فراخوان عمومی برای حضور پای صندوق‌های رأی

انتخاب برای ایران


گروه سیاسی/ فردا روز موعود است و صحنه تجلی شرکت مردم در تعیین سرنوشت خود. همه بحث‌ها و جدل‌ها و انتقادها و گلایه‌ها و رایزنی‌ها معطوف به انتخابات حالا به پایان رسیده است. ساعت 8 صبح امروز زمان تبلیغات نامزدها هم به اتمام می‌رسد و فردا از ساعت 8 صبح در حوزه‌های رأی‌گیری باز می‌شود. قابل پیش‌بینی است که در ابتدای ساعات رأی‌گیری رهبر معظم انقلاب رأی خود را به صندوق می‌اندازند و مردم هم بعد از بررسی‌ها و مشورت‌های مختلف برای انتخاب کاندیداهای خود اقدام می‌کنند. در حقیقت فراز پایانی انتخابات فردا جمعه دوم اسفندماه رقم می‌خورد آنجا که به گفته رهبر معظم انقلاب هم دوستان و هم دشمنان ایران به آن چشم دوخته‌اند. بر همین اساس هم هست که شخصیت‌ها و گروه‌های سیاسی در اظهار نظرها یا بیانیه‌های جداگانه مردم را به شرکت در انتخابات دعوت کرده‌اند. محور اساسی و مشترک بسیاری از این فراخوان‌ها هم فارغ از گرایش‌های سیاسی تأکید بر اهمیت مشارکت و تأثیرات آن بر آینده مردم و ایران است.
در این میان اصلاح‌طلبان هم اگر چه انتقادها و گلایه‌های بسیاری بابت عملکرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت نامزدها داشتند اما به نظر می‌رسد آنها هم ماجرا را پایان یافته می‌بینند یا اینکه گلایه‌ها را برای بعد از برگزاری انتخابات گذاشته‌اند. چنان که زهرا شجاعی از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب و عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با «ایران» تأکید کرده که اصلاح طلبان با وجود انتقادات و گلایه‌ها به خاطر کشور در انتخابات شرکت می‌کنند. بهزاد نبوی از باسابقه‌ترین فعالان سیاسی اصلاح‌طلب هم از مردم خواسته در انتخابات شرکت کنند تا از وارد شدن خسارات بیشتر به ایران جلوگیری شود. گذشته از بحث‌های داخلی ارتباط کیفیت مشارکت در انتخابات با مناسبات بین‌المللی ایران هم واجد اهمیت است. حسن دانایی فرد، دیپلمات‌ و سفیر پیشین ایران در عراق هم در گفت‌وگو با «ایران» تأکید کرده که انتخابات از انگاره‌های مهم قدرت ملی کشور است و مشارکت بالا پای صندوق‌های رأی حتماً مانع از آن می‌شود که دشمنان و در رأس آنها امریکا بتوانند برنامه‌های ضد ایرانی خود را براحتی پیش ببرند؛ نکته‌ای که جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات کشور هم در پاسخ به سؤال «ایران» به آن اشاره و تأکید کرده بود که مشارکت پایین تهدید‌ها علیه ایران را بیشتر می‌کند. حالا فارغ از همه اختلاف سلایق و گلایه‌ها، صدای واحد در فضای سیاسی ایران یک جمله است: «برای ایران در انتخابات شرکت می‌کنیم.»

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری:  مجلس شورای اسلامی یکی از ارکان مهم تصمیم‌گیری در نظام است و هرچه جایگاه آن قوی‌تر باشد و نمایندگان آن با پشتوانه بالاتری از رأی مردم انتخاب شوند، قدرت اثرگذاری‌اش بیشتر است و می‌تواند برای حل مسائل کشور کارهای جدی‌تری انجام دهد. الان باید به این فکر کنیم که  دوم اسفند باشکوه برگزار شود؛ جای گله‌ها و مسائلی وجود دارد که باید بعد از انتخابات به صورت جدی به آنها پرداخته شود، شاید به یکسری راهکار‌هایی هم دست یافتیم.
 
علی اکبر ناطق نوری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: در انتخابات پیش رو که قرار است افرادی صلاحیت خود را از رأی مردم  کسب کرده  تا به نمایندگی از آنان سخن گفته و مطالبه‌گری کنند، قهر کردن با صندوق رأی که از مهم‌ترین ارکان رفتار مدنی و پیشفرض دموکراسی است، نه تنها نتیجه‌ای مطلوب نخواهد داشت بلکه باعث پیشروی جریان‌های افراطی داخل و خارج کشور و رشد نیروهای معاند منافع ملی و تمامیت ارضی ایران عزیز است. دراین شرایط حساس؛ تکیه بر عقلانیت و انتخاب نمایندگان شایسته، علاوه بر اینکه دست نااهلان را از تصدی امور کوتاه خواهدکرد، نشان دهنده انتقاد از تکروی‌ها، تعصب‌ها و جناح‌بندی‌های پوچ است.

سرلشکر باقری،  رئیس ستاد کل نیروهای مسلح: از آحاد مردم شریف، قهرمان، زمان شناس و مسئولیت آشنا، برای مشارکت گسترده و شگفتی‌ساز در انتخابات مجلس شورای اسلامی و میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری دعوت و از خالق حکیم بی همتا طلب می‌کنیم ،دل‌های ملت عظیم‌الشأن ایران را به «انتخاب آگاهانه» و «اصلح» در این آوردگاه بزرگ تاریخی، هدایت و تشکیل مجلسی قوی، شجاع و امیدآفرین برای حل مشکلات اقتصادی و مدیریتی و پشتوانه‌ساز برای ترویج گفتمان خدمت و قانونگذاری در راستای اهداف و آرمان‌های انقلاب و پیشرفت کشور را مقدر فرماید.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی: ایران قوی بدون مجلس قوی آرزویی دست نیافتنی است. در نظام مردم سالار دینی مشارکت سیاسی تنها مسیر ایجاد مجلس قوی است. هر ایرانی که ایران قوی می‌خواهد، در انتخابات شرکت می‌کند.
 
محمدجواد ظریف،  وزیر امور خارجه: ما این سعادت را داشتیم که بعد از انتخابات سال ۹۲ بتوانیم در صحنه مذاکره اقدامات مردم را در دنیا منعکس کنیم و توانستیم از حضور عظیم مردمی در فضای بین‌المللی استفاده کنیم و امریکا را پای میز مذاکره بکشانیم. حتماً همه ترجیح دیگری داشتیم. شاید فکر می‌کردیم اگر افراد بیشتری تأیید صلاحیت می‌شدند، مردم حضور بیشتری در انتخابات و انتخاب بیشتری داشتند. اما امروز زمان آن بحث نیست. امروز زمان این است که به امریکایی‌ها بگوییم سیاست فشار حداکثریتان شکست خورده است. نیاز داریم دوم اسفند از نظر کمیت مشارکت، بهترین مشارکت باشد.
 
امیر حاتمی،  وزیر دفاع: انتخابات یکی از مصادیق حضور مردم در حمایت از نظام است. امنیت جمهوری اسلامی ایران متکی به مردم است. مردم عقبه راهبردی نیروهای مسلح کشور هستند. حضور مردم می‌تواند برای کشور در انتخابات امنیت آفرین باشد.
 
سید محمود علوی،  وزیر اطلاعات: حضور مردم در انتخابات یک مسأله کمی نیست، بلکه حاوی پیام‌های خاص خود است و هر چه حضور بیشتر باشد، این پیام را می‌دهد که اراده ایرانی تزلزل پذیر نیست و مردم با نظام پیوند دارند.اگر هم گلایه‌هایی وجود دارد این گلایه‌ها خود را پای صندوق نشان نمی‌دهد.
 
حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهوری:  هشدار: قهر با صندوق، قهر با دولت یا شورای نگهبان نیست بلکه در عمل یعنی افزایش تحریم و فشار حداکثری، افزایش احتمال هجوم نظامی، افزایش عملیات تخریبی منافقین، افزایش بودجه رسانه‌های مزدور، کاهش تاب‌آوری ملی، کاهش قدرت چانه‌زنی سیاسی. نباید دشمن شاد شویم!

بیانیه مجلس خبرگان رهبری: درود بر امّت رشید و مسئولیت شناس و هوشیارِ ایران که با حضوری آگاهانه در انتخابات پیش رو، یکی دیگر از باشکوه ترین جلوه‌های تعهّد دینی و عزم ملّی را در روز دوم اسفند به نمایش خواهند گذارد و در مقابل دیدگان حیرت‏زده‏ جهانیان، اراده‏ پولادین خود را برای پایداری در مسیر انقلاب اسلامی و پاسداری از مبانی و ارزش‌های آن به اثبات خواهند رساند ان شاءالله.

عبدالواحد موسوی لاری ، عضو ارشد مجمع روحانیون: نظام ما متکی بر دو اصل اسلامیت و جمهوریت است. این دو مکمل همدیگر و جدایی ناپذیر هستند. با حضور قانونمند همه کسانی که داوطلب هستند و همه کسانی که می خواهند رأی دهند انتخابات پرشور می شود. مردم را دلسرد نکنیم و اجازه دهیم همه در این عرصه حضور داشته باشند.

سید صادق خرازی ، دبیر کل حزب ندای ایرانیان: در این شرایط نباید صندوق رأی را رها کرد و با وجود همه بی‌مهری‌هایی که به اصلاحات شده، باید در انتخابات شرکت کرد.

آیت‌الله ممدوحی،  عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: حضور در انتخابات، تکلیفی شرعی و انقلابی است و باید مردم نمایندگانی انتخاب کنند که در فکر حل مشکلات مردم و خدمت به کشور و نظام اسلامی باشند.
 
محمدحسن ابوترابی فرد،  امام جمعه موقت تهران:  یکی از عرصه‌های بسیار مهم و تأثیرگذار در افزایش اقتدار ملی حضور در انتخابات و انتخاب نمایندگان عالم، کارآمد و معتقد به مبانی نظام، اندیشه امام، راه امام و راه شهدا است. امیدوارم با این انتخاب بر اقتدار نظام و رهبری نظام بیفزاییم.

صندوق رأی دستاورد تاریخی ماست

مرتضی حاجی
فعال سیاسی اصلاح طلب
انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز جمعه در حالی برگزار می‌شود که  با وجود تبلیغات جریانات مخالف نظام جمهوری اسلامی و کشورهای متخاصمی که چشم انتظار کسب بهانه از مسائل داخلی ایران هستند، مجموعه جریان‌های سیاسی نامزدهای مورد حمایت خود را برای اخذ رأی از مردم به آنها عرضه کرده‌اند. در این میان حتی احزاب وابسته به جریانی که به نحوی منتقد بخشی از مقدمات انتخابات یعنی مرحله تأیید صلاحیت‌ها بود در عقلانیتی سیاسی پا در مسیر انتخابات گذاشتند.
حال چشم‌ها چه در داخل کشور و چه از بیرون آن مترصد نظاره کمیت و کیفیت حضور مردم در برابر صندوق‌های رأی است. از باب کمیت باید گفت که حضور مردم دو تأثیر مهم در روند سیاسی کشور دارد. فعالان سیاسی و مردم هر دو باید بدانند که برجا ماندن امکان رجوع به صندوق‌های رأی به عنوان مبنای تشکیل نهادهای انتخابی امر مهمی است که در اغلب کشورهای جهان از جمله ایران برای برپایی آن هزینه‌های بسیاری داده شده است. از این حیث صندوق رأی دستاورد تاریخی است که نباید از آن به سادگی گذشت. آنچه به عنوان تحریم یا در واقع به تعطیلی کشاندن انتخابات در ادوار مختلف از سوی برخی جریان‌های مخالف تبلیغ شده است و این روزها با امکانات رسانه‌ای بیشتری تبلیغ می‌شود نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند که گره‌ای بر گره‌ها خواهد افزود. بنابر این اگر چه ممکن است بعضی از رأی دهندگان معتقد باشند که گزینه مطلوب و مدنظرشان در صف انتخاب شوندگان نایستاده است اما عقلانیت سیاسی حکم می‌کند که به حداقل‌های ممکن بسنده کرد. زیرا باب گشوده صندوق رأی همواره راهی است برای گذار و برجا ماندن فرصت برای رقم زدن آینده‌ای بهتر.
دومین خاصیت تحقق کمیت مطلوب در انتخابات پیش رو به نمایش گذاشتن انسجام ملی است. در زمانه‌ای که مشخصاً فردی همچون رئیس جمهوری امریکا مترصد است تا با بهانه گرفتن از انتخابات ایران و تبلیغ اینکه میان مردم و حاکمیت فاصله افتاده است، زمینه اجرای نقشه‌های شوم خود برای این سرزمین را فراهم کند، بر فشار تحریم‌های غیرمشروع خود بیفزاید و حتی اقدامات ایذایی دیگری را علیه ایران مشروع جلوه دهد؛ طبیعی است که هر ایرانی میهن دوستی بخواهد به چنین نقشه‌هایی پاسخ مناسب بدهد. پاسخی که چیزی جز نمایش انسجام ملی در پای صندوق‌های رأی نیست. موضوع مورد اهمیت دیگر در انتخابات روز جمعه اهمیت دادن به کیفیت آرایی است که به صندوق‌ها ریخته می‌شوند. مردم برای انتخاب‌های خود  انگیزه‌های یکسانی ندارند. برخی وعده‌های نامزدها درباره مسائل بخشی و منطقه‌ای را در نظر می‌گیرند و برخی دیگر می‌نگرند به اینکه شعارهای آن کاندیدا یا این فهرست چه تأثیری در وضعیت کلان کشور دارد. بی شک هر دو نگاه سیاسی مردم در انتخاب‌شان حائز احترام است. اما نمی‌توان انکار کرد که رأیی از کیفیت بالاتر برخوردار است که نه صرفاً بر اساس منافع منطقه‌ای که بر مبنای منافع ملی باشد. دقت به اینکه نماینده یا نمایندگان مورد انتخاب ما چه نگاهی به نحوه حل و فصل مسائل ما در روابط بین‌الملل دارد، چه راهکارها و ایده‌هایی برای کمک به بهبود معیشت مردم و شکوفایی اقتصادی کشور در سر دارد و به مسائل مربوط به حقوق شهروندی و آزادی بیان چگونه نگاه می‌کند
بی شک کیفیت رأی ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. امیدوارم هموطنانم با هر گرایش سیاسی که دارند از میان گزینه‌های موجود کسانی را انتخاب کنند که از تخصص لازم برخوردار باشند، با نگاه ملی مسائل را دنبال کنند، دلسوز مردم و نگران آینده جوانان باشند و برای حل مشکلات کشور که این روزها بیشتر حول مسائل اقتصادی و اجتماعی قرار دارد، ایده‌های راهگشا داشته باشد.

انتخابات هنوز کارکرد  دارد

محمد هاشمی
فعال سیاسی
در دوره اخیر برای انتخابات پیش رو به طور قطع می‌توان مهم‌ترین کارکرد و اثر سطح مشارکت مردم را در مسأله امنیت و موازنه میان ایران و دشمنان خارجی دید. هم اکنون می‌شود نقدها و حتی اعتراضات زیاد و پر شماری را به شیوه برگزاری انتخابات و تدارک آن در سطح رسمی نظام وارد دانست، اما توجه صرف بر این زاویه از موضوع فقط و فقط تنگ کردن عمدی چارچوبی است که این انتخابات باید در قالب آن تفسیر و تحلیل شود. درباره نقدها و اعتراضات مختلف به فرآیند برگزاری این انتخابات تا کنون به اندازه کافی صحبت و تحلیل شده است و اکنون در کمترین فاصله زمانی تا برگزاری انتخابات دیگر زمان مناسبی برای این کار نیست. هر چند به نظر می‌رسد که آسیب‌شناسی ناظر به انتقادات پیشین، بعد از برگزاری این انتخابات همچنان ضروری و لازم باشد و توجه به آنها بتواند کشور و نظام را به موقعیتی بهتر و قابل قبول‌تر برساند. اما در این فرصت اندک ضروری‌ترین کار تبیین دلایل عقلی و منطقی مشارکت شهروندان در انتخابات است. شهروندانی که باید دو چیز را بدانند؛ اول اینکه که علی رغم وجود همه نقدهای مطرح شده هنوز هم نهاد انتخابات در ایران دارای کارکرد و تأثیر است و دوم هم این مورد که به طور مشخص انتخابات پیش رو از منظر امنیت ملی دارای کارویژه خاصی است که نباید از آن غافل شد. در داخل و خارج از کشور ما طی ماه‌های گذشته اتفاقاتی رخ داده که دشمن ما را امیدوار کرده که بتواند تحولاتی را علیه سیستم و نظام مستقر سامان بدهد. پایه اصلی این امیدواری افزایش فاصله بین مردم و حاکمیت است و اتفاقاً این اقدامات نیز همزمان مردم و حاکمیت را به صورت توأمان هدف قرار خواهند داد. کما اینکه می‌بینیم تحریم‌هایی که به بهانه مواجهه با نظام به ایران تحمیل شده چطور زندگی مردم را پیش و بیش از هر جای دیگری هدف قرار داده است.   
افزایش مشارکت انتخاباتی فارغ از نتیجه آن عاملی است بازدارنده مقابل همین دست اقدامات خصمانه دشمنان. بر همین اساس این بخش از اهمیت مشارکت انتخاباتی نیازمند تبیین بیشتر در میان اقشار مختلف مردم  در مدت باقیمانده تا برپایی صندوق‌های رأی است.

مجلس یکدست، خطر است

حسین کمالی
دبیرکل حزب اسلامی کار
اگر فلسفه حضور در انتخابات برای شهروندان امکان انتخاب صد درصدی باشد، می‌توان به جرأت گفت که با این فلسفه اساساً هیچ شهروندی نمی‌باید در هیچ انتخاباتی در هیچ کجای دنیا شرکت کند. چرا که تکثر طبیعی در جوامع انسانی به شکلی است که باز هم در میان گروه‌های همگرا، هم‌مسیر و هم‌رأی نیز در مسائلی اختلاف نظرهایی وجود دارد. در واقع فلسفه کار جمعی سیاسی بر این پایه بنا شده که پذیرفته شود در جامعه پیدا کردن حتی دو نفر که دارای گرایش‌ها و نظرات کاملاً یکسانی باشند، کار سخت و حتی نشدنی است و بر همین اساس در کار سیاسی باید نقاط توافق و اشتراک نظر محل توجه باشند نه نقاط اختلاف نظر. برای انتخابات در ایران از سال‌ها قبل تکیه صرف بر وجود اختلاف نظر و فاصله فکری بخشی از جامعه با نامزدهای موجود در رقابت، توجیه اصلی و بنیادین عدم حضور در انتخابات و عدم تأثیرگذاری صندوق رأی در سرنوشت مردم بوده. این توجیه برای انتخابات اسفند 98 به شکل کاملاً واضحی پر رنگ‌تر و با ابعاد بسیار وسیع‌تر در جامعه تبلیغ می‌شود. هسته اصلی این توجیه یعنی همان فاصله بین گرایش و نظر نامزدهای وارد شده به رقابت با گروه‌های مختلف اجتماعی البته نقدی درست و قابل بررسی است اما به گونه‌ای نیست که بتواند عدم کارآمدی و تأثیر صندوق رأی را موجه کرده و کاهش مشارکت در انتخابات را یک رفتار عقلانی و محاسبه‌گرانه مدنی و سیاسی جلوه دهد.
هر چند با دایره‌ای محدودتر از آنچه که جامعه توقع دارد در انتخابات می‌توان گرایش‌هایی متفاوت را دید اما نمی‌توان منکر تفاوت و البته تأثیرات مختلف هر یک گرایش‌ها در سرنوشت جامعه و کشور شد. در همین شرایط فعلی هم که جریان اصلاحات معتقد به محدودتر شدن دایره رقابت است اما می‌توان هنوز فاکتورهایی را مطرح کرد که تفاوت نظر نامزدهای مختلف درخصوص آن می‌تواند به اتفاقات و وضعیت‌های کاملاً متفاوتی در کشور منجر شود. از جمله این مسائل بحث برجام، سیاست‌های خارجی، نوع نگاه به اداره اقتصادی کشور و همین طور تفاوت دیدگاه‌ها درخصوص مسائل اجتماعی، زنان، دانشجویان و... است. مضاف بر اینکه مجلس یکدست و همنظر می‌تواند از بزرگ‌ترین خطرات نه فقط برای نظام بلکه برای جامعه مدنی ایران هم باشد و زمینه‌ساز اتفاقاتی با تأثیر بد در کشور شود.

باید همه با هم باشیم

حسین ابراهیمی
عضو جامعه روحانیت مبارز
حضور مردم در انتخابات علت تامه است. به این معنی که اگر می‌خواهیم انقلاب بماند و اگر می‌خواهیم این نظام برخاسته از حرکت حضرت امام(ره) استمرار پیدا کند، تحقق این آرمان‌ها نیازمند حضور پرشور و گسترده مردم پای صندوق‌های رأی است. زیرا علت پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 هم چیزی جز حضور مردم نبود. در طول سال‌های پس از انقلاب سختی‌ها و تنگی معیشت بسیاری بر ما تحمیل شده است. ما این مشکلات را درک می کنیم. اما باید دانست که امروز برای تصمیم‌گیری نیازمند اولویت‌بندی هستیم. از جمله اینکه به فرموده حضرت امام(ره) حفظ نظام اوجب واجبات است و اگر می خواهیم این نظام حفظ شود، مردم باید همان طور که خودشان انقلاب کردند، امروز نیز با حضور خود این انقلاب را حفظ کنند. زیرا انقلاب اسلامی ما سرمایه بی نظیری برای ماست که در تاریخ کمتر نمونه دارد.
اگر با هم باشیم و همه در کنار هم دست در دست هم انقلاب را حفظ کنیم، انقلاب خود مشکلات را حل خواهد کرد. همچنان که اگر نمایندگان ارزشمند، افراد خبره و مجرب از جناح‌های مختلف افراد به میدان بیایند، مشکلات معیشتی مردم نیز به تدریج حل خواهد شد و روزی خواهد رسید که کشور ما از جمله ثروتمندترین کشورهای جهان باشد و هیچ مضیقه‌ای برای ملت نباشد. همه اینها درصورتی است  که ما وحدت و انسجام خود را حفظ کنیم که امروز یکی از جلوه‌های این وحدت، حضور گسترده در پای صندوق‌های رأی است.

مشارکت برای ایران قوی

محمدکاظم انبارلویی
عضو دفتر سیاسی حزب مؤتلفه
درک معادلات قدرت، هم در منطقه و هم جهان و نسبت آن با اقتدار جمهوری اسلامی، مهم‌ترین مؤلفه در ارتباط با حضور در پای صندوق‌های رأی است. ما اکنون در موقعیتی قرار داریم که امریکایی‌ها پس از یک دوره مذاکرات طولانی با جمهوری اسلامی، زیر قول و قرارها و تعهدات خودشان زده‌اند. اروپایی‌ها نیز با امریکایی‌ها در تحریم و تشدید فشارهای اقتصادی ظالمانه علیه ایران با آنان همراهی می‌کنند. این همه درحالی است که امریکایی‌ها در حوزه‌های سیاست، اقتصاد و فرهنگ همچنان بر حملات خود علیه ملت ما ادامه می‌دهند و دست از خصومت ورزی بر نمی‌دارند. پاسخ همه این تهدیدات یک ایران قوی و یک مجلس قدرتمند است. زیرا امریکایی‌ها تا قدرت را در ملت ما نبینند، همچنان بر حملات و ستیزهای خود با جمهوری اسلامی ادامه می‌هند. بنابراین حضور پای صندوق‌های رأی متضمن امنیت ملی و اقتدار است و این درکی است که مردم در تشییع باشکوه پیکر پاک شهید سلیمانی از خود نشان دادند. این قدرت نمایی مردم باعث شد امریکایی‌ها بدانند که آنچه در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، حکومت مردم بر مردم است، مردم هستند که حکومت می‌کنند و مردم هستند که در مقابل دشمن خارجی از خود واکنش نشان می‌دهند.  نمایندگان، چه در تقنین و چه در بعد نظارت، اقدامات زیادی می‌توانند انجام دهند و مردم از این طریق می‌توانند مطالبات اقتصادی خود را دنبال کنند. به همین دلیل، معتقدم یک مجلس قوی می‌تواند در اقتصاد کشور نقش آفرین باشد و این خود ضرورت دیگری برای حضور پرشور مردم در انتخابات پیش رو است.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7284/3/536627/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها