال شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7284/2/536624/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها