سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری مطرح کرد

ایران به هر ادعا و سؤال بی‌پایه‌ آژانس هسته ای پاسخ نمی‌دهد



سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه آژانس برای حفظ اعتبار خود نباید هر ادعای پوچی را دنبال کند، گفت: «ایران به سؤالات پاسخ داده است اما سؤالات آژانس باید فنی و حقوقی باشد و نباید سیاسی‌کاری برخی رژیم‌ها را دنبال کند؛ چون ایران آن را درست و سازنده نمی‌داند.» سید عباس موسوی صبح دیروز در نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی که به‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اعلام کرد:«چارچوب همکاری ایران با آژانس مشخص است و آژانس هم باید اعتبار خود را حفظ کرده و نباید هر ادعایی را که هر فرد و رژیم پوچی مطرح کرد دنبال کند. ایران به سؤالات پاسخ داده است مبنای آژانس درست و حقوقی نیست. سؤالات باید براساس پایه‌های فنی و حقوقی باشد  نه اینکه براساس سیاسی‌کاری برخی رژیم‌ها موضوعاتی را مطرح کند چرا که ایران آن را درست و سازنده نمی‌داند.» موسوی درباره واکنش کشورهای اروپایی به‌گزارش اخیر مدیرکل آژانس تصریح کرد:«این مسأله به مقامات اروپایی ارتباطی ندارد. ما ابراز نگرانی‌ خود را بیان کرده‌ایم و در تماس تلفنی ظریف با بورل، این مسأله و همکاری‌های ایران با آژانس مطرح شده و از هر فرصتی برای تبیین اقدامات و مواضع خود استفاده می‌کنیم.»
روند آستانه بهترین راه‌حل
بحران سوریه است
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ارزیابی و واکنش ایران به آتش بس موقت در ادلب و احتمال تعویق نشست آستانه با توجه به شیوع کرونا تصریح کرد:«آنچه در ادلب رخ داد باعث نگرانی همه ما بود و لازم بود اقداماتی انجام شود. ما تأکید داریم دولت قانونی سوریه حق دارد حاکمیت خود را بر همه سرزمینش اعمال کند.» موسوی با تأکید بر اینکه ما موافق توقف خونریزی در همه جای سوریه هستیم و امیدواریم اتفاقات بهتری بیفتد، خاطرنشان کرد: «همچنان روند آستانه را بهترین راه حل برای این مسأله می‌دانیم و امیدواریم با مهیا شدن جمیع شرایط این نشست در تهران برگزار شود.» سخنگوی وزارت خارجه درباره کنار گذاشته شدن ایران از فرآیند صلح، گفت: «ما این برداشت را نداریم و در تماس‌های نزدیکی که با مقامات روس و ترک داشته‌ایم و بر اجرای روند آستانه تأکید کردیم. مکانیزم آستانه را هنوز بهترین، در دسترس‌ترین و موفق‌ترین راه برای حل بحران سوریه و ادلب می‌دانیم. موضوع تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه باید مورد توجه همه کشورها باشد.» او همچنین اضافه کرد: «در حال رایزنی برای نهایی کردن تاریخ نشست سران ایران، روسیه و ترکیه در تهران هستیم. در سطوح مختلف از سفرا تا نمایندگان ویژه در حال رایزنی در این باره هستند و امیدواریم زمینه‌های برگزاری نشست در ایران فراهم شود.»
انگلیس در جایگاهی نیست که برای ایران خط‌ مشی تعیین کند
سخنگوی وزارت خارجه ایران در ادامه درباره ادعاهای وزیر خارجه انگلیس در مورد ایران گفت: «دومنیک راب فرمایشاتی کردند که خیلی مناسب و سازنده نیست. ایشان در جایگاهی نیست که برای ایران خط مشی تعیین کند که اجازه می‌دهیم یا نمی‌دهیم. ایران براساس موازین سیاسی، امنیتی، اخلاقی و دینی دنبال سلاح هسته‌ای نیست و اعلام هم کردیم اگر ایران می‌خواست دنبال آن باشد، آنها نمی‌توانستند مانع ما شوند.»
اخیراً وزیر امور خارجه انگلیس در سخنانی از بررسی طرح موسوم به «دورنمای ۲۰۳۰» با مقامات سعودی و نیز فرصت‌های تجاری بین دو طرف و همچنین آنچه «تهدیدات ایران در منطقه» نامید، خبر داد.
او در بخشی دیگر از صحبت‌هایش هم مدعی شد که لندن اجازه دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را نخواهد داد این در حالی است که ایران همواره اعلام کرده است برنامه هسته‌ای خود را صرفاً با اهداف مسالمت‌آمیز ادامه می‌دهد. وی همچنین ادعا کرد که ایران به‌خاطر رفتارها و نقض قوانین بین‌المللی مؤاخذه خواهد شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد نامه‌نگاری‌های روز گذشته علی لاریجانی به اتحادیه بین‌المجالس در مورد شیوع ویروس کرونا و لزوم لغو تحریم‌ها علیه ایران جهت مبارزه با این ویروس و کنترل شیوع آن، اظهار کرد: قطعا وزارت امور خارجه از تمام ظرفیت‌های موجود در کشور در عرصه همکاری‌های بین‌المللی برای مبارزه با این ویروس منحوس استفاده می‌کند که یکی از این ظرفیت‌ها، ظرفیت دیپلماسی پارلمانی است که خوشبختانه در کشور ما از ظرفیت بالایی برخوردار است و تاکنون موفقیت‌های چشم‌گیری داشته است.وی ادامه داد: اقدام آقای لاریجانی اقدام مثبت و خوبی بوده است و ما از ظرفیت‌های داخلی خود در وزارت خارجه از جمله معاونت مجلس شورای اسلامی و معاونت اقتصادی برای کمک به دیپلماسی پارلمانی استفاده می‌کنیم.موسوی ادامه داد: ما از هرگونه تحرکی که مجلس شورای اسلامی در این زمینه انجام دهد استقبال کرده و امیدواریم که پاسخ مثبتی دریافت کنیم.
موسوی در مورد بیانیه اخیر وزیر خارجه امریکا و ابراز نگرانی او از وضعیت زندان‌های ایران و اینکه او از تهران خواسته به دلایل بشردوستانه زندانیان امریکایی در ایران را آزاد کند، گفت: «نگرانی بجا و درستی است و نگرانی ما هم هست چرا که با وضعیت بلبشویی که در امریکا این روزها سراغ داریم وضعیت زندان‌ها و وضعیت بهداشتی آنها نگران‌کننده است.» سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد:‌ «ما هم نگران سلامتی زندانیان ایرانی به گروگان گرفته در امریکا هستیم و امیدواریم که دولت امریکا زمینه سلامتی آنها را فراهم کند.»
ظریف در شرایط حیاتی
سفر خواهد کرد
سخنگوی وزارت خارجه درباره تأثیر کرونا بر تعاملات و سفرهای ظریف به‌ کشورهای مختلف بیان کرد: «ما در این شرایط هم آمادگی داریم اگر موضوع مهم و حیاتی باشد، ظریف به نقاط مورد نظر سفر کند اما شرایط کنونی قدری بر تحرکات اثر گذاشته است و رایزنی‌ها ادامه دارد. اگر حضوری نیست، از طریق تماس تلفنی و سفارتخانه‌ها ایجاد می‌شود اما اگر شرایط حیاتی باشد، ظریف سفر خواهد کرد.»  سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره ارسال کمک از سوی ایرانی‌ها در خارج از کشور و کانال مالی سوئیس عنوان کرد: «ما آمادگی خود را برای دریافت کمک‌ها به شکل مستقیم و غیرمستقیم اعلام کردیم. اگر مایل بودند می‌توانند به صلیب سرخ و سازمان جهانی بهداشت اینگونه کمک‌ها را ارسال کنند.» موسوی ادامه داد: «امریکایی‌ها ادعا می‌کنند راه را باز کردند و مانعی نیست و اگر مانعی نیست راهش را به همه اعلام کنند که چگونه و کجا می‌توانند اقدام به ارسال کمک کنند.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7301/3/538601/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها