روایت علی شکوری‌راد از سخنان فعالان سیاسی در حضور رئیس جمهوری

از پیشنهادات برجامی و بورسی تا کارت معیشتی و سرمایه اجتماعی





گروه سیاسی/ عصر دوشنبه تعدادی از فعالان سیاسی با گرایش‌های مختلف میهمان رئیس‌جمهوری بودند و نقطه نظرات خود را با وی در میان گذاشتند. علی شکوری‌راد دبیر کل حزب اتحاد ملت که خود میهمان این جلسه بوده روایتی از آنچه فعالان سیاسی مطرح کرده‌اند را بازگو کرده است. به‌گفته شکوری‌راد یک محور مشترک همه اظهارنظرها این بوده که از مدیریت دولت در زمینه بحران کرونا و ستاد ملی مبارزه با کرونا تشکر و نیز با دولت به‌دلیل شرایط سختی که در آن قرار گرفته، ابراز همدلی کردند.
توصیه توکلی به استفاده از کارت هوشمند معیشتی
به‌گزارش جماران، شکوری‌راد توضیح داد که غلامرضا مصباحی‌مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز که عضو شورای فقاهتی بانک مرکزی است، 10 محور تصمیماتی را که در آنجا گرفته شده برای رئیس‌جمهوری بازگو کرد. احمد توکلی از چهره‌های شاخص اصولگرا هم در این جلسه با اشاره به کرونا توصیه کرده که کارت هوشمند معیشت، چیزی شبیه کوپن ارزاق عمومی به مردم داده شود تا از این طریق وضعیت معیشت مردم تضمین شود و مردم دچار بحران ارزاق عمومی نشوند. حسین مظفر دیگر چهره اصولگرا هم اشاره‌ای به نحوه بازگشایی اماکن مذهبی در این وضعیت داشته و گفته که بازگشایی این اماکن محدود به‌مدت سه ساعت در روز باعث ازدحام بیشتر مردم در آنها می‌شود.
پیشنهادات برجامی بهزاد نبوی
 و بورسی مرعشی
به‌گفته وی، بهزاد نبوی از چهره‌های سرشناس اصلاح‌طلب نیز گفت که بزرگ‌ترین دستاورد دولت «برجام» بوده که با آمدن ترامپ و برخی اقدامات مخالفان دولت در داخل تلاش شد آن را ناکام بگذارند. توصیه ایشان به آقای روحانی این بود که به هیچ وجه از برجام خارج نشوید و تأکید کرد ادامه برجام در همین وضع فعلی نیز برای کشور مفید است. تأکید آقای نبوی این بود که ما باید ابتدا سیاست خارجی خود را سامان دهیم و بعد مسائل داخلی را به سامان برسانیم. به روایت دبیر کل حزب اتحاد ملت، حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی هم درباره بورس صحبت کرده و گفته که جابه‌جایی سرمایه در بورس صورت گرفته، ولی افزایش سرمایه هنوز رخ نداده است. توصیه‌اش این بود که اگر شرکت‌های بزرگ بورسی که تقریباً یک‌سوم سرمایه بورس را در اختیار دارند هرکدام پروژه‌ای تعریف کنند و برای آن پروژه‌ها با فروش اوراق بهادار سرمایه‌گذاری کنند، می‌تواند تحولی در بورس اتفاق بیفتد.
سؤال جلایی‌پور از رئیس‌جمهوری
حمیدرضا جلایی‌پور جامعه‌شناس و فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم با تشکر از مدیریت کرونا در کشور گفته: مهم‌ترین سرمایه، رضایت مردم است. به‌هرحال مردم یک مقدار نارضایتی دارند و مطالعاتی در این باره صورت گرفته است. خوشبختانه به‌دلیل کرونا بخشی از این نارضایتی‌ها به محاق رفته و همدلی خوبی بین مردم به‌وجود آمده که در خور توجه است. با این حال حاکمیت برای اینکه رضایت مردم را جلب کند باید برخی سیاست‌های خود را تغییر دهد. به‌گفته جلایی‌پور می‌توان بیشترین نارضایتی را در طبقه متوسط مشاهده کرد. او همچنین گفته پتانسیل کارشناسی دولت ضربه خورده است. قبل از دولت فعلی این کارشناسی ضربه خورده بود و الان همچنان آسیب دیده است. جلایی‌پور با اشاره به حوادث آبان ماه از رئیس جمهوری پرسید؛ چرا آمار درست کشته شدگان را ارائه نمی‌کنید تا فرصت ایجاد نشود برای کسانی که ادعا کنند 1500 نفر بوده است. شما دولت برجام بودید، نگذارید با این قضایای بورس به «دولت بورس» تبدیل شوید. چون سرنوشت بورس هنوز مشخص نیست.
تأکید مجید انصاری بر
کوچک شدن دولت
 مجید انصاری عضو مجمع روحانیون مبارز که خود سابقه معاونت حقوقی روحانی را در کارنامه دارد، با اشاره به فشارهای بی‌سابقه علیه دولت روحانی گفته: در راستای کوچک‌سازی دولت باید به‌جای عنوان«تدبیر و امید» به دولت آقای روحانی، عنوان دولت «تحمل مشکلات» بدهیم. انصاری تأکید کرده که باید بحث کوچک‌سازی دولت را جدی گرفت. چرا که در این دوره کرونا که خیلی از ادارات تعطیل بودند، هیچ اتفاقی نیفتاد. پس معلوم می‌شود که می‌توان دولت را کوچک کرد. الیاس حضرتی قائم مقام حزب اعتماد ملی هم توضیح داد که در بحران کرونا این اولین بار بود که نظام توانست یک هماهنگی جامع و در سطح بالا به وجود آورد و این هماهنگی اثربخشی خود را نشان داد. وی در ادامه بیان کرده که مدیریت رئیس جمهوری در بحران کرونا خیلی خوب بوده و به کنایه گفته حالا نمی‌دانیم آقای روحانی خوب صحبت می‌کند یا صداوسیما حالا دارد خوب نشان می‌دهد. حضرتی همچنین پیشنهاد داده در شرایط فعلی دولت نسبت به بهره‌گیری از ارز دیجیتال توجه کند. رمضانعلی سبحانی‌فر عضو حزب اعتدال و توسعه و نماینده سبزوار در مجلس هم خطاب به ‌رئیس‌جمهوری گفته: دولت شما دولت مظلومی است، اشکال اساسی اینجاست که دولت خودش اقداماتی را که انجام داده بازگو نمی‌کند و وزرا در این امر مشارکت ندارند همین باعث می‌شود تا سرمایه اجتماعی از دست برود.
ضرورت توجه به سرمایه‌های نمادین
شکوری راد در توضیح سخنان خود در این جلسه با بیان اینکه از مدیریت دولت در کرونا تشکر کرده، گفت: به رئیس‌جمهوری گفتم شما به‌عنوان دولت باید در پایان دوره خود بگویید که چه تحویل گرفته‌اید و چه تحویل می‌دهید. همچنین اشاره کردم ضرورت توسعه در کشورها را ابتدا سرمایه اقتصادی ذکر می‌کردند بعد گفتند سرمایه انسانی اما حالا به سرمایه‌های اجتماعی و نمادین بها می‌دهند و آنها را مهم و ضروری می‌دانند. اشاره کردم که ما بخش بزرگی از سرمایه اجتماعی خود را که همانا اعتماد و رضایتمندی مردم است از دست داده‌ایم و سرمایه‌های نمادین خود را که مقوم جامعه هست، از کار انداخته‌ایم. در خصوص سرمایه نمادین وقتی برخی چهره های سیاسی به حاشیه رانده می شوند و حتی به چهره‌های هنری و ورزشی محبوب مردم مانند آقایان شجریان و فردوسی‌پور بی‌اعتنایی شود، برای جامعه دردناک است و مردم نسبت به این مسائل حساس هستند.شکوری‌راد افزوده: از رئیس‌جمهوری خواستم تا به‌عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی دستور بدهد در این شورا بررسی شود که عوامل کاهش مشارکت مردم در انتخابات اخیر چه بوده و کدام نهادها و عملکردها در آن نقش داشته‌اند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7352/3/543771/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها