دفاع لاریجانی از عملکرد مجلس دهم




رئیس مجلس شورای اسلامی گفت که پس‌از پایان دوران وظیفه‌اش در مجلس به دانشگاه که به گفته او خانه اصلی‌اش است، برمی‌گردد. به‌گزارش ایسنا، علی لاریجانی در برنامه زنده تلویزیونی در آخرین روزهای مجلس دهم گفت: با نگاه دموکراسی هرچه پشتوانه رأی مجلس قوی‌تر باشد نماینده واقعی‌تری داشته و از قدرت بیشتری برخوردار است.
مجلس دهم ۶۲ درصد آرای مردم را به‌همراه داشت این یعنی این دوره مجلس دارای پشتوانه خوب مردمی بود. بعد از انقلاب تنها یک دوره مجلس با ۷۲ درصد رأی مردم روی کار آمد و مابقی پایین‌تر بودند به همین دلیل رأی ۶۲ درصدی مجلس دهم نشان‌دهنده پشتوانه قوی‌اش بوده و نمایندگان واقعی‌تر مردم بودند. وی با برشمردن اقدامات تقنینی و نظارتی مجلس دهم، درباره موضوع نظارت بر دولت گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند که باید به قوه مجریه کمک کرد.
ما هم تلاش کردیم در موضوع نظارت به تنگناها توجه کنیم و همکاری و تعامل داشته تا کار مردم حل شود و دعوا راه نیفتد. خوشبختانه این دولت نسبت به دولت‌های قبلی در رعایت قوانین مصوب بهتر عمل کرده است. برخی از دولت‌ها ۳۰ درصد از اجرای قانون تخلف داشتند اما براساس بررسی‌ها اکنون چهار درصد تخلف گزارش شده است.
وی با اشاره به طرح شفافیت آرا و دلیل تصویب نشدن آن، تأکید کرد که در فرآیند کارهای مجلس فقط رأی نهایی نمایندگان شفاف نیست. لاریجانی افزود: قبل از هر چیزی باید این میزان شفافیت را با عملکرد سایر دستگاه‌ها مقایسه کرد. مثلاً آیا مذاکرات مجمع تشخیص یا شورای نگهبان پخش می‌شود یا اینکه در شورای عالی قوه قضائیه یا همین جلسات صداوسیما مردم اطلاعی از صحبت‌های مطرح شده دارند؟ همه ما جزء یک حکومت هستیم. نمی‌توان گفت که یک بخش مردمی نیست و سایر دستگاه‌ها مردمی هستند. پس برای پرداختن به این موضوع باید اول همسنگ جلو برویم یعنی هر وقت همه دستگاه‌ها مثل مجلس مذاکراتشان پخش شد آن وقت گام بعدی را برداریم. در حکومت نمی‌توان یک بام و دو هوا بود.
لاریجانی درباره موضع‌گیری دولت در قبال گزارش اخیر دیوان محاسبات نیز، روایت رسانه‌ها از گم شدن 4 میلیارد دلار را اشتباه خواند و تأکید کرد: اگر تخلفی صورت گرفته مربوط به بخش خصوصی است.
رئیس مجلس همچنین انتقاد شورای نگهبان از کم کاری مجلس برای اصلاح قانون انتخابات را نیز بی‌مورد خواند و توضیح داد که نمایندگان با هماهنگی شورای نگهبان و مرکز پژوهش‌های مجلس مطالعه وسیعی برای طرح اصلاح قانون انتخابات انجام دادند و نهایتاً به مدل انتخابات تناسبی رسیدند. وی افزود: بنده تلفنی به آقای جنتی (دبیر شورای نگهبان) اعلام کرده بودم که چنین بحثی مطرح شده و آقای کدخدایی نیز حضور داشتند و ایشان نیز پذیرفتند. در مجلس دو سال روی این قانون کار صورت گرفت و در نهایت به تصویب رسید اما شورای نگهبان اصل موضوع تناسبی بودن را برهم زد و در اینجا مجلس حق داشت ناراحت شود. وی همچنین درباره کدورت‌های میان مجلس و شورای نگهبان گفت: بخشی از اختلاف‌های اخیر نیز به مسأله رد صلاحیت‌ها باز می‌گردد که باز هم بنده تأکید دارم که جایگاه شورای نگهبان باید حفظ شود. اما به مجلس نیز نباید توهین شود. بنده معتقدم که در این زمینه شورای نگهبان فصل‌الخطاب است ولی نقدی نیز دارم. در برخی از موارد به دقت عمل نشد. آیا درست بود که ما نیز اینگونه در انتخاب حقوقدان‌های شورای نگهبان عمل می‌کردیم و بعد بحث فساد مالی و اخلاقی را به میان می‌کشیدیم. اما مجلس این کار را نکرد.
علی لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش برنامه ششم توسعه را به‌دلیل شرایط تحریم جدید نیازمند تجدیدنظر دانست و توضیح داد: این قانون در زمانی به تصویب مجلس رسید که توافق هسته‌ای حاصل شده بود و شرکت‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری به ایران آمده بودند. در این قانون رشد هشت درصدی برای توسعه کشور دیده شده است. در بخش نفت رشد ۳۹.۵ درصد، در بخش معدن رشد ۲۶.۱ درصد دیده شده و نرخ تورم ۷.۹ و نرخ بیکاری ۸.۶ درصد به تصویب رسیده است که همه اینها در آن شرایط ویژه و با توجه به سرمایه‌گذاری‌های خارجی در نظر گرفته شده بود. در مجموع قرار بود ۶۵ میلیارد دلار در سال سرمایه‌گذاری خارجی داشته باشیم. اما یک فرد دیوانه در امریکا پیدا شد و توافق را بر هم زد و ما امروز حتی در فروش نفت خود مشکل داریم.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که قرار است بعد از پایان دوره مجلس دهم رئیس کجا شود گفت: کجا بریم خوب است؛ خانه اصلی من دانشگاه است و برحسب ضرورت در رادیو و تلویزیون دبیرخانه و مجلس آمدم و راضی هم هستم. وظیفه‌ام خدمت به انقلاب است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7352/2/543816/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها