پیش‌بینی کدخدایی:

مشارکت بالای 50 درصد خواهد بود


گروه سیاسی/عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان، دو روز پیش از برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس، میزبان تعداد زیادی از خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی بود. در این نشست که در هتل لاله تهران برگزار شد، سؤالات خبرنگاران تماماً حول محور انتخابات، میزان مشارکت مردمی، رد صلاحیت‌ها و تبعات احتمالی آن قرار داشت.
به گزارش خبرنگار «ایران»، تأثیر شرایط اقتصادی فعلی کشور بر میزان مشارکت در انتخابات نخستین سؤال این نشست بود که کدخدایی در پاسخ به آن گفت: عوامل مختلفی در میزان مشارکت در همه انتخابات و در همه جوامع مؤثر بوده است. جامعه ایران دور از این قضیه نیست. پیش‌بینی ما این است که مشارکت خوبی در انتخابات پیش رو داشته باشیم. میانگین مشارکت ما کمتر از ۵۰ درصد نبوده است و این بار هم بالای ۵۰ درصد خواهد بود. او در پاسخ به سؤالی در مورد رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان در این دور از انتخابات هم گفت هیچ گاه شورای نگهبان نگاه سیاسی نداشته و قانون را مدنظر داشته است و با چشمان بسته نسبت به جریان‌های سیاسی قضاوت می‌کند.
کدخدایی درباره ورود پول‌های کثیف به انتخابات هم با تشکر از مجلس برای تصویب قانون شفافیت گفت: در بررسی صحت حوزه‌ها اگر گزارش‌هایی به دست ما برسد که هزینه‌های نامتعارف یا تخلفاتی در تبلیغات کردند، قطعاً شورای نگهبان می‌تواند ورود کند و نسبت به صحت انتخابات نظرش را بگوید.
وی درخصوص اظهارات رئیس جمهور مبنی بر غیررقابتی بودن ۴۴ حوزه در انتخابات پیش رو گفت: شورای نگهبان هیچ گاه با نگاه حزبی و شرکت سهامی دانستن انتخابات عمل نمی‌کند و ما سهمی برای گروه‌ها در نظر نمی‌گیریم. در مورد این ۴۴ حوزه آمار دقیق نیست چرا که بسیاری از کاندیداهای انتخابات مستقل هستند و در گروه‌های متعارف نمی‌گنجند. رئیس جمهوری نامه‌هایی را به ما ارسال کرده‌اند که ما هم بلافاصله پاسخ‌ دادیم. سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال خبرنگار فرانسوی درباره احتمال کاهش مشارکت به زیر ۵۰ درصد گفت: اگر مشارکت زیر ۵۰ درصد باشد، تازه می‌شویم مانند کشور فرانسه. ما مشارکت زیر ۵۰ درصد نداشتیم ولی براساس قوانین مشارکت زیر ۵۰ درصد هم اشکالی در دموکراسی ایجاد نمی‌کند. کمااینکه در اروپا شاهد مشارکت زیر ۵۰ درصد هم بوده‌ایم.
وی در پاسخ به سؤالی درباره طرح موضوع خرید و فروش صلاحیت‌ها از سوی مدعیان نفوذ در شورا و بازداشت چند نفر از سوی دادستانی گفت: این موضوع واقعیت ندارد. ما در همه ادوار گفتیم که مراقب کلاهبرداران باشند. این اتفاق در همه ادوار کم و بیش رخ داده و افراد سودجو از سادگی افراد سوء استفاده  و کلاهبرداری کردند که مستندات را به قوه قضاییه دادیم و رسیدگی و حکم لازم هم صادر شد. کدخدایی درخصوص اینکه آیا مواضع سیاسی افراد هم در رد صلاحیت‌ها تأثیر دارد که اگر کسی خواهان ارتباط با امریکا باشد رد صلاحیت می‌شود، گفت: شورای نگهبان باشگاه سیاسی نبوده و ملاک ما آرا و نظرات نیست.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7284/2/536625/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها