با اعلام رئیس جمهوری مسابقات ورزشی بعد از ماه رمضان ادامه می‌یابد

فطرِ فوتبال




گروه ورزشی/ از هفته گذشته، بسیاری در انتظار فرا رسیدن شنبه (دیروز) بودند تا موضع نهایی ستاد مقابله با ویروس کرونا درباره برگزاری رقابت‌های لیگ برتر مشخص شود. اتفاقی که افتاد و رئیس جمهوری در پایان جلسه این ستاد اعلام کرد مسابقات ورزشی بعد از ماه رمضان بدون تماشاگر ادامه خواهند یافت. دکتر حسن روحانی گفت: «فعالیت‌های ورزشی بازگشایی خواهند شد. البته این کار باید در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی و بدون تماشاگر باشد، هیچ اجتماعی را شاهد نباشیم و تماشاگر در این حوزه حضور نداشته باشد که این پروتکل از سوی وزارت بهداشت ابلاغ خواهد شد.»
بنابراین با توجه به اظهارات ریاست جمهوری و تضمین‌های سازمان لیگ به ستاد برای رعایت پروتکل‌های الزامی، برنامه جدیدی به دست مسئولان برگزاری مسابقات فوتبال خواهد رسید تا طبق دستورالعمل اعلام شده، ابتدا تمرینات تیم‌ها به مدت 3 هفته برگزار و در ادامه 9 هفته باقی‌مانده مسابقات لیگ برتر و مرحله نیمه نهایی جام حذفی پیگیری شود. با وجود چراغ سبز دولت و آمادگی سازمان لیگ، همچنان برخی از تیم‌ها با راه‌اندازی کمپین‌هایی، در صدد جلوگیری از برگزاری رقابت‌ها هستند. با این حال، اکثر تیم‌ها آماده شروع تمرینات هستند و بازیکنان به‌صورت انفرادی در حال تمرینات جدی هستند تا در شروع مسابقات، آمادگی لازم را داشته باشند.
 توضیحات وزیر ورزش درباره زمان ادامه لیگ برتر
گفتنی است مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، درباره شرایط و زمان برگزاری مسابقات لیگ برتر با توجه به وجود ویروس کرونا گفت: «ما می‌توانیم مسابقات را تقریباً به مدت 6 هفته و هر 5 روز یک بار برگزار کنیم. به طور حتم، مسابقات بدون حضور تماشاگران و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و نظارتی برگزار می‌شود. اگر خدای نکرده در حدود ۲۰ تا ۲۵ خرداد مشکلی وجود داشته باشد، برنامه لیگ برتر را دوباره متوقف می‌کنیم.»
در انتظار ابلاغ رسمی برای آغاز تمرینات
سهیل مهدی، سرپرست مسابقات سازمان لیگ فوتبال ایران در خصوص صحبت‌های ریاست جمهوری مبنی بر آغاز مسابقات ورزشی بعد از عید سعید فطر گفت: «خبر خوبی از رئیس جمهوری شنیدیم و این نشان دهنده آن است که سلامت بر کشورمان در حال حکمفرما شدن است. ما منتظر خواهیم بود که زمان و تاریخ مشخص مسابقات از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا به ما به طور رسمی ابلاغ شود. به احتمال زیاد از 11 مرداد هم باید مسابقات لیگ قهرمانان آسیا برگزار شود.» او در مورد زمان آغاز رقابت‌های لیگ برتر چنین توضیح داد: «در حال حاضر یک روز زمان هم برای ما اهمیت دارد. رئیس جمهوری اعلام کردند بعد از عید فطر، مسابقات ورزشی قابل برگزاری است. در حال حاضر منتظریم که زمان آغاز تمرینات به طور رسمی به ما ابلاغ شود. ما برگزار‌کننده مسابقات هستیم ولی تصمیم گیرنده در مورد مسائل نیستیم. همان طور که به ما دستور داده شد مسابقات را تعطیل کنیم؛ این کار را انجام دادیم و اکنون منتظریم تا اعلام شود که شرایط برای برگزاری رقابت‌ها مناسب شود. جام حذفی هم مانند لیگ برتر برای ما مهم است و در حال حاضر نیاز داریم ابتدا تکلیف لیگ برتر مشخص شود و در خلال آن می‌توان مسابقات جام حذفی را نیز برگزار کرد.» مهدی در مورد انتقادهایی که برخی از پزشکان از پروتکل‌های بهداشتی داشته ‌اند و مدعی شده‌اند که این پروتکل‌ها قابلیت اجرایی ندارد، چنین واکنشی داشت: «در پروتکل‌های بهداشتی که در حال تدوین است، موارد زیادی دیده شده و اجازه بدهید ابتدا پیش‌نویس این پروتکل‌ها منتشر شود و بعد در مورد آن قضاوت کنیم. پزشکان تیم‌های ورزشی نیز مانند سایر پزشکان و کادر درمانی در خط مقدم مقابله با کرونا هستند و دغدغه‌های آنها را نیز می‌پذیریم. با این حال در رسانه‌ها اخباری می‌خوانیم که برخی تیم‌ها تمرینات خود را آغاز کرده‌اند یا تصاویری منتشر می‌شود که نشان از آغاز تمرینات آنها دارد. به هر حال ما منتظر اعلام نظر مراجع ذیصلاح در مورد برگزاری یا لغو مسابقات هستیم و برای هر کدام هم برنامه خاص خود را داریم و براساس تصمیم‌گیری نهایی عمل خواهیم کرد.» او در مورد اینکه چند تیم ظاهراً مخالف ادامه برگزاری رقابت‌های لیگ برتر هستند و با سازمان لیگ مکاتبه کرده‌اند تأیید کرد: «بله مکاتباتی با برخی باشگاه‌ها داشته‌ایم و آنها دلایل فنی خود را بیان کرده‌اند و بحث در مورد تصمیم‌گیری لیگ برتر به هیأت رئیسه سازمان لیگ مربوط می‌شود که تا این لحظه تصمیم به برگزاری مسابقات است.»
وی در مورد اینکه برخی تیم‌ها تضمین خواسته‌اند تا بازیکنی کرونا نگیرد، چنین پاسخی داد: «ما نمی‌توانیم چنین تضمینی بدهیم. ما برگزار‌کننده مسابقات هستیم و در مورد مسائل پزشکی 3 نهاد دیگر یعنی فدراسیون پزشکی ورزشی، کمیته پزشکی فدراسیون و ایفمارک، مرکز پزشکی سازمان لیگ هستند. البته آنها نیز نمی‌توانند تضمین بدهند که شخصی مبتلا نشود. از سویی دیگر عدم ابتلا به ویروس به بهداشت فردی هم بستگی زیادی دارد.»
مهدی در مورد اینکه قوانین جدید مثل ۵ تعویض در ادامه لیگ اجرایی خواهد شد یا نه گفت: « نهایت آسایش و بهتر شدن را برای برگزاری مسابقات در نظر می‌گیریم و قوانینی مثل ۵ تعویض یا نوشیدن آب در جریان مسابقه چه هوا گرم باشد چه خنک اجرایی خواهد شد.»
سرپرست مسابقات سازمان لیگ در مورد اینکه رقابت‌ها با بازی استقلال و فولاد آغاز خواهد شد عنوان کرد: «در حال حاضر قرار است وارد فاز تمرین شویم و بعد در مورد مسابقات صحبت خواهیم کرد. یک تیم شهرستانی در حال حاضر در تهران تمرین می‌کند و از من پرسید که امکان برگزاری مسابقاتش در تهران هست یا نه؟ به هر حال آنچه مسلم است اینکه لیگ به طور کاملاً متمرکز برگزار نخواهد شد. در تهران با احتساب ورزشگاه انقلاب کرج، ۳ورزشگاه دیگر داریم. آزادی، شهرقدس و دستگردی. در ورزشگاه تختی نیز در فصل جاری میزبانی انجام نشده است.»
سعادتمند: در مورد شروع مسابقات لیگ، تابع تصمیم مقامات هستیم
احمد سعادتمند، مدیرعامل استقلال به سایت این باشگاه گفت:«آنچه امروز برای ما و همه اهالی فوتبال در اولویت قرار دارد، جان انسان‌ها و سلامتی جامعه است. با این حال در قبال از سرگیری دوباره لیگ برتر، تابع تصمیمات مقامات، متخصصان و ستاد مبارزه با کرونا هستیم. اگر تصمیم مقامات بر این باشد که بازی‌ها شروع شود، ما هم از آن تبعیت خواهیم کرد و با رعایت پروتکل‌های اعلام شده بهداشتی و مطابق با تصمیمات فیفا و AFC در این بازی‌ها با قدرت تمام حضور خواهیم یافت.»



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7349/1/543526/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها