یک ریسک از بورس کم شد، دامنه نوسان همان 5 درصد

فرصت طلایی برای بنگاه داران دولتی و شبه دولتی




سیاوش رضایی
خبرنگار
بعد از اطلاعیه سازمان بورس درباره کاهش 3 درصدی دامنه نوسان قیمتی از 5 به 2 درصد در آخرین روز هفته گذشته، یک ریسک به ریسک‌های بازار سرمایه افزوده شد. برخی از سهامداران نگران بودند که با این اقدام نقدشوندگی بازار کاهش یابد و صف‌های خرید و فروش هم طولانی شود. اما روز جمعه وزیر امور اقتصادی و دارایی به‌عنوان رئیس شورای عالی بورس به این موضوع ورود کرد و به‌صورت موقتی مصوبه سازمان بورس را لغو کرد تا در نشست روز سه‌شنبه هفته جاری درباره آن تصمیم‌گیری شود. پس از برگزاری جلسه شورای عالی بورس اعلام شد که دامنه نوسان قیمت در بورس و فرابورس بدون تغییر باقی می‌ماند و همان 5 درصد خواهد بود. انتشار این خبر در روزی که شوک کاهش قیمت نفت در بازار جهانی بورس تهران را به رنگ قرمز درآورده بود، باعث شد زودتر از پیش‌بینی‌ها بازار دوباره صعودی شود. هرچند در پایان معاملات شاخص کل با رشد ضعیف 363 واحدی معادل 7 صدم درصدی مواجه شد، اما بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که در روز چهارشنبه نیز بازار منفی باشد و از ابتدای هفته آینده بتدریج بازار مثبت شود. اما کاهش یکی از ریسک‌های بازار باعث شد تا سهامداران دوباره به بورس خوشبین شوند. بدین ترتیب هم‌اکنون با حذف ریسک کاهش دامنه نوسان قیمتی در بورس، سقوط قیمت نفت و شیوع ویروس کرونا مهم‌ترین ریسک‌های بازار هستند. هرچند مجموع رشد دیروز بورس تهران تنها 363 واحد بود اما در میانه روز این میزان بیش از هزار واحد رشد داشت که در ادامه بازار اندکی به عقب برگشت. دراین روز شاخص کل بورس به 520 هزار و 211 واحد رسید.
دامنه نوسان 5درصد باقی ماند
جلسه شورایعالی بورس عصر روزسه‌شنبه، 20 اسفند در محل سازمان بورس و اوراق بهادار تهران برگزار و مقرر شد فعالیت بازار سرمایه با دامنه نوسان 5 درصد ادامه یابد. در این زمینه فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه جلسه شورایعالی بورس در جمع خبرنگاران، گفت: با اجماع نظر حاضرین در جلسه شورای عالی بورس قرار شد دامنه نوسان 5 درصد باقی بماند. همچنین اعمال حجم مبنا بر اساس مصوبه اخیر سازمان بورس ادامه یابد. فرهاد دژپسند در خصوص نحوه اجرای عرضه اولیه‌ها افزود: همچنین قرار شد عرضه‌های اولیه در روزهای باقی مانده از سال و در ابتدای سال جدید با شتاب بیشتری صورت گیرد.
رئیس جمهوری از عرضه سهام دولت حمایت می‌کند
وزیر اقتصاد با تأکید بر حمایت دولت از توسعه بازار سرمایه گفت: دولت و شخص رئیس جمهوری همواره از عرضه سهام دولتی در بورس حمایت می‌کند.بر این اساس تصویب آیین‌نامه‌هایی که در اجرای بودجه سال 99 ضروری است را در اولین فرصت در دولت مطرح می‌کنیم و ساز و کار عرضه سهام دولت در اولین جلسه شورای عالی بورس مطرح خواهد شد.
رئیس شورای عالی بورس این اقدام را «فرصتی طلایی» خواند و خاطرنشان کرد: عرضه سهام دولتی و عرضه‌های اولیه متعلق به نهادهای عمومی غیر دولتی مانند سازمان تأمین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری و لشکری در دستور کار است و تلاش ما بر این است تا از طریق افزایش عرضه‌های اولیه، به مطالبات گسترده و صحیح مردم پاسخگو باشیم.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به امکان معامله اوراق گام افزود: در بودجه سال 99 نیز، موضوع عرضه‌های اولیه و عرضه سهام شرکت‌های دولتی لحاظ می‌شود تا از این طریق، ورود شرکت‌های جدید با عرضه‌های اولیه پوشش داده شود.
با تصمیم تازه شورای عالی بورس و همچنین عرضه شرکت‌های دولتی بزرگ در بورس که وزیر اقتصاد از آن خبرداده است، پیش‌بینی می‌شود که از ابتدای هفته آینده بورس روزهای سبزی پیش رو داشته باشد و سال 1398 را با رکوردهای بی‌سابقه خود به اتمام برساند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7301/8/538539/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها