کنایه سخنگوی وزارت خارجه به تعلل در برابر یکجانبه‌گرایی امریکا

مزاحم فکر کردن اروپایی‌ها نمی‌شویم!




سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از روند طولانی تصمیم‌گیری اروپا در مواجهه با یکجانبه‌گرایی امریکا انتقاد کرد. سید عباس موسوی در نشست خبری روز گذشته درباره موضع اروپا درباره تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران و اظهارات اخیر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه باید در این زمینه فکر کنیم، گفت: «ما مزاحم فکر کردن آنها نمی‌شویم. دو سال است دارند فکر می‌کنند که چگونه با یکجانبه‌گرایی امریکا برخورد کنند.»
وی افزود: «وضعیت برای همه از جمله اروپایی‌ها و اعضای دائم شورای امنیت مشخص است. کماکان منتقد بی‌عملی اروپایی‌ها در این زمینه هستیم. ضمن اینکه در موارد گذشته که به گفتاردرمانی اکتفا کرده بودند، این مورد جدید هم در همان راستاست. مثبت یا منفی روی اروپا نمی‌توانیم حساب کنیم. کار خودمان را انجام می‌دهیم و به پیش می‌بریم، امیدواریم اروپایی‌ها قدری بجنبند و از حیثیت تاریخی خود دفاع کنند.»
تکذیب جان باختن اتباع افغان در خاک ایران
به گزارش «ایران»، سخنگوی وزارت خارجه درباره حادثه پیش آمده در مرز ایران و افغانستان و ادعای به آب انداختن تعدادی از افغانستانی‌ها گفت: «همه جای دنیا کنترل مرزها امر مهمی است و ورود اتباع خارجی باید با مجوز و قانونی باشد. ما پذیرای میلیون‌ها نفر از عزیزان افغانستانی هستیم، ولی مایلیم این رفت و آمدها به صورت قانونی باشد. کسانی از این خلأها گهگاهی سوء استفاده می‌کنند و قاچاقچیان انسان سعی می‌کنند قانون را دور بزنند و حتی ممکن است قاچاقچیان مواد مخدر و گروه‌های تروریستی در قالب‌های مختلف وارد این جمع‌ها شده و وارد کشور شوند و وظیفه هر کشوری حفاظت از مرزها و سرحدات خود است که این کار بخوبی انجام می‌شود.» وی تصریح کرد: « نهاد امنیتی و نظامی و مرزبانی ما هیچ گزارش رسمی درباره وقوع چنین حادثه‌ای را در تاریخ ادعا شده، تأیید نکرده و حتی معلوم نیست اینها به چه طریقی جان باخته‌اند.»
موسوی با تکذیب این مسأله که این واقعه در خاک ایران و توسط عوامل جمهوری اسلامی رخ داده باشد، افزود: «عده‌ای به دنبال به هم زدن روابط خوب ایران و افغانستان هستند که لازم بود با طمأنینه و آرامش همه جوانب را بررسی کنیم.» وی یادآور شد: «مرزبانان ایرانی بودند که از طرف مقابل درخواست کردند که موضوع بررسی شود و چند روز پیش هیأتی از افغانستان وارد خاک ایران شد و گفت‌وگوهایی را با مرزبانان ما انجام داد و منتظریم نتیجه اعلام شود.» موسوی بار دیگر تأکید کرد که این اتفاق در خاک ایران و توسط عوامل ایران رخ نداده و افزود: «احتمال دارد هیأتی از ایران ظرف روزهای آینده به افغانستان سفر کند که محور اصلی کار آنها گفت‌وگو درباره اتفاقات حوالی هریرود است.»  
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره پناهجویان ایرانی در جزیره لسبوس یونان و اخبار منتشر شده درخصوص برخوردهای صورت گرفته با اتباع ایرانی از سوی اتباع افغان گفت: «ما این موضوع را از طریق سفارت ایران در آتن پیگیری کردیم و از مقامات یونان و پلیس آن کشور تکذیبیه رسمی دریافت کردیم که چنین اتفاقی به آن صورتی که مطرح شده، رخ نداده است. مثل همه جاها در کمپ‌ها اختلافات و درگیری‌ها وجود دارد، ولی پلیس یونان اینکه این اتفاقات سازمان یافته بوده یا آنچه در خبرها آمده انتقام گیری بوده، تأیید نکرد.»
ایران آماده رفع سوء تفاهمات با عربستان سعودی است
موسوی درباره خبر منتشر شده مبنی بر درخواست محمدبن سلمان از نخست وزیر جدید عراق برای میانجیگری بین تهران و ریاض گفت: «مشخصاً چیزی دریافت نکردیم ولی آنچه شنیدیم، خبرهای رسانه‌ای بود که ایشان (محمد بن سلمان) خواستار شده بود که در منطقه قدری فضا بهتر شود.»  وی افزود: «قبلاً اعلام کردیم که ایران چه با میانجی و چه بی‌میانجی آماده گفت‌وگو و رفع سوء تفاهمات با عربستان سعودی است. منطقه نیازمند است به این سمت برود و اگر به این سمت بروند و این تصمیم را بگیرند، آغوش جمهوری اسلامی ایران باز است.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7351/3/543691/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها