تحول اقتصاد جهانی در دوره پساکرونا


سید حمید حسینی
کارشناس اقتصادی
با شیوع ویروس کرونا شاهد تغییر گسترده در مبادلات جهانی هستیم و به‌طور قطع این تغییر و تحولات ادامه دار خواهد بود چرا که دیگر بعید است بتوان به روال سابق فعالیت کرد. کرونا بر صنعت نفت، گاز، هواپیمایی، ورزش و سایر بخش‌ها اثر گذاشت و برای اولین بار بود که به‌علت شیوع یک ویروس، اقتصاد تمام کشورها با چالش روبه‌رو شد.
 در این میان به نظر می‌رسد فضای اقتصاد جهانی در حال متحول شدن است و اکثر کسب و کارها به‌سمت حرکت در فضای مجازی و استفاده از روش نوآورانه که با فناوری‌های روز گره خورده است، هستند.
با رونق کسب و کارهای جدید، فعالان اقتصادی وارد فضای جدیدی از همکاری‌ها خواهند شد، لذا مجموعه‌هایی می‌توانند در دوران پساکرونا همکاری و فعالیت‌های خود را در جامعه جهانی ادامه دهند که با توجه به آثار زیانبار شیوع ویروس کرونا بتوانند با سیاست و فعالیت‌های جدید کار کنند.  یکی از اولویت‌ها در فضای اقتصاد جهانی، فعالیت‌های مربوط به فضای مجازی و کسب و کارهای آنلاین است. به هر ترتیب باید پذیرفت که اولویت‌های اقتصادی کشورها تغییر کرده و مسائل پزشکی، خدمات بیمارستانی و موضوعات مربوط به بهداشت و درمان در صدر توجه‌ها قرار گرفتند. این در حالی است که قبل از شیوع ویروس کرونا، مسائل سیاسی در صدر نگاه‌ها و توجهات بود.
کووید19 باعث شد که آهنگ حرکت به‌سمت اقتصاد دیجیتال سریع‌تر شود و خیلی از صاحبان مشاغل به‌دنبال تجارت و فعالیت‌های نوین باشند که دراثر یک ویروس و موارد مشابه لطمه نبینند. شیوع ویروس کرونا نشان داد که برخی از صنایع، کسب و کارها و فعالیت‌های اقتصادی نمی‌توانند در هر موقعیت و شرایطی دوام بیاورند. لذا خیلی از تجار و فعالان اقتصادی در دوره پساکرونا به‌گونه‌ای رویه خود را تغییر خواهند داد که در صورت بروز مشکلات مشابه فعالیت اقتصادی آنها دچار مرگ نشود.
در دوره جدید یا پساکرونا رویکرد اکثر کشورهایی که با کرونا درگیر بودند و تلفات جانی و خسارت مالی آنها زیاد بوده است، بسرعت به سمت تغییر می‌روند؛ این تغییرات بعضاً در فضای مجازی و دیجیتال نمود پیدا خواهد کرد. در ایران هم ما باید با چنین رویکردی حرکت کنیم تا بتوان هماهنگ با سایر کشورها پیشرفت کرد.
شیوع ویروس کرونا باعث شد که اقتصاد جهانی اثر منفی زیادی به خود بگیرد وقتی رشد اقتصادی به خاطر شوک‌های متعدد سیر نزولی به خود می‌گیرد، تجارت هم کاهشی می‌شود. وضعیت موجود گویای آن است که انقلابی وسیع در حوزه اقتصادی اتفاق خواهد افتاد که عملاً هیچ کشوری از آن بی‌نصیب نخواهد ماند.
جهان پذیرفته است که فضای مجازی تعیین‌کننده ارتباطات شده است و نمی‌توان منکر تغییرات گسترده در نظام اقتصادی، اجتماعی و سیاسی شد. از این‌رو برای آنکه کسب و کارهای جهانی بتوانند مانند گذشته در فعالیت خود رونق داشته باشند بایستی دیدگاه خود را تغییر دهند و آینده دیگری را برای کسب و کار خود ترسیم کنند.
این موضوع در مورد کسب و کارهای فعال در ایران هم صدق می‌کند و همه باید به فکر روش‌های نوین در تجارت، گفت‌و‌گو و مذاکرات باشیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7352/9/543736/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها