شایان مصلح، مدافع رودباری سپاهان در گفت‌وگو با «ایران»:

دوستان و اقوام خودشان را قرنطینه کرده‌اند




حامد جیرودی/ در روزهایی که بسیاری از مردم ایران برای نابودی کرونا و جلوگیری از شیوع بیشتر آن تلاش می‌کنند، استان گیلان یکی از مناطقی است که بسیار با این ویروس درگیر است. شایان مصلح، مدافع سپاهان که اصالتاً رودباری است، نگران گیلانی‌هاست و پیام‌هایی را در این خصوص منتشر کرده است. او در این خصوص به خبرنگار «ایران» گفت: «طبیعی است هر کسی به جایی که در آن متولد شده، علاقه دارد و گیلان هم برای من دوست داشتنی است. جایی است که در آن بزرگ شدم، زندگی کردم و خاطرات خوبی دارم. در حال حاضر خیلی از شهرهای ایران درگیر کرونا هستند ولی متأسفانه وضعیت گیلان خطرناک است. از این بابت که چون منطقه گردشگری است و فضای مسافرتی دارد، البته الان شرایط درحال کنترل است ولی در روزهای قبل متأسفانه عده‌ای رعایت نکردند و ویروس انتقال پیدا کرد. همه هجوم آوردند و ترافیک وحشتناکی به وجود آمد. مگر تعطیلاتی که اعلام کردند، برای تفریح بوده است؟ تعطیل کردند که مردم در خانه‌های شان بمانند ولی عده‌ای رعایت نکردند. نبود امکانات مانند تخت بیمارستان باعث شده تا به فکر ایجاد بیمارستان صحرایی بیفتند و خیلی اتفاق‌های دیگر که اوضاع را خطرناک می‌کند. من حتی چند مورد از اقوام و دوستان را می‌شناسم که بیمارستان نمی‌روند. یعنی فهمیده‌اند که کرونا دارند ولی از راه دور با پزشک صحبت می‌کنند و در خانه خودشان را بستری کرده‌اند و خودشان را درمان می‌کنند. دو زن و شوهر از دوستان ما تست داده‌اند و فهمیده‌اند کرونا دارند، بچه‌ها را از خانه به جای دیگر فرستاده‌اند و خودشان را قرنطینه کرده‌اند. فقط از بیرون به آنها تغذیه و تجویز پزشکی می‌رسانند. مادر یکی از دوستان من بیمار است ولی از ترس آلوده بودن بیمارستان‌ها بیرون نمی‌آید. نمی‌خواهم بگویم تلاشی نمی‌شود. خیلی‌ها دارند زحمت می‌کشند تا مشکلات رفع شود ولی به آن اندازه‌ای که باید باشد، نیست. تعدادی از دوستان ما در ورودی شهر رشت در جاده ایستاده‌اند و هر پلاک ماشین غریبه‌ای که می‌بینند، راه نمی‌دهند و به صورت مسالمت‌آمیز از آنها می‌خواهند که برگردند. من حرفم این است که در این شرایط، نباید طوری باشد که مردم خودشان برای این مدل کارها وسط بیایند. مثل خوددرمانی و بستن جاده‌ها. در واقع مردم باید به صورت قرنطینه در خانه‌های خود بمانند.»
مصلح ادامه داد: «من خودم در اصفهان هستم و می‌ترسم که برای دیدار خانواده‌ام به شمال بروم. در این بین عده‌ای هم روزمزد هستند و باید شب عید پولی به خانواده شان برسانند و نمی‌توانند در قرنطینه باشند. پول آب و برق و گاز برای چند ماه مجانی نمی‌شود که این هزینه‌ها را ندهند. ای کاش یارانه‌ها را در این چند وقت بیشتر کنند تا مردم با خیال آسوده در قرنطینه باشند. نه اینکه طرف محتاج نان شب باشد و از گرسنگی بمیرد.» چند وقت پیش شایعه شد که مصلح و چند بازیکن دیگر سپاهان کرونا گرفته‌اند و این خبر حتی درباره مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان هم منتشر و البته تکذیب شد. مصلح به این شایعات چنین واکنشی داشت: «من نمی‌دانم که این شایعات از کجا می‌آید ولی با احترام به شما، خبرنگاران و اصحاب رسانه، باید بگویم که همیشه یک عده‌ای هستند که دنبال ماهی گرفتن از آب گل آلود هستند. این در حالی است که شرایط بحرانی است و باید به هم کمک کنیم. ترس و اضطراب به اندازه کافی در جامعه هست. حالا یکی مثل من آدم بی خیالی است و برایم استرس و ترس معنایی ندارد (می‌خندد) ولی عموم جامعه این طور نیستند و وقتی اتفاقی پیرامون‌شان می‌افتد، می‌ترسند. البته با این آماری که به مبتلایان و فوت شدگان اضافه می‌شود، حق هم دارند که بترسند. پس در این شرایط، باید دست از شایعه درست کردن برداشت. مثلاً جوک درست کردن گاهی خوب است و گاهی بد؛ خوب است از این جهت که مردم با لبخند از این شرایط پر استرس بیرون می‌آیند ولی لوث کردن موضوع هم همانقدر مسخره است و نباید همه چیز را به شوخی بگیریم.  این باعث می‌شود که واقعاً اگر فرد معروفی کرونا بگیرد، مثل قضیه چوپان دروغگو شود و کسی باور نکند.» با این اوصاف، چهره‌های معروف و سلبریتی‌ها کارهایی را برای کمک به مردم و ترغیب آنها برای جلوگیری از شیوع کرونا انجام می‌دهند. مصلح در این باره می‌گوید: «در شهر خودمان دوستان‌مان کارهای جهادی انجام دادند و در روز ولادت امیرالمؤمنین (ع) ماسک‌هایی به صورت عمده به صورت رایگان بین مردم توزیع شد و من هم از طریق ویدئو درخواست کردم هر کسی می‌تواند به صورت مالی و معنوی کمک کند. من دیدم که محمد نادری هم نذری داشت و این کار را انجام داد. باید گفت دمش گرم و هر کسی در حد توان خود هر کاری می‌تواند، انجام دهد. این کوچک‌ترین وظیفه ماست تا در کنار مردم باشیم و به نفع آنها قدم برداریم.» آیا می‌توان امیدوار بود رقابت‌های این فصل به پایان برسد.
مصلح در پاسخ به این سؤال گفت: «نمی‌دانم. من با شرایطی که می‌بینم، فکر نکنم مسابقات در آن زمانی که اعلام شده برگزار شود. به ما گفته‌اند که مسابقات تا 15 فروردین تعطیل است ولی تمرینات ما ادامه دارد. یکی دو روز تعطیل می‌شویم و دوباره 5، 4 روز تمرین می‌کنیم ولی سعی می‌کنیم تا جایی که می‌شود از خانه بیرون نرویم، مگر اینکه کار واجبی باشد. در خوش‌بینانه‌ترین حالت تیم‌ها بخواهند تمرینات‌شان را از 2 فروردین شروع کنند ولی این قضیه کرونا همچنان وجود دارد و مطمئناً تا پایان فروردین ریشه‌کن نمی‌شود. بنابراین اولویت باید سلامتی باشد. حالا به اینکه سیستم ایمنی بدن ما قوی است، کاری ندارم ولی اگر خدای نکرده فوتبالیستی مبتلا باشد، ممکن است بقیه را هم مبتلا کند ولی در کل امیدوارم برداشت من اشتباه باشد و انشاء الله مسابقات ادامه پیدا کند. حداقل امسال تمام شود ولی با این تقویمی که در آسیا و لیگ چیده شده، فکر کنم تا تیرماه سال آینده درگیر مسابقات باشیم و تعطیلات‌مان کلاً از بین می‌رود. الان تیم‌هایی هم که تعطیل هستند، تعطیلی برایشان معنایی ندارد و امیدوارم سازمان لیگ مثل امسال که مسابقات را به خاطر بحث حرفه‌ای بودن باشگاه‌ها دیر آغاز کرد، دوباره بازی‌ها را دیر شروع کند تا بازیکنان یک نفسی بکشند. این طور نباشد امروز که آسیایی تمام شد، فردا لیگ را شروع کنیم.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7301/14/538560/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها