«غرق» اندوه می‌شویم


محمد نصیری
سخنگوی جمعیت هلال احمر
«غرق شدن سه جوان در تالاب هامون»، خبری تلخ و غم‌انگیز بود که از جمعه گذشته باعث شده ده‌ها نفر از همکارانم در جمعیت هلال احمر از شهرهای مختلف استان سیستان و بلوچستان در جست و جوی یافتن اثری از ناپدید شدگان به این تالاب اعزام شوند.
آنها این روزها، لحظاتی سخت و دشوار را می‌گذرانند، نه تنها به‌خاطر دشواری‌های عملیات که به‌خاطر دردی که سینه‌شان را می‌فشرد، در گفت‌و‌گو با همکارانم در تیم‌های امداد و نجات ساحل و دریایی و تیم‌های سیلاب- که بیشتر از سایر تیم‌های جمعیت هلال احمر برای عملیات‌های نجات غرق‌شدگان در صحنه حاضر می‌شوند، همیشه غمی عجیب را در صدایشان احساس می‌کنم، آنها از روزهای سخت و غم‌انگیزی می‌گویند که در جست و جوی اثری از غرق شدگان در رودخانه‌ها، تالاب‌ها، دریا و دریاچه‌ها، استخرها و... هستند.
حادثه غرق شدگی در هامون، اگر چه دلخراش‌ترین حادثه غرق شدگی از ابتدای خرداد است که نجاتگران هلال احمر در آن حضور داشته‌اند اما تنها یکی از 23 حادثه غرق شدگی است که از ابتدای ماه به جمعیت هلال احمر گزارش شده است. نکته مهم ماجرا این است که این حوادث به سادگی می‌توانست رخ ندهد، تنها اگر 5 قاعده طلایی رعایت می‌شد.
فاصله فیزیکی
اولین قاعده طلایی این است که باید باور کنیم که آب حتی آب‌های راکد پشت سدها، آب‌بندها، استخرها و... هزاران بار خطرناک‌تر از بیماری کرونا هستند، پس برای در امان ماندن باید فاصله‌گذاری را به دقت رعایت کرد.
سلفی‌های مرگ
نکته تأسف‌باری که در تعداد زیادی از حوادث غرق شدگی توسط همکارانم گزارش می‌شود این است که در درصد بالایی از این حوادث، افراد برای سلفی گرفتن به رودخانه نزدیک شده‌اند و متأسفانه در حالی که سرگرم بوده‌اند به داخل آب افتاده‌اند و همین اشتباه ساده به قیمت جان یک انسان تمام شده است.
قهرمان‌ها هم می‌بازند
قاعده طلایی و مهمی که باید همیشه به آن توجه کرد این است که آب‌های سرد و خروشان، فرقی بین شناگران ماهر و افراد بی‌تجربه قائل نمی‌شوند و این نکته‌ای است که بی‌توجهی به آن، انسان‌های زیادی را حتی از بین قهرمانان شنای مشهور و بنام دنیا به کام مرگ فرستاده است، باور کردنی نیست اما نیکولای پتشاک، قهرمان جهان و رکورددار شنا در آب‌های سرد در روسیه هم با وجود سال‌ها سابقه شنا در آب‌های سرکش و خروشان غرق شد، پس باور کنیم که رودخانه‌ها و تالاب‌ها جای شنا کردن نیست.
«اینطوری» کمک نکنید
متأسفانه در بسیاری از حوادث غرق شدگی، افراد به‌طور زنجیروار برای نجات یکدیگر وارد آب می‌شوند و به این ترتیب آمار جانباختگان حادثه بالا و بالاتر می‌رود، در ماه‌های گذشته تنها در یک مورد غرق شدگی در یک استخر کشاورزی، چند عضو یک خانواده جان باختند چرا که هر کدام برای نجات به دیگران وارد استخر شده بود، در حالی که در مواجهه با چنین مواردی به جای پریدن به داخل آب، باید با انداختن طناب و اشیای دیگر به کسی که در حال غرق شدن است کمک کرد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7360/5/544589/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها