حال خوش دریاچه ارومیه باوجود توقف بارش‌ها




زهرا کشوری
 خبرنگار
دریاچه ارومیه موج بر موج می‌ساید و صدای امواجش بعد از سال‌ها سکوت، گوش ساحل را می‌نوازد. دشت رؤیایی شقایق‌ها در کرانه‌های شمال باختری دریاچه ارومیه(مجاور کاظم‌داشی) بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی را با منظره و چهره‌ای از پارک ملی دریاچه رو به رو کرده که ‌سال ها بود با چنین غلظت، وسعت و طراوتی رخ نشان نداده بود. بسیاری حال خوش این روزهای دریاچه ارومیه را از گشاده دستی آسمان و بارش باران می‌دانند. «فرهاد سرخوش»، رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی در گفت‌و‌گو با «ایران» اما این نقش آفرینی را به باران نمی‌دهد.
او کتمان نمی‌کند که آسمان در بسیاری از نقاط کشور خوب بارید اما اعتقاد دارد بارش‌ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه به مطلوبی سایر نقاط نیست. به گفته سرخوش، کل بارش حوضه آبریز دریاچه ۳۰۶ میلی‌متر است که نسبت به سال گذشته ۲۸درصد کاهش داشته.
او حال خوش این روزهای دریاچه ارومیه را از باز شدن دریچه سدها به روی دریاچه می‌داند. البته ۹ رودخانه حوضه دریاچه ارومیه هم آورده های خوبی به دریاچه داشته‌اند. سرخوش می‌گوید: «تقریباً ۲۱۰ متر مکعب بر ثانیه هر روز ورودی آب به دریاچه داریم.»
بر اساس آمارهای سرخوش، دریاچه نسبت به سال قبل ۲ سانتیمتر افزایش تراز و ۱۵ کیلومتر مربع افزایش وسعت داشته است. حجم آب دریاچه ارومیه هم ۷۰ میلیون مترمکعب نسبت به سال گذشته بیشتر است. او حال مطلوب این روزهای دریاچه را ناشی از فعالیت‌های زیرساختی از جمله لایروبی رودخانه‌های ورودی به دریاچه می‌داند. سرخوش لایروبی ۱۲۴ کیلومتر مربع رودخانه را گامی مهم در جلوگیری از پخش آب به اطراف رودخانه‌ها، تسهیل انتقال آب به پیکره دریاچه و افزایش سرعت رسیدن آب به دریاچه می‌داند. سرعتی که اجازه تبخیر زیاد آب را به طبیعت نمی‌دهد. سرخوش مسدود کردن جریان کانال‌ها بر رودخانه‌های فرعی در فصول غیرضروری را هم در شرایط امروز دریاچه دخیل می‌داند. به‌گفته سرخوش، آب کانال‌ها و رودخانه‌ها در فصل غیرضروری حقابه زیست محیطی دریاچه است. اصلاح الگوی کشت و گسترش گیاهان دارویی هم از دیگر نسخه‌های ستاد احیای دریاچه برای درمان زخم آن است. به‌گفته سرخوش ۵۷۰ هزار هکتار پایاب سد حسنلو هم که همیشه زیر کشت پرآب‌بر چغندر می‌رفت و کام دریاچه را تلخ می‌کرد به کشت گیاهان کم آب‌بر و کلزا اختصاص داده شد تا زخم کهنه دریاچه التیام یابد. وسعت کشت چغندر در حوضه آبریز دریاچه ۲۳ هزار هکتار بود اما الان به ۱۴ هزار و ۶۰۰ هکتار کشت مجاز رسیده است. البته به معنای این نیست که تخلفی در این حوزه انجام نمی‌‌گیرد. سرخوش می‌گوید: «شرکت‌های چغندرقند داخل استان اجازه خرید از کشاورزان متخلف را ندارند.» ستاد احیا هم از پلیس‌راه خواسته است که بدون بارنامه اجازه خروج بار چغندر را ندهد، شاید از این رهگذر کام دریاچه ارومیه شیرین‌تر شود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7349/11/543417/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها