قیمت‌ جدید خودروهای داخلی مشخص شد




قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا بر اساس جدیدترین دستورالعمل شورای رقابت مشخص شد. با ابلاغیه شورای رقابت تکلیف شرکت‌های خودروسازی مشخص و از این پس کسانی که خودرو ثبت‌نام می‌کنند بایستی با قیمت‌های جدید(برخی از آنها در جدول اشاره شده است) خرید خود را انجام دهند؛ با تعیین تکلیف قیمت کارخانه‌ای، نمایشگاه‌داران و فعالان بازار خودرو هم ملزم به این هستند که خودروهای خود را تنها 10 درصد بالاتر از قیمت مصوب شورای رقابت به مردم بفروشند و اگر مجموعه‌ای از این امر تخطی کند، سازمان‌های نظارتی پاسخگو هستند. البته باید دید که شرکت‌های خودروسازی با قیمت‌های جدید شورای رقابت موافق هستند و می‌توانند با قیمت‌های اعلامی به تولید بپردازند و از سویی فعالان بازار به فروش 10 درصد از قیمت کارخانه تمکین خواهند کرد؟
به‌گزارش فارس، به گفته رضا شیوا رئیس شورای رقابت، محصولات ایران خودرو به طور متوسط 10 درصد و محصولات سایپا هم 23 درصد افزایش قیمت دارند، دلیل اینکه قیمت‌ محصولات ایران خودرو نسبت به سایپا رشد کمتری دارد این است که ایران خودرو در بهمن 97 قیمت محصولات خود را افزایش داده بود.
بر اساس دستورالعمل جدید شورای رقابت، قیمت هر دستگاه سایپا 131 معادل 37 میلیون و 400 هزار تومان و هر دستگاه پژو 405 بنزینی 54 میلیون و 700 هزار تومان تعیین شده است.
با توجه به قیمت‌گذاری صورت گرفته، شروط عرضه خودرو هم در این ابلاغیه تأکید شده است. بر این اساس به منظور دسترسی عادلانه و بدون تبعیض به بازار، فروش خودرو به‌صورت مزایده یا فروش به قیمت کارشناسی مجاز نیست مگر پس از تأیید و اخذ مجوز از شورای رقابت.
همچنین تمام فروش‌های مستقیم به مصرف‌کننده نهایی با کد ملی و شرایط تضمین‌شده صورت گیرد و از هر گونه فروش و عرضه خارج از این رویه (از جمله در قالب سبد محصول نمایندگی‌ها) خودداری شود.
شرط دیگر این است که خودروسازان ضمن اخذ گواهی استاندارد تأمین قطعات مربوط به خودروهای تولیدی یا فروش رفته خود را برای حداقل سه سال از تاریخ فروش، تضمین کنند. از سویی در ابلاغیه شورای رقابت عنوان شده با هر کد ملی فقط امکان ثبت‌نام و خرید یک دستگاه خودرو از خودروسازان مجاز است، در غیر اینصورت قرارداد از سوی خودرو ساز به‌صورت یک طرفه، لغو می‌شود.
در این میان مشتریانی که در ۳۶ ماه اخیر اقدام به خرید خودرو از شرکت‌های خودرو سازکرده‌اند، مجاز به ثبت‌نام نیستند، در غیر اینصورت، قرارداد به‌صورت یک طرفه از سوی شرکت فروشنده لغو و وجه پرداختی نیز برگشت داده می‌شود.
نکته دیگر اینکه در مورد خودروهایی که تاکنون شورای رقابت مشمول شرایط انحصاری تشخیص نداده است یا آنهایی که از شمول دستورالعمل خارج کرده است، در شرایط فعلی و با توجه به ممنوعیت کلی واردات خودرو، بازار این خودروها نیز از شرایط بازار انحصاری برخوردار شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7352/8/543732/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها