بحران غیرقابل کنترل ویروس کرونا برای جهان



گروه جهان/ شمار مبتلایان به ویروس کرونا در ایتالیا در حالی از مرز 10 هزار نفر و مرگ بیش از 140 نفر در یک روز گذشت که سایر نقاط اروپا نیز با این بحران دست و پنجه نرم می‌کنند.
به‌گزارش «فرانس پرس»، ایتالیا به‌عنوان قطب کرونا در قاره سبز نخستین کشوری بود که به‌دلیل وقوع بحران شیوع به حالت قرنطینه درآمد اما همچنان روند رو به صعود ابتلا در سراسر جهان شمار مبتلایان را به دست کم 119 هزار نفر رسانده و مرگ حدود هزار تن خارج از مرزهای چین به ثبت رسیده است.
اما وضعیت در دیگر کشورهای اروپایی نیز چندان مناسب نیست. در اسپانیا دست‌کم 2 هزار نفر به کرونا مبتلا شده‌اند و حدود 47 نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. گفته می‌شود بیشتر مبتلایان در پایتخت اسپانیا زندگی می‌کنند.
وخامت شرایط در انگلیس نیز بانک‌های این کشور را مجبور به کاهش میزان سودها کرده تا به نوشته «گاردین»، نقدینگی بانک‌ها برای کمک به مشاغل در شرایط بحران کرونا بالاتر برود. در همین حال آزمایش «نادین دوریس»، معاون وزیر بهداشت بریتانیا مثبت اعلام شده است. او در چند روز اخیر دیدارهایی نیز با «بوریس جانسون» نخست‌وزیر این کشور و برخی مقامات داشته است. به گزارش «یورونیوز»، «راشل ماسکل»، نماینده پارلمان بریتانیا یکی از این افراد است که در قرنطینه به سر می‌برد.
کرونا، آلمانی‌ها را نیز بشدت ترسانده است. «دویچه وله» نوشت، «آنگلا مرکل»، صدراعظم این کشور در روزی که آمار مبتلایان 1613 مورد و 2 مرگ اعلام شد، با توجه به شیوع وسیع ویروس در اروپا از احتمال ابتلای 60 تا 70 درصد آلمانی‌ها به این بیماری خبر داد و بر کاهش سرعت انتشار آن تأکید کرد اما بستن مرزها را راه چاره ندانست. وزیر بهداشت آلمان نیز با تأیید اظهارات مرکل، بستن مرزهای این کشور را کاری عبث و بی‌فایده خواند.
پس‌از ثبت دست کم 1600 مبتلا و 30 کشته در فرانسه، «امانوئل مکرون»، کشورش را در ابتدای راه مبارزه با شیوع کرونا خواند و در این باره هشدار جدی داد. فرانسه پس از ایتالیا دومین کشور اروپا در ثبت بالاترین آمار ابتلا به کرونا است. مقامات این کشور پس‌از اعمال قوانین محدودیت تردد در سطح شهر برای افراد خاص، بسیاری از مشاغل را نیز دورکار کردند.
وزیر بهداشت ترکیه نیز از مثبت بودن آزمایش یکی از شهروندان این کشور که به تازگی به اروپا سفر کرده بود خبر داد. ترکیه در حالی نخستین مورد ابتلا را اعلام کرده است که آمارها از ابتلای وسیع همسایگانش به این بیماری حکایت دارد. «اسپوتنیک» از قرنطینه وزیر دفاع نروژ به‌دلیل احتمال ابتلا به کرونا خبر داد. او به‌تازگی از کنفرانسی در ایتالیا برگشته است. لهستان نیز پس از مشخص شدن 25 مورد ابتلا، مدارس و دانشگاه‌ها را تعطیل و قوانین محدودیت تردد اعمال کرد.
اما جهش نگران‌کننده مبتلایان در امریکا مقر سازمان ملل در نیویورک را نیز به‌تعطیلی کشاند. براساس آخرین گزارش‌ها شمار مبتلایان در امریکا از هزار نفر گذشته که از این تعداد ایالت واشنگتن با 279 مورد ابتلا و 24 مرگ صدرنشین ایالت‌های آلوده این کشور است. وخامت شرایط سبب شد برنی سندرز و جو بایدن، کاندیداهای دموکرات ریاست جمهوری امریکا نیز مناظره انتخاباتی‌شان را بدون تماشاگر برگزار کنند.
به‌گزارش سی‌ان‌ان، «چاک شومر»، رهبر اقلیت سنای امریکا برای حل بحران شیوع از دونالد ترامپ خواست تا وضعیت را به‌عنوان هشدار وسیع ملی اعلام کند.
براساس آخرین آمارها از سایت «ساوت چاینا مورنینگ پست»، با کاهش آمار ابتلا و مرگ در استان ووهان چین و دیگر شهرهای این کشور، چین همچنان با دست کم 81 هزار نفر مبتلا و 3100 کشته بیشترین آمار را دارد و پس از آن ایتالیا(10149 ابتلا، 631 کشته)، ایران(8042 ابتلا، 354 کشته) و کره جنوبی(7775 ابتلا، 60 کشته) در شرایط سخت شیوع قرار دارند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7301/4/538515/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها