افزایش ۹۳ درصدی قیمت زمین




گروه اقتصادی
طبق اعلام مرکز آمار، متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی در پاییز امسال نسبت به فصل قبل ١١,٧ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ٩٣.٥ درصد افزایش داشته است.
در فصل پاییز امسال متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در کشور ٤٠٥٨٧ هزار ریال با میانگین مساحت ٢٤٢ مترمربع بوده است. متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در سطح کل کشور 75044 هزار ریال با میانگین مساحت 583 مترمربع و متوسط عمر بنای 55 سال بوده است، که نسبت به فصل قبل، 57.9 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 13.4 درصد افزایش داشته است.
طبق اطلاعات ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران در پاییز امسال و در مقایسه با تابستان سال‌جاری قیمت هر متر مربع زیربنای مسکونی در کل کشور 14.3 درصد افزایش داشته است اما تعداد خرید و فروش آن 9.5 درصد کمتر شده است. در مقایسه با پاییز سال گذشته نیز درحالی که قیمت با رشد 59.6 درصدی همراه بوده تعداد معاملات با افت 45.9 درصدی مواجه شده است.
وضعیت اجاره بها
متوسط مبلغ اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در سطح کل کشور 144081 ریال با میانگین مساحت 96 مترمربع و متوسط عمر بنای 13 سال بوده است، که نسبت به فصل قبل 6.7 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 32 درصد افزایش داشته است. بازار اجاره واحدهای مسکونی درپاییز سال‌جاری نیز همانند خرید و فروش با افزایش مبلغ و کاهش معامله همراه بوده است به طوری که نسبت به تابستان امسال قیمت اجاره 6.7 درصد بالا رفته ولی تعداد اجاره نامه‌ها 51.6 درصد کاهش یافته است. درمقایسه با پاییز سال گذشته نیز مبلغ اجاره 32 درصد بیشتر شده است و انعقاد اجاره نامه 26.3 درصد افت کرده است.
این نشان می‌دهد که به علت افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن، بسیاری از مستأجرها با صاحبخانه‌های خود به توافق رسیده‌اند و بدون حضور در بنگاه قراردادهای خود را تمدید کرده‌اند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7301/9/538542/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها