رئیس جمهوری در دیدار جمعی از مدیران و فعالان رسانه‌ای کشور:

واقعیت‌های کرونایی را به مردم گفتیم


رئیس جمهوری با بیان اینکه ملت ایران در زمینه مقابله با ویروس کرونا، با اتحاد، انسجام و همبستگی یک معجزه تاریخی انجام داد، تصریح کرد: وحدت و انسجام عمومی و همراهی مردم با تصمیمات دولت و ستاد ملی مبارزه با کرونا، باعث عبور موفقیت‌آمیز ما از این مرحله سخت شد و رسانه‌های همگانی در ایجاد و تقویت این همراهی و انسجام، نقش بسیار مهمی ایفا کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز سه‌شنبه در دیدار با جمعی از مدیران و فعالان رسانه‌ای کشور، ضمن تشریح دلایل و عوامل موفقیت نسبی در مقابله با بیماری عالمگیر کووید 19، وجود حاکمیت واحد در این زمینه را نخستین اصل در این موفقیت عنوان کرد و اظهارداشت: ما در سه ماه گذشته حاکمیت واحد در زمینه مقابله با این ویروس را تجربه کردیم.
رئیس جمهوری با بیان اینکه حاکمیت دوگانه همیشه موجب ضرر بوده است، گفت: پیروزی در جنگ تحمیلی هشت ساله نیز به خاطر وجود حاکمیت واحد بود و این تجربه موفق را در مورد مبارزه با ویروس کرونا نیز شاهد بودیم و معتقدم که تجربه حاکمیت واحد، کشور را به افق روشنی خواهد رساند.
روحانی وحدت و انسجام عمومی را از جمله دلایل موفقیت‌های به‌دست آمده در زمینه مقابله با شیوع و مهار کرونا دانست و افزود: اینکه 83 درصد مردم کشور به دستورالعمل‌های بهداشتی عمل کردند نشان از همراهی مردم با دولت و مسئولان بهداشت و درمان دارد و در این همراهی همه رسانه‌ها بویژه صدا و سیما به خاطر فراگیر بودن این رسانه، نقش مهمی برعهده داشتند.
وی دلیل سوم موفقیت در مقابله با کرونا در ایران را وجود یک تیم منسجم بهداشتی و درمانی در نوک پیکان مبارزه عنوان کرد و اظهارداشت: با تلاش شبانه روزی کادر درمانی کشور اعم از پزشک، پرستار و همه کارکنان مراکز درمانی، ویروس کرونا که در روزهای نخست بسیار ناشناخته و دلهره آور بود، امروز به مرحله کنترل نزدیک شده و ترس و اضطراب مردم از این بیماری به تدریج کم شده است.
رئیس جمهوری همچنین به اقدامات زیرساختی انجام شده از سوی دولت تدبیر و امید در زمینه بهداشت و سلامت اشاره کرد و افزود: تعداد تخت‌های بیمارستانی آماده در این دولت نسبت به تاریخ کشور دو برابر شده و این کار بزرگ باعث شد در اوج شیوع بیماری کرونا، با مشکل کمبود تخت بیمارستانی و تخت‌های ویژه برای بیماران مواجه نباشیم.
وی اظهارداشت: به‌رغم وجود شرایط سخت کشور و تحریم‌های غیرقانونی و ناعادلانه و فشار شدید اقتصادی امریکا، تولید در کشور تعطیل نشده و امروز شاهد موفقیت‌های بزرگی همچون خودکفایی در تولید گندم و دیگر محصولات غذایی و کشاورزی هستیم. ما همچنین امروز در تولید بنزین، گاز و گازوئیل خودکفا هستیم و انجام کارهای زیربنایی در کشور، به موفقیت ما به در مبارزه با کرونا کمک کرده است.
روحانی همچنین ایثار مؤمنانه مردم، کمک‌های خیرین به نیازمندان، همراهی همه نیروهای مسلح، نهادهای عمومی غیردولتی و مردمی در کمک‌های بهداشتی و همچنین راه اندازی بیمارستان‌های صحرایی و نقاهتگاه‌ها و حفاظت از مرزهای کشور در برابر دشمنان را نتیجه یک کار جمعی و انسجام عمومی در کشور دانست.رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه دولت در مورد بیماری کرونا همواره با صداقت و با شفافیت کامل عمل کرده و واقعیت را به مردم گفته است، افزود: رسانه‌های کشور در این راه بسیار خوب عمل کرده و در مقابل دروغ پراکنی و شایعه‌سازی رسانه‌های بیگانه بخوبی ایستادند.
روحانی با بیان اینکه رسانه‌ها در آگاه کردن مردم و اطلاع‌رسانی درست، بار سنگینی بر دوش دارند، گفت: برقراری آرامش در جامعه و دور کردن مردم از التهاب و اضطراب بسیار مهم است و این وظیفه مهم بر دوش رسانه‌ها است.رئیس جمهوری با تأکید براینکه هرچه انسجام و همراهی رسانه‌ها، دولت، نظام و همه ارکان بیشتر باشد به نفع کشور خواهد بود، افزود: رسانه‌ها امروز باید هم با نوشتن و هم با ننوشتن، منافع و مصالح نظام و مردم را در نظر بگیرند به این معنی که گاهی مصالح نظام و مردم با ننوشتن مسائل حاشیه‌ای و غیرواقعی تأمین می‌شود.روحانی با بیان اینکه حرفی که می‌زنیم و چیزی که می‌نویسیم باید پایه و اساس محکم داشته باشد، اظهار داشت: از چارچوب و اصول رسانه‌ها به دور است که چیزی را که نسبت به آن یقین و اطمینان ندارند، منتشر کنند.رئیس جمهوری تأکید کرد: مهم این است که راستگویی را ترویج کنیم، ذهن مردم را مشوش نکنیم و امید آفرین باشیم و در میان مردم دلهره و اضطراب ایجاد نکنیم.وی تضعیف دولت را تضعیف نظام دانست و افزود: یکی از خطاهای راهبردی این است که برخی فکر می‌کنند تضعیف دولت تضعیف نظام نیست.رئیس جمهوری با بیان اینکه نقد و انتقاد نه تنها هیچ اشکالی ندارد بلکه مفید و سازنده است، گفت: انتقاد دلسوزانه و نصیحت خیرخواهانه بسیار خوب است البته نه آنکه نقد فقط منحصر به دولت باشد.
جهاد رسانه‌ای در مسئولیت اجتماعی
پیش از سخنان رئیس جمهوری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعدادی از اصحاب رسانه و مدیران مسئول مطبوعات و خبرگزاری‌های کشور به بیان دیدگاه و نظرات خود درخصوص نقش و اهمیت رسانه‌ها پرداخته و خواستار حمایت و پشتیبانی دولت از رسانه‌ها و تقویت فضای گفت‌و‌گو و همدلی بین مسئولان کشور و رسانه‌ها شدند.
سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این جلسه گزارشی از عملکرد رسانه‌ها درباره برخورد با بیماری کرونا و آگاهی‌رسانی به مردم ارائه کرد و گفت: در این سه ماه شاهد یک جهاد رسانه‌ای در مسئولیت اجتماعی بودیم که به عنوان یک تجربه رسانه‌ای و یادگار ارزشمند می‌تواند در تاریخ رسانه باقی بماند. وی افزود: اصحاب رسانه همپای اصحاب بهداشت و درمان در مسیر اجرای طرح‌های مقابله با کرونا گام برداشتند. همچنین در این ایام رسانه‌های داخلی و رسانه‌های شناسنامه دار مرجعیت رسانه‌ای را بدست آوردند. وزیر ارشاد گفت: جریان شبهات، سؤالات و ابهامات و مسائلی که در روزهای اول گسترده بود، با کمک رسانه‌ها سیر نزولی گرفت و مسیر روشنی پیدا کرد.
صالحی با تأکید بر نقش آمید آفرینی رسانه‌ها ادامه داد: رسانه‌ها با نگاه مسئولیت اجتماعی در کنار نقادی آگاهانه توانستند امید آفرینی را گسترش دهند. شاهد بودیم رسانه‌ها نقش مؤثری در تبیین، اقناع و جریان‌سازی داشتند که به نظر می‌رسد نیازمندیم این روند چه در مرحله همراه با کرونا و چه مرحله پساکرونا تداوم یابد. سیدمحمود دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات هم گفت: بخش عظیمی از آرامش جامعه، به علت حضور فعال و روزانه رئیس جمهوری در رسانه‌ها بود که جامعه آن‌را درک کرده است.
مجید قلی‌زاده مدیر مسئول خبرگزاری تسنیم هم گفت: ورود رئیس جمهوری در حوادث و مسائلی که مردم و کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد، آرامش‌بخش بوده و فشار روانی مردم کاهش یافته است.
سید ضیاء هاشمی مدیر عامل خبرگزاری ایرنا هم با اشاره به تعامل مستقیم رئیس جمهوری با مردم و افکار عمومی گفت: مدیریت فضای مجازی با سخن بموقع جنابعالی و همراهی رسانه‌ای کنترل شده است.
هاشمی گفت: در شرایط بحران کرونا سرمایه اجتماعی رشد پیدا کرد و با توجه به اینکه در پساکرونا احتمال بروز چالش‌های اجتماعی و اقتصادی وجود دارد، نیازمند تزریق انرژی عاطفی و توسعه تعامل با افکار عمومی هستیم.
سعید لیلاز از فعالان و نویسندگان رسانه‌ای نیز گفت: اگر دولت در میدان عملیات و کف خیابان کاری انجام نمی‌داد، عملکرد رسانه‌ای هم خوب نبود. مردم خود می‌بینند که چه اتفاقی افتاده است. وی با ارائه پیشنهادهای اقتصادی گفت که برای حفظ معیشت مردم در پساکرونا باید مکانیزم‌هایی طراحی شود.
علی متقیان مدیرعامل خبرگزاری ایسنا هم گفت: از دولتی که همواره منتقد صداو سیما بوده، انتظار نداریم سیاست‌های خود را از طریق همان رسانه دنبال کند، لازم است دیگر رسانه‌ها هم مورد توجه قرار گیرند.
عبدالله گنجی مدیر مسئول روزنامه جوان هم گفت: در شرایطی که همه در التهاب هستند، با رئیس جمهوری مواجه شدیم که آرام و پای صحنه بودند و با اختیار تصمیم گرفت و این جای خوشحالی دارد. وی گفت: همراهی رسانه‌ها بهتر است با حمایت هم همراه باشد تا مشکلات کاهش یابد.
محمد مهاجری سردبیر خبرآنلاین هم گفت: کرونا ظرفیت‌های رسانه‌ای را باز‌سازی کرد و این حضور جدی باعث شد فضای مجازی در اختیار قرار گیرد. کرونا باعث شد سلایق سیاسی رسانه‌ها کنار گذاشته شود و همدلی را تزریق کرد.
بیژن مقدم مدیر مسئول سایت الف هم گفت: هرم اجتماعی دولت و مردم تغییر پیدا کرد و اگر یک روز 70 درصد مسئولیت برعهده دولت بود امروز 70 درصد مسئولیت برعهده مردم است. رسانه به این تغییر کمک کرد، هم آگاهی را بالا برد و هم مسئولیت‌ها را تشریح کرد.
مهدی رحمانیان مدیر مسئول روزنامه شرق هم گفت: مسأله پساکرونا بسیار مهم است و از امروز مهم‌تر است و باید به آن توجه کنیم و مراقب سونامی‌ها باشیم. رسانه‌های شناسنامه‌دار از بین برود همه ضرر خواهند کرد.

برش
تأکید روحانی بر ضرورت کنترل قیمت ارز

رئیس جمهوری با تأکید بر ضرورت کنترل قیمت ارز و جلوگیری از افزایش نرخ آن، دقت عمل و هماهنگی دستگاه‌های اقتصادی و نظام بانکی در این زمینه را ضروری خواند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، یکصد و سی و هفتمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت روز سه‌شنبه به ریاست حجت‌الاسلام حسن روحانی تشکیل و در این جلسه چند موضوع مهم و تأثیرگذار در بخش جهش تولید و رونق صادرات و افزایش درآمدهای ارزی بررسی و درباره آن تصمیم‌گیری شد. در این جلسه همچنین وزارتخانه‎های نیرو، ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین بانک مرکزی موظف شدند موضوع استخراج ارز دیجیتال را پیگیری و برنامه‎ریزی‎های لازم را در این زمینه انجام دهند. در ادامه جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، با توجه به مشکلات پدید آمده در اقتصاد جهانی و تأمین ارز، شیوه بازپرداخت وام‎های ارزی سرمایه‎گذاران در صنعت برق به صندوق توسعه ملی بررسی و مقرر شد در مرحله نخست برای بازپرداخت وام این بخش، امهال دوساله در نظرگرفته شود و برای حل نهایی مشکلات، موضوع در کمیسیون‎های تخصصی بررسی و نتیجه آن به دولت ارائه شود. در بخش دیگری از این جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، گزارشی از شیوه‎های درآمد ارزی از طریق صادرات به تفکیک بخش‎ها، استان‎ها و کشورهای هدف ارائه و پس از بررسی مقرر شد به منظور ایجاد هماهنگی‎های لازم و سرعت بخشیدن به فعالیت‎های صادراتی، ‌بانک مرکزی و وزارتخانه‎های صمت و نفت و سازمان برنامه و بودجه به‌طور مداوم سیاست‎های صادراتی و ارزی و تجاری را رصد، موانع را برطرف و تسهیلات لازم را برای صادرکنندگان پیش‎بینی کنند.
همچنین تنوع بخشی به شیوه‎های واردات و صادرات و تقویت ساختارها و جهت‎گیری‎های صادراتی مورد تأکید قرار گرفت. رئیس جمهوری در این زمینه تأکید کرد در اختصاص ارز باید اولویت‌های لازم از جمله کالاهای اساسی، ‌دارو، ‌تجهیزات و مواد اولیه مورد نیاز بخش تولید باید مد نظر قرار گیرد.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7352/2/543814/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها