اخبـــار



کلاهبرداران کرونایی در کمین مردم

گروه حوادث /همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشور مسئولان با توصیه جدی مبنی بر قرنطینه خانگی از مردم می‌خواهند که از خانه‌هایشان خارج نشوند و از رفت و آمدهای غیرضروری به‌منظور پیشگیری از شیوع و انتشار کرونا ویروس خودداری کنند اما از سوی دیگر نزدیک شدن به ایام نوروز و نیاز خانواده‌ها برای خریدهای نوروزی باعث شده تمایل افراد به ثبت سفارش و خرید اقلام مورد نیاز روزمره شان از سایت‌های اینترنتی افزایش یابد.
در همین رابطه سرهنگ «رامین پاشایی»، معاون اجتماعی پلیس فتای ناجا ضمن هشدار به افراد گفت: با استناد به پرونده‌های قضایی و گزارش‌های رسیده به پلیس فتا؛ افراد سودجو و کلاهبردار با سوء‌استفاده از موقعیت پیش آمده و با ایجاد سایت‌های فروشگاهی جعلی و انجام تبلیغات فریبنده در شبکه‌های اجتماعی با تبلیغ فروش کالاها و خدمات موردنیاز مردم در اوضاع کنونی با قیمت‌های پایین‌تر از عرف بازار و با جلب اعتماد مشتریان پس از ثبت سفارش کالا و اقلام مورد نیاز، پس از دریافت مبلغ تعیین شده یا کالا و اقلام سفارش داده شده را برای مشتریان ارسال نمی‌کنند، یا با کلاهبرداری اجناس تقلبی و بی‌کیفیت را برای متقاضیان
 می‌فرستند.
وی از مردم خواست به هیچ عنوان فریب تبلیغات دروغین را نخورند و سفارشات کالا و اقلام مورد نیاز خود را فقط از سایت‌های فروشگاهی معتبر انجام دهند و در صورت تمایل به ثبت سفارش از سایت‌ها و کانال‌ها، پس از دریافت و اطمینان از اصالت کالا همزمان با دریافت کالا، اقدام به پرداخت پول کنند و در صورت مشاهده موارد مشکوک ضمن مراجعه به سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir قسمت ثبت گزارشات مردمی برای رسیدگی اطلاع دهند.
وی تأکید کرد: اصلی‌ترین نکات امنیتی در این حوزه ، ثبت سفارش از سایت‌های فروشگاهی مجاز و دارای نشان اعتماد الکترونیکی است و از مدت اعتبار، موقعیت مکانی و شخصی صاحب امتیاز اطلاعات لازم را کسب کرده؛ سپس نسبت به ثبت سفارش اقدام کنند.
این مقام مسئول تصریح کرد: با اجرای رمز دوم یکبار مصرف در کشور سطح جرایم فیشینگ و برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های مالی افراد کاهش محسوسی پیدا کرده و هموطنان می‌بایست در هنگام مراجعه به درگاه‌های بانک پرداخت الکترونیک از اصالت درگاه موردنظر اطمینان حاصل کرده و سپس نسبت به پرداخت وجه اقدام کنند.
این مقام انتظامی اصلی‌ترین راه شناخت درگاه‌های اصلی از درگاه‌های جعلی را توجه به آدرس shaparak.ir عنوان کرد و از شهروندان خواست مراقب ترفند کلاهبرداران باشند.


راهکار‌های مراقبت از ترفند‌های کرونایی مجرمان سایبری
همچنین با توجه به بازار داغ شایعات و اخبار جعلی درباره ویروس کرونا، پلیس فتا به شهروندان نسبت به ترفند‌های کرونایی مجرمان سایبری هشدار داد.
به‌گزارش پلیس، حتی در چنین شرایطی هم سودجویان دست بردار نبوده و به‌دنبال منافع خودشان هستند و با وجودی که اخبار واقعی و صحیح در مورد ویروس کرونا به خودی خود ترسناک هستند، با پیامک‌ها و اخبار جعلی بسیاری در این مورد مواجه هستیم که باعث برهم ریختگی ذهن ما می‌شوند.
اخبار جعلی با اغراق سعی در سیاه نمایی موضوع مورد نظر دارد و شرایط جامعه را بدتر از آنچه که هست نشان می‌دهد و ترس و وحشت را در میان مردم چندین برابر می‌کند.
با توجه به بازار داغ شایعات و اخبار جعلی درباره ویروس کرونا، پلیس فتا به شهروندان نسبت به ترفند‌های کرونایی مجرمان سایبری هشدار داد و راهکار‌های مناسبی را برای مراقبت در این زمینه ارائه کرد.
۱. ایمیل‌های ناشناس با موضوع کرونا و موارد مرتبط را باز نکنید.
۲. بسیاری از اپلیکیشن‌های تست کرونا جعلی بوده و حاوی بدافزار است، بنابراین تنها از سایت رسمی وزارت بهداشت salamat.gov.ir استفاده کنند.
۳. مراقب خرید‌های برخط مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده از سایت‌های جعلی باشید.
۴. از منابع خبری نامعتبر و اعتماد به اخبار جعلی و شایعه پرهیز کنید.
۵. مراقب پیامک‌های دریافت کمک برای بیمارستان‌ها باشید.


ارتقای خدمات غیر حضوری پلیس راهور

گروه حوادث / پلیس راهنمایی و رانندگی برای کاهش رفت و آمد مردم در شهر خدمات غیر حضوری خود را افزایش داد.
سرهنگ عین‌الله جهانی- معاون اجتماعی پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا- گفت: به‌دنبال شیوع ویروس کرونا در کشور و ابلاغ دستورالعمل‌هایی برای کاهش تردد در شهر و افزایش خدمت غیرحضوری به شهروندان، پلیس راهنمایی و رانندگی نیز زیرساخت‌های خدمات غیرحضوری خود به شهروندان را افزایش داد.
وی ادامه داد:‌ براین اساس انجام اموری مانند پرداخت جرایم رانندگی، اطلاع از میزان جرایم، استعلام نمره منفی گواهینامه، استعلام تصادفات رانندگی، استعلام تخلفات حادثه‌ساز و... از طریق سایت راهور120 انجام خواهد شد و طی روزهای آتی امکان ترخیص خودروها نیز از طریق دفاتر پلیس +‌10 انجام خواهد شد.
جهانی در مورد مراکز تعویض پلاک نیز اظهارکرد:‌ توصیه ما این است که فعلاً مردم تا جایی که ممکن است از تردد غیرضروری در معابر و شهر پرهیز کنند و اقدامات مربوط به تعویض پلاک را نیز در صورت امکان به سال آینده موکول کنند.


احتکار لباس محافظ بیمارستانی

گروه حوادث /  ۲۰ هزار لباس پرستاری و پزشکی احتکار شده توسط مأموران انتظامی شهرستان سقز کشف شد.
سردار علی آزادی فرمانده انتظامی استان کردستان گفت: با اشراف اطلاعاتی مأموران اداره نظارت بر اماکن عمومی فرماندهی انتظامی سقز یک انبار دپو حامل لوازم بهداشتی کشف شد و با هماهنگی مراجع قضایی، مأموران انتظامی به همراه عوامل تعزیرات حکومتی و بهداشت به محل مورد نظر اعزام و ضمن بازرسی ۲۰ هزار لباس یک بار مصرف پرستاری و پزشکی آبی رنگ مخصوص بیمار و پرسنل بیمارستان کشف شد و متهمان این پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7301/12/538554/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها