دیگه چه خبر؟




دست رد فرانسه به سینه امریکا

 خبر اول اینکه سخنگوی وزارت خارجه فرانسه به برنامه امریکا برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران، در صورت امتناع شورای امنیت از تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه تهران واکنش نشان داد. به گزارش فارس، یک خبرنگار از سخنگوی وزارت خارجه فرانسه پرسید پاسخ پاریس به تهدید امریکا که گفته در صورت امتناع شورای امنیت از تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران برای احیای همه تحریم‌های سازمان ملل علیه این کشور تلاش خواهد کرد چیست، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در پاسخ گفت: «ما شما را به اظهارات مطرح‌ شده در کنفرانس خبری مورخ 29 آوریل ارجاع می‌دهیم. علاوه بر آن، ما تمامی استنتاج‌ها، چه از لحاظ حقوقی و چه از لحاظ سیاسی را از خروج امریکا از برجام در مورخ مه ۲۰۱۸ استنباط می‌کنیم.» وزارت خارجه فرانسه در تاریخ مورد اشاره ۲۹ آوریل درباره منقضی شدن تحریم‌های مربوط به فروش تسلیحات متعارف به ایران در اکتبر بر پایبندی پاریس به متن برجام تأکید کرده و گفته بود: فرانسه عمیقاً به پایبندی به توافق وین و قطعنامه شماره ۲۲۳۱ متعهد است. رفع ممنوعیت تسلیحاتی سازمان ملل در ماه اکتبر که در قطعنامه ۲۲۳۱ آمده، می‌تواند تبعات عمده‌ای برای امنیت و ثبات منطقه داشته باشد.

درخواست کمیسر حقوق بشر سازمان ملل
برای لغو تحریم‌ها علیه ایران

 خبر دیگر اینکه  کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه گفت که برای کمک به ایران جهت مبارزه با کرونا تحریم‌ها علیه ایران باید رفع یا تعلیق شوند. به گزارش ایسنا، «میشل باچله» در مصاحبه‌ای با فرانس‌۲۴ با اشاره به شیوع ویروس کرونا گفته که وضعیت موجود ایجاب می‌کند که برای نجات جان انسان‌ها تحریم‌های وضع‌شده توسط امریکا علیه ایران و ونزوئلا رفع شوند. به نوشته فرانس‌۲۴، این مقام سازمان ملل متحد تأکید کرد معافیت‌های اعمال‌شده توسط دولت ترامپ برای خارج کردن اقلام پزشکی از شمول این تحریم‌ها «بسیار ضعیف» هستند و تنها رفع یا تعلیق تحریم‌ها است که می‌تواند اثرات واقعی داشته باشد.

6 سال حبس برای فریبا عادلخواه

 دست آخر اینکه بر اساس آنچه سعید دهقان وکیل مدافع فریبا عادلخواه در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشته، موکلش به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی به پنج سال و بابت عنوان اتهامی تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب محکوم شده است. به‌گزارش ایرنا، بنابر اعلام دهقان، این حکم بدوی است و در مهلت قانونی به آن اعتراض می‌کند. وی گفته که در حکم صادره از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، هر‌چند اسم مارشال دیگر متهم این پرونده که چندی پیش با فرانسه تبادل شد، آمده اما حکمی برای او صادر نشده است. ١٧ دی ماه ٩٨، سعید دهقان وکیل فریبا عادلخواه به ایرنا گفته بود: اتهام اصلی موکلم جاسوسی بود و خانم عادلخواه علاوه بر تبرئه از اتهام جاسوسی، از اتهام تشویش اذهان عمومی از طریق طرح مباحثی از جمله «مخالفت با قانون حجاب اجباری و مخالفت با قوانین تبعیض‌آمیز میان زن و مرد» نیز تبرئه و منع تعقیب صادر شد. اما شعبه اول بازپرسی دادسرای امنیت شهید مقدس اوین سه اتهام دیگر برای او اضافه کرد. دیگر متهم این پرونده رولاند مارشال بود که اواخر اسفند ۹۸ با جلال روح‌الله‌ نژاد مهندس ایرانی که بیش از یک سال قبل به اتهام نقض تحریم‌های امریکا علیه ایران در فرانسه بازداشت شده بود، مبادله شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7349/3/543505/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها