جشنواره تئاتر اکبر رادی دومین روز خود را پشت سر می‌گذارد

صدا و صحنه‌هایی سرشار از رادی




«ایران»: دومین دوره از جشنواره تئاتر اکبر رادی که پیش‌تر قرار بود ۲۵ دی ماه برگزار شود و به‌دلیل رخ‌دادن اتفاقات تلخ برگزاری‌اش به زمان دیگری موکول شده بود بالاخره از دیروز کار خود را آغاز کرد. این جشنواره چهار روزه به دبیری بهزاد صدیقی و با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی و مشارکت شورای اسلامی شهر تهران و معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران و با حمایت فرهنگسرای سرو، اداره کل هنرهای نمایشی رادیو (رادیو نمایش) برگزار می‌شود و در اولین قدم با اعلام شورای شهر قرار شد یکی از خیابان‌های اطراف خانه هنرمندان ایران به‌نام اکبر رادی نامگذاری شود که این مسأله در نشست خبری این جشنواره اعلام شد. این دوره از جشنواره در چهار بخش
 برگزار می‌شود.
در بخش صحنه‌ای که البته به‌صورت غیر رقابتی برگزار می‌شود از ۵ نمایشنامه‌نویس و کارگردان دعوت شده تا ۳ اثر را روی صحنه ببرند. در بخشی دیگر، بخش رادیو رادی به دبیری ایوب آقاخانی برای اولین بار در این دوره تجربه خواهد شد که شامل دو بخش رادیو تئاتر و نمایش‌های رادی است. به گفته صدیقی دبیر این جشنواره حضور نمایشنامه‌نویسان مطرح و شناخته شده یکی از دغدغه‌های اصلی این جشنواره بوده و به همین دلیل هم برخی از نویسندگانی که ۲ اثرشان چاپ یا اجرا شده بود، در این بخش شرکت کردند و تازه‌ترین اثر خود را برای جشنواره آوردند. برگزیدگان این دوره از جشنواره در روز اختتامیه معرفی خواهند شد و هر بخش یک برگزیده دارد که شامل نشان و مدال اکبر رادی خواهد بود. دبیر جشنواره در نشست خبری اعلام کرده بود که مشکلات اقتصادی، گریبان این جشنواره را هم گرفته و به‌دلیل کمبود بودجه این جشنواره، قید اهدای جوایز نقدی به برگزیدگان خود را زده است.
از آنجا که در بخش نمایشنامه‌نویسی طرح نویی وجود نداشت و تمامی آثار رادی به شکل‌های مختلف نمایشنامه خوانی شده بود در این دوره طرح تازه‌ای اندیشیده شده و قرار است بخش رادیو رادی که در سطرهای بالا به آن اشاره شد برگزار شود. در بخش نمایشنامه‌نویسی هم ۵۳ اثر از ۱۴ شهرستان شرکت کرده‌اند که ۲۸ مرد و ۷ زن که ۱۸ نفر با دو اثر و ۱۷ نفر با یک اثر حضور دارند؛ در نهایت ۳ نمایشنامه به مرحله نهایی می‌رسند. آن‌طور که دبیر بخش رادیو رادی و همایش رادی‌شناسی می‌گوید در بخش رادیو رادی ۷ چکیده مقاله پذیرفته شده و قرار است این مقاله‌ها به‌صورت کامل ارائه شود تا در نهایت ۳ اثر برای ارائه در همایش رادی شناسی انتخاب خواهند شد و در پایان این مقالات در کتاب رادی شناسی منتشر خواهند شد که هدف از برگزاری این بخش احیای سرمایه ملی و اجتماعی است. در بخش مونولوگ که به‌صورت غیررقابتی برگزار می‌شود ۳ اثر در عمارت نوفل لوشاتو اجرا و به گفته برگزارکنندگان جشنواره قرار است فضای لازم برای اجرای عمومی این ۳ اثر در نظر گرفته شود. سه کتاب که حاصل مکتوب این دوره از جشنواره خواهد بود توسط دو انتشارات قطره و نویا منتشر شده و کتابی دیگر هم توسط نشر خاموش منتشر خواهد کرد. یکی دیگر از اتفاقات مثبتی که قرار است بالاخره بعد از سه سال جامه‌ عمل به خود بپوشاند تأسیس خانه موزه اکبر رادی است که طبق قول‌های داده شده این اتفاق قرار است ابتدای سال آینده عملی شود.
برنامه‌ها
دیروز نمایش «محاق» به کارگردانی رضا داداشی از قزوین اجرا شد و امروز نمایش «شب به خیر جناب کنت» به‌کارگردانی مرتضی صادقیان از آمل و فردا نمایش «آهسته با گل سرخ» به کارگردانی شیرین سپه راد از تهران اجرا خواهند شد. در بخش صحنه‌ای (مونولوگ) هم، دومین جشنواره تئاتر اکبر رادی میزبان سه اثر به اسامی «صدای غمگین یک پرنده» نوشته محمد چرم‌شیر و کارگردانی عباس غفاری، «گل‌های پژمرده» نوشته مهدی میرباقری و کارگردانی فریدون محرابی و «رود رادی» نوشته و کار ابراهیم پشت‌کوهی در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه می‌روند. در بخش همایش و مقالات رادی‌شناسی هم دیروز در تالار مشاهیر تئاتر ایران مجموعه تئاتر شهر آغاز شد. بررسی انتقادی نمایشنامه‌های اکبر رادی با رویکرد تقلیل پدیدارشناسانه، جامعه و جامعه‌پذیری در جهان نمایشی اکبر رادی عناوین مقالات و سخنرانی‌های ارائه شده در همایش بودند که در نهایت این همایش با اعلام جمع‌بندی و نتیجه‌گیری مدیر و اعضای گروه داوری خاتمه پیدا کرد. گفتنی است آیین پایانی جشنواره هم از ساعت 18 روز شنبه سوم اسفند ماه در تالار ناظر‌زاده تماشاخانه‌ ایرانشهر برگزار می‌شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7284/15/536649/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها