کرونا فاتح کاخ سفید را مشخص می‌کند




وصال روحانی / انتخابات سال 2020 امریکا در حال رفتن به سمت و سویی است که به کلی با موارد قبلی فرق می‌کند و دیگر راهبردهای اقتصادی و نگره‌های سیاسی کلیدهای اصلی پیروزی نیستند. این‌بار به شهادت کارشناسان و همچنین 45 درصد از پرسش‌شوندگان امریکایی نه یک رویداد عادی سیاسی و اجتماعی بلکه یک عارضه مهلک جهانی است که تعیین می‌کند دونالد ترامپ ریاست جمهوری امریکا را حفظ می‌کند و یا جو بایدن پیشتاز انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها (در صورت قطعی کردن پیروزی‌اش) تاج و تخت زمامداری ترامپ جمهوریخواه را سرنگون خواهد کرد.
به گزارش سی.ان.ان. در سال 2000 نیز مسائل مرتبط با تروریسم بین‌الملل و لزوم برخورد جدی با آن نقشی فراتر از معمول را در ترسیم سرنوشت انتخابات امریکا ایفا کرد اما پس از آن آمد و رفت دبلیو بوش، اوباما و ترامپ فقط مولود اهرم‌های سیاسی - اقتصادی بوده است. اینک نحوه برخورد با بیماری هولناک کرونا در امریکا ظرف ماه‌ های اخیر و چند ماه پیش‌رو است که مشخص می‌سازد در نوامبر 2020 (آبان 1399) برنده انتخابات جدید کاخ سفید چه کسی خواهد بود و اگر شرایط منفی فعلی امریکا در آن زمان هم جاری باشد، ترامپ ضرر بزرگی خواهد کرد و حکومتش از چهار سال فراتر نخواهد رفت.
امتیاز بزرگ جو بایدن این است که به سبب خارج بودن از دولت فعلی امریکا هیچ‌یک از عجزها و شکست‌های چند ماه اخیر کاخ سفید در تقابل با بیماری کووید 19 نه به نام وی بلکه به اسم ترامپ نوشته شده و مردم به این گمان احتمالاً غلط رسیده‌اند که اگر بایدن به قدرت برسد، به لحاظ رویارویی با کرونا وضعیت بهتری را پیدا خواهند کرد. او وقت به اندازه کافی دارد تا در ماه‌های باقیمانده تا انتخابات هرچه دلش می‌خواهد درباره نحوه‌های مبارزه مؤثر با این بیماری داد سخن بدهد و همین را دستمایه پیروزی احتمالی‌اش در انتخابات قرار بدهد. همین حالا هم بایدن در نظرسنجی‌های امتحانی و اولیه از ترامپ در ایالات کلیدی فلوریدا، میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین پیش است و این امید را دارد که ادامه عجز کاخ سفید در مهار «کووید19» که امریکا رکورددار مرگ‌و‌میر بر اثر آن است، وی را در برخی ایالات مهم دیگر کشور نیز از ترامپ سهل‌انگار پیش بیندازد. از مردی که هنوز هم مدعی است دغدغه و مشغله اول امریکا نه کرونا بلکه حفظ بازارهای اقتصادی و لزوم جلوگیری از دست انداختن گسترده چینی‌ها به این شاهرگ‌های بزرگ مالی جهان است و حرف‌هایش در‌مورد این بیماری کاملاً غیر علمی بوده و اسباب خنده جهانیان شده است.
ترامپ آرزو می‌کند که ای کاش با شرایطی مثل روزولت در زمان ورود وی به انتخابات 1944، گام در رقابت‌های 2020 می‌گذاشت. در آن سال مردم امریکا به این نتیجه رسیده بودند که اگر طالب فتح جنگ جهانی دوم و عقب راندن نازی‌های آدمکش هستند، باید به روزولت روی بیاورند که سیاست‌های کارآمدتری در این راه در قیاس با حریف جمهوریخواه خود به نام توماس دووی داشت. این‌چنین بود که روزولت انتخابات آن سال را به طور یک‌طرفه‌ای برد و اولین و تنها مردی شد که چهار دوره متوالی رئیس جمهوری امریکا است (بر‌اساس قانون اساسی فعلی امریکا یک فرد فقط دو دوره متوالی می‌تواند حائز این سمت شود) ترامپ حتی حاضر است با برتری شکننده‌ای مانند رجحان اندک جورج دبلیو بوش بر جان کری در انتخابات سال 2004 کاخ سفید را از نو فتح کند. در آن سال رأی‌دهندگان بر این باور بودند که بوش تندرو بهتر از کری میانه‌رو قادر به سرکوب تروریست‌های بین‌المللی و عوامل آتش‌افروز در عراق و افغانستان است.
امروز در دل بهار خزان‌زده 2020 هیچ‌یک از این عوامل به درد کاندیداهای کلیدی انتخابات امریکا نمی‌خورند و این کرونا است که تعیین می‌کند ترامپ شکست خورده در مقابل آن باز رئیس جمهوری می‌شود و یا بایدن این فرصت را می‌یابد که مثل ترامپ بختش را مقابل این عارضه هولناک امتحان کند. این عرصه‌ای است که احتمال باخت ترامپ در آن بیشتر از بایدنی است که اگر هم سر کار آید، با «کرونا»یی روبه‌رو خواهد شد که در سراشیبی افتاده و در بسیاری از کشورها به دوره کم‌رونقی‌اش پای نهاده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7349/4/543498/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها