گزارش «ایران» از انتظارات و مطالبات مردم از نمایندگان مجلس آینده

به وعده هایتان عمل کنید




گروه اجتماعی / این روزها شور و شوق خاصی در شهرها و روستاهای کشور برای حضور در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به چشم می‌خورد. به‌طوری که همه گروه‌های سنی جامعه از پیر و جوان گرفته تا رأی اولی‌ها با‌وجود برخی از مشکلات اقتصادی و اجتماعی باز هم همدیگر را دعوت به شرکت در انتخابات می‌کنند و معتقدند با مشارکت همگانی باید در سرنوشت و آینده کشور سهیم باشند. خیلی از مردم از نمایندگان مجلس آینده انتظار دارند به جای وعده و شعار به حل مشکلات اقتصادی و مسائل مهم کشور بپردازند. گروهی بر این باورند که مجلس باید با فسادها و رانت‌ها برخورد جدی داشته باشد و دسته‌ای دیگر از مردم تأکید دارند که اولویت‌های کشور باید مورد توجه همه نمایندگان باشد و آنها نباید در این خصوص وارد بازی‌های حزبی و سیاسی شوند. همچنین از نگاه آنها مجلس باید محل تفاهم وتعامل با قوای دیگر باشد و از تنش و اشکال تراشی در برنامه‌های دولت بپرهیزد و از دو قطبی شدن جامعه فاصله بگیرد. مردم می‌گویند نمایندگان مجلس باید ارزش رأی مردم را بدانند و پاسخگوی مطالبات بحق آنان باشند.
البته برخی دیگر هم بهبود معیشت و ارتقای خدمات رفاهی - اجتماعی را از مهم‌ترین مطالباتی می‌دانند که مجلسی‌ها می‌توانند با برداشتن موانع موجود در این مسیر، دولت را در تحقق بخشیدن این مطالبه عمومی کمک کنند.
رفع تبعیض در جامعه
کامران محمدی یک وکیل دادگستری درباره اینکه انتظار شما از مجلس آینده چیست؟ می‌گوید: رفع تبعیض‌ها و بی‌عدالتی اولین انتظاری است که ما از نماینده‌های مجلس شورای اسلامی داریم. به اعتقاد بنده، نماینده‌ها نباید در امور قوه مجریه دخالت کنند. از طرفی انتظار می‌رود با قانونگذاری برعملکرد سایر قوه‌ها نظارت کنند و دیگر اینکه با حذف قوانین اضافی و دست و پا گیر مسیر بوروکراسی‌های اداری را تسهیل و شفاف کنند.
این وکیل دادگستری در ادامه از مردم می‌خواهد برای تضمین آینده خود و فرزندانشان در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کنند.
حمید عمرانی وکیل دادگستری و مدرس دانشگاه هم می‌گوید: انتظار ما از نماینده‌های راه یافته به مجلس شورای اسلامی این است که مثل برخی نماینده‌های دوره‌های قبل عمل نکنند، صادقانه رفتار کنند و صرفاً دنبال منافع شخصی نباشند. دلشان واقعاً به حال مردم بسوزد.
عمرانی در ادامه می‌افزاید: یک نماینده مجلس با رأی ملت به خانه ملت راه می‌یابد. بنابراین حداقل توقعی که داریم این است که نماینده‌ها با مردم صادق و رو راست باشند و مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را در اولویت برنامه‌ریزی‌های‌شان قرار دهند. به تعبیر دیگر باید دنبال راه حل برای حل مشکلات اقتصادی اقشار ضعیف جامعه باشند. در همین راستا باید با برنامه‌ریزی یک سری اهداف را دنبال کنند که برای افراد کم توان مالی و مناطق کم برخوردار مثمر ثمر باشد.
او در ادامه به این نکته اشاره می‌کند که نماینده‌ها که به‌عنوان منتخبین ملت وارد قوه مقننه می‌شوند گاهی برای انتخابات شعاری رفتار می‌کنند اما در عمل پشت پا به آرمان‌ها می‌زنند. برای همین هم اعتماد به حرف‌ها و قول‌های نامزد‌های مجلس شورای اسلامی در سطح پایین است. در هر حال مهم‌ترین انتظاری که از یک نماینده مجلس دارم این است که هر آنچه را که برایشان دیکته می‌شود مورد تأیید و مبنای تصمیم‌گیری‌شان قرار ندهند.
معصومه احمدی پرستار یک بیمارستان دولتی است. او انتظارش را از نماینده‌های مجلس اینگونه بیان می‌کند: مجلس به‌عنوان قوه‌ای که می‌تواند در مسائل کلان جامعه سیاستگذاری و قانونگذاری کند باید به مقوله سلامتی که جزو یکی از نیازهای اصلی مردم است، توجه خاصی داشته باشد. یکی از دغدغه‌های همه دولت‌ها سلامت است. همان‌طور که دولت تدبیر هم با طرح تحول در حوزه سلامت روی کار آمد. طبیعتاً مردم در این حوزه انتظار دارند کسانی که به مجلس می‌روند به مشکلات سلامت مردم توجه کنند البته مفهوم سلامت به معنای ساختن تخت بیمارستانی نیست بلکه باید با بسترسازی برای رفاه اجتماعی سلامت جسمی و روحی مردم تأمین شود.
او در ادامه می‌گوید: قانونگذار باید با تأمین زیر ساخت‌های مناسب دیدگاه‌های پیشگیرانه و سلامت محور را در اولویت برنامه‌ریزی‌ها قرار دهد. این برنامه‌ها اگرچه دیر اثر است اما کشور به قوانینی که بتواند سلامتی به مفهوم عام را در پی داشته باشد نیاز دارد.
 نماینده ها باید وضعیت معیشتی ما را درک کنند
علی اکبر صولتی، راننده تاکسی 61 ساله است. با اعتقاد می‌گوید که در انتخابات شرکت می‌کند: «در این 40-50 سال در همه دوره‌ها شرکت کرده ام، با وجود اینکه از وضعیت اقتصادی هم راضی نیستم. الآن ما بدترین شرایط را بین اقشار جامعه داریم. بعد از افزایش نرخ بنزین هم وضعیت ما به مراتب بدتر شد. سهمیه دوهفته بیشتر دوام ندارد، اینهم از نرخ کرایه خانه و اقلام خوراکی. اما اگر شرکت نکنم مگر اتفاقی دیگری می‌افتد؟ مشکلات حل می‌شود؟ مردم فکر می‌کنند ما تحلیلگریم، مدام غر می‌زنیم یا بی‌انصاف و بی‌وجدانیم، اما همین افرادی که از ما می‌خواهند در انتخابات شرکت نکنیم، کجا حال ما را درک کرده اند؟ حتی حاضر نیستند، هزار تومان کرایه بیشتر بدهند. باور کنید سر 100 -200 تومان چانه می‌زنند. همین‌ها ادعا دارند که دولت برای ما کاری نمی‌کند. خب ما باید اول از خودمان شروع کنیم، به هم رحم داشته باشیم. من نمی‌گویم مجلس آینده وضع ما را عوض می‌کند، اما همین که در انتخابات حضور پررنگ داشته باشیم، لااقل کشورمان قوی‌تر می‌شود، خارجی‌ها می‌فهمند که مردم در هر شرایطی پشت کشورشان هستند و کمتر به ما فشار می‌آورند.»
او البته به نمایندگی از قشر تاکسی دار درباره انتظاراتش از نمایندگان هم می‌گوید: «به جای اینکه مدام بر سر حاشیه‌ها و مچ‌گیری از همدیگر، دعوا راه بیندازند و سرو صدا کنند، باید به مشکلات مردم توجه کنند. اگر کاری از دست کسی بر نمی‌آید، چرا با اینهمه بریز و بپاش تلاش می‌کند تا وارد مجلس شوند؟ کسی که درد مردم را نفهمد، کاری هم برایشان انجام نمی‌دهد. اما انتخاب ما باعث می‌شود هر کسی وارد مجلس نشود. باورکنید برخی از این نامزدها، باعث خنده مردم می شوند، شأن مجلس جای هر کسی نیست.»
مجلس به وعده‌هایش عمل کند
روح‌الله افشاری، بازنشسته یکی از ادارات دولتی است. ماهانه حدوداً 2 میلیون و 500 هزار تومان درآمد دارد، درحالی‌که فرزند آخرش دانشجوی دانشگاه آزاد است و دو فرزند دیگرش هم همچنان بدنبال شغل! او گلایه‌های زیادی از وضعیت معیشتی بازنشسته‌ها دارد. معتقد است که مجلس آینده باید دست از شعار و وعده بردارد و به هرچه قول داده عمل کند. تقی‌زاده می‌گوید: «این مجلس تلاش زیادی کرد تا بحث همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را اجرایی کند، ارقامی را هم اختصاص دادند، اما در بودجه رقمی محقق نشد و دولت هم به دلیل مشکلات مالی زیر بار اجرای این طرح نرفت. ما از مجلس آینده انتظار داریم که اگر قرار است طرحی هم اجرا شود، تا پایان پیش بروند و اینطور نباشد که فقط امیدواری بدهند و دستمان را در پوست گردو بگذارند!»
افزایش حقوق و توجه ویژه به درمان بازنشستگان دو درخواست اصلی بازنشستگان از مجلس است. او با اشاره به هزینه‌های کمر شکن دارو و درمان می‌گوید: «در این شرایط گرانی مهم‌ترین اولویت باید افزایش حقوق‌ها باشد. هرچقدر هم که میزان حقوق‌ها بالا برود، ما بازهم از پس هزینه‌های زندگی برنمی‌آییم، یک بازنشسته فقط با همسرش زندگی نمی‌کند، بچه دارد و متأسفانه اغلبشان بیکارند و خرج زندگی برعهده پدر خانواده است. ما به اجبار باید مسافرکشی کنیم، درحالی‌که توان جسمی و روحی بالایی نداریم و این فشار مضاعفی را به ما وارد می‌کند. نمایندگان مجلس اما چقدر با این وضعیت آشنا هستند؟»
مطالبات مردم از مجلس آینده
مردی 45 ساله و کارمند دولت درباره مطالبات خود از مجلس آینده می‌گوید: مجلس آینده باید بهتر از دوره‌های قبلی عمل کند زیرا در سال‌جاری مشکلات اقتصادی بیشتر شده با بالا رفتن تورم و قیمت طلا و ارز همه هزینه‌ها هم بالاتر رفته و نیاز است که مردان سیاست بهتر از قبل برای حل مشکلات معیشتی مردم تلاش کنند.
پیرمردی حدوداً 70 ساله که راننده اسنپ است، از گرانی بنزین شکایت دارد و با امیدواری بیان می‌کند: مشکلات اقتصادی مردم زیاد است، اما نمایندگان می‌توانند دلسوزانه عمل کنند و با دل و جان به مردم خدمت کنند، تا کم‌کم با کمک مردم مشکلات از میان برداشته شوند. البته مشکلات دیگری هم به غیر از مشکلات اقتصادی وجود دارد، به‌عنوان مثال رفاه شهروندان هم باید مدنظر نمایندگان باشد.
زنی 37 ساله که در یک شرکت خصوصی مشغول به کار است، درباره خواسته خود می‌گوید: متأسفانه در دوره‌های قبلی برخی از نمایندگان با صداقت رفتار نکردند و سبب ناامیدی خیلی از مردم شدند تا جایی که تعدادی از مردم تمایلی به شرکت در انتخابات ندارند. اما من به شخصه باز هم در انتخابات شرکت می‌کنم چون معتقدم اگر نسبت به انتخاب فرد اصلح بی‌تفاوت باشیم ممکن است افرادی نالایق وارد مجلس شوند. توقع من این است که مجلس را خانوادگی نکنند و واقعاً دلسوز مردم باشند.
زن جوان دیگری در حدود 30 ساله که سرپرست خانوار است، می‌گوید: توقع من از مجلس آینده این است که فکری به حال زنان سرپرست خانواده کنند چون این قشر از زنان مجبور هستند کار کنند و با وجود آمار بالای بیکاری ممکن است برخی از این خانواده‌ها دچار مشکلات شدید اقتصادی شوند. اگر در جامعه‌ای زن سرپرست خانواده نیازمند نباشد، آن جامعه سالم‌تر خواهد ماند.
مرد 42 ساله‌ای که فروشنده است، با بیان اینکه همیشه در همه انتخابات شرکت داشته می‌گوید: من دقیقاً نمی‌دانم که وظیفه نمایندگان چیست، اما به‌عنوان یک شهروند حق انتخاب دارم تا فرد اصلح را در مجلس، نماینده خود بدانم. اما نمایندگان باید طوری عمل کنند که انضباط شهری بیشتری حاکم شود.
خانم جوان 28 ساله‌ای با بیان اینکه مجلس آینده باید فعال‌تر و پویاتر باشد، معتقد است: نمایندگان نباید وارد بازی‌های حزبی و سیاسی شوند، بلکه تنها دغدغه ذهنی آنها باید حل مشکلات مردم باشد.
پسر جوان 23 ساله‌ای که دانشجوی کارشناسی ارشد است، درباره مطالبات خود می‌گوید: شرایط اقتصادی در پویایی جامعه نقش بالایی دارد. به‌عنوان یک جوان آن قدر که به اقتصاد فکر می‌کنم به فکر فرهنگ و مسائل دیگر نیستم. کسی که از نظر مالی تأمین باشد به فرهنگ و پیشرفت‌های علمی بیشتر توجه می‌کند. حتی مقوله ازدواج هم تحت تأثیر مستقیم شرایط اقتصادی است. 80 درصد ذهن افراد جامعه ما را مشکلات اقتصادی پر کرده در حالی که در کشورهای دیگر مانند ژاپن که بیشتر افراد جامعه وضعیت اقتصادی متوسط رو به بالایی دارند، دغدغه شهروندان، پیشرفت در حوزه‌هایی مانند آموزش و پرورش است.

بـــرش
نمایندگان به معیشت معلمان توجه جدی داشته باشند

یکی از معلمان با تأکید بر اینکه حضور در انتخابات مجلس از تکالیف و وظایف ملی هر ایرانی است، می‌گوید که در انتخابات شرکت می‌کند اما می‌خواهد که نمایندگان پای قول و قرارهایشان بایستند. او که دل خوشی هم از مجلس دهم ندارد، اظهار می‌کند: در دوره قبل به افرادی رأی دادم که درباره حل مشکلات معلمان وعده‌هایی داده بودند. آنها قول داده بودند تا وضعیت معیشتی معلمان را بهتر کنند اما هیچ اتفاق مثبتی در این زمینه نیفتاده است. برای انتخابات مجلس یازدهم هم دوباره برخی از نامزدها وعده ‌هایی به معلمان می‌دهند در حالی که می‌دانم شاید این وعده‌ها اجرایی نشود اما به این افراد رأی می‌دهیم تا بلکه بتوانند در حوزه معلمان فعالیت‌هایی انجام دهند.
او تأکید می‌کند: فکر می‌کنم هر یک رأی بسیار تأثیر‌گذار است بویژه برای ما که خواهان اصلاحات در برخی از امور هستیم. به لیستی رأی می‌دهم که می‌دانیم به‌دنبال تغییرات است و می‌خواهد در رأس امور باشد. فرقی نمی‌کند که انتخابات مجلس باشد یا ریاست جمهوری. این انتخابات برای من به معنای انتخاب آینده خودم و فرزندانم است. ما خودمان باید سرنوشت خودمان را به دست بگیریم، می‌دانم مشکلاتی هم وجود دارد. مردم درگیر مسائل اقتصادی هستند و برخی‌ها هم گفته‌اند که نمی‌خواهند در انتخابات شرکت کنند البته هر کس دلایل خاص خودش را دارد اما این را هم باید بپذیریم با رأی خودمان می‌توانیم تغییرات اساسی به وجود آوریم. ما رأی می‌دهیم و از همان رأی هم دفاع می‌کنیم، انتظاراتمان را بلند می‌گویم تا نماینده بداند اگر رأی گرفته باید برای مردم کار کند . در این میان اما دانش‌آموزانی هم هستند که رأی اولیند؛ آنها حرف‌های امیدوارکننده‌ای برای مردم دارند. یکی از این دانش‌آموزان می‌گوید: دلم می‌خواهد بدانم که رأی دادن چیست. خیلی خوشحالم که می‌توانم نمایندگان مورد نظرم را انتخاب کنم. معلم‌های ما درباره رأی دادن و اینکه می‌توانیم در سرنوشت کشورمان نقش داشته باشیم خیلی حرف می‌زنند، جمعه هم با دوستانم می‌روم تا رأی دهم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7284/5/536638/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها