شاخص کل بورس به زیر یک میلیون واحد کاهش یافت

اصلاح 3/4 درصدی


گروه اقتصادی/ بورس تهران دیروز با یک اصلاح 3.4 درصدی روبه‌رو شد و با افت 34 هزار و 892 واحدی دوباره به زیر یک میلیون واحد بازگشت. بدین ترتیب شاخص کل بورس که از روز 20 اردیبهشت ماه جاری برای نخستین بار در تاریخ 50 ساله خود هفت رقمی شده بود، مجدد به کانال شش رقمی رسید.
دراین روز ارزش معاملات بورس تهران به 6 هزار و 447 میلیارد تومان و ارزش بازار نیز به 3688 هزار میلیارد تومان رسید. در بازار فرابورس نیز شاخص کل با افت 237 واحدی به 11 هزار و 62 واحد رسید و ارزش معاملات و بازار هم به ترتیب به 3 هزار و 124 میلیارد تومان و 696 هزار میلیارد تومان رسید. بدین ترتیب ارزش معاملات روز گذشته در بازار سهام ایران نزدیک به 10 هزار میلیارد تومان بود.
درحالی بورس تهران روز گذشته وارد فاز اصلاح شد که بررسی 36 روز معاملاتی این بازار از ابتدای سال تا دیروز نشان می‌دهد که تنها 6 روز منفی بوده و 30 روز مابقی مثبت بوده است. برهمین اساس کارشناسان بازار سرمایه اعتقاد دارند که بازار سهام برای تداوم روند صعودی باثبات و آرام به اصلاح بیشتری نیاز دارد. به‌طوری که در ذات بازار سرمایه افت و خیز شاخص طبیعی است و انتظار رشد مداوم غیرمنطقی است.
با این حال مقایسه رشد شاخص کل بورس از ابتدای سال تا روز گذشته نشان دهنده بازدهی 91.6 درصدی است که فاصله زیادی با سایر بازارهای رقیب دارد. دیروز نماد فولاد با 3 هزار و 212 واحد بیشترین تأثیر منفی را در افت شاخص کل داشت و پس از آن نمادهای فارس، فملی، شستا با 2 هزار و 481، 2 هزار و 26 و هزار و 653 واحد در رتبه‌های بعدی قرار داشتند. همچنین در میان گروه‌های صنعت، خودرو برترین گروه بود. در روزهای اخیر با تحولاتی که در بازار خودرو رقم خورده است، اقبال سهامداران برای خرید سهام خودرویی‌ها که به تازگی بازگشایی شده‌اند افزایش یافته است. پس از خودرو گروه شیمیایی، سرمایه گذاری‌ها، فرآورده‌های نفتی، مواد دارویی، بانک‌ها و فلزات اساسی جزو برترین گروه‌های صنایع بورسی بودند.
هیجان نبض بازار را در دست گرفته است
موضوعی که در هفته‌های اخیر کارشناسان بازارسرمایه نسبت به آن هشدار داده‌اند، رفتارهای هیجانی برخی از سهامداران بخصوص تازه واردان به بورس است که در لحظه تصمیم به خرید یا فروش می‌گیرند به‌طوری که برخی تحلیلگران این دسته از سهامداران را «سهامداران دست به ماشه» نامگذاری کرده‌اند. برهمین اساس نمادهایی که در روزهای قبل صف‌های میلیونی خرید داشتند و روزها برای خرید آن در صف انتظار می‌کشیدند به یک باره تبدیل به صف فروش می‌شود. اتفاقی که تحلیل جایگاهی در آن ندارد. به‌نظر می‌رسد سهامداران هیجانی با مشاهده صفوف خرید و فروش نسبت به فروش یا خرید سهام خود تصمیم می‌گیرند و هیچ‌گونه تحلیلی دراین زمینه ندارند. به اعتقاد کارشناسان یکی از دلایل افت شاخص همین رفتارهای هیجانی است که جریان نقدینگی را از نمادی به نماد دیگر تغییر می‌دهد.
رئیس سازمان بورس: نوسان بازار سهام طبیعی است
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه نوسان ذات بازار سهام است، گفت: هیچ فردی نمی‌تواند پیش‌بینی دقیقی از رشد یا سقوط سهام در بازار سرمایه و بورس داشته باشد.
به‌گزارش تسنیم، حسن قالیباف اصل درباره شرایط بازار بورس و امکان تداوم روند رو به رشد آن گفت: از آنجایی که قیمت سهام یک شرکت تابع عوامل مختلفی مانند شرایط داخلی شرکت، وضعیت صنعت، اقتصاد و... است، افراد باید پیش از ورود به بازار سرمایه و خرید و فروش سهام آموزش‌های لازم را ببینند.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه سرمایه‌گذاران باید در دوره‌های آموزشی برگزار شده در بازار سرمایه و بورس شرکت کرده و از پندهای آموزشی ارائه شده در صداوسیما برای خرید و فروش سهام استفاده کنند، افزود: فایل‌های آموزشی بسیاری در سایت‌های مختلف موجود است که مردم می‌توانند از آن استفاده کنند. قالیباف با بیان اینکه سرمایه‌گذار مسئول سود و زیان در بازار سرمایه و بورس است، اظهار کرد: مردم باید آگاهانه وارد بورس شده و مطالعه داشته باشد در غیر این صورت به مشاوران دارای مجوز، صندوق سرمایه گذاری، شرکت‌های سبد گردان و... مراجعه کرده و سرمایه‌گذاری غیرمستقیم انجام دهند. وی گفت: با وجود اینکه بازار سرمایه جزو بازارهای پیچیده است، برخی می‌پندارند فقط با دریافت کد بورسی، می‌توانند براحتی در این بازار خرید و فروش کنند. از آنجایی که افرادی که در این بازار مشغول هستند، زیرک و باهوش هستند بنابراین اگر فردی بدون اطلاعات دقیق وارد آن شود، دچار ضرر و زیان می‌شود.
قالیباف با بیان اینکه مردم نباید پول مورد نیاز برای نیازهای اساسی مانند خرید خودرو، مسکن و کسب و کار را وارد بازار سرمایه و بورس کنند، تصریح کرد: مردم می‌توانند پولی که در بانک پس‌انداز کرده و به آن نیاز ندارند و مازاد بر نیاز است را وارد بازار سرمایه کنند تا دچار استرس و خسران نشوند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7349/7/543483/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها