آب به روستاهای غیزانیه با نوبت‌بندی می‌رسد


پریسا عظیمی
خبرنگار
فاز اول طرح آبرسانی به «غیزانیه» اهواز بهره‌برداری شد و حالا چشم امید اهالی به تکمیل فازهای بعدی و تأمین آب پایدار برای همه جمعیت این منطقه است. رساندن آب به روستاهای بخش غیزانیه در حالی محقق شده که به گفته روستاییان به‌صورت نوبت‌بندی به روستاهایشان می‌رسد و همچنان آبرسانی به برخی روستاها با تانکر ادامه دارد. هر روز یک تا دو ساعت نوبت یکی از روستاها می‌شود. آبی هم که پمپاژ می‌شود فقط آب روستاهای بزرگی مانند غیزانیه، نزه، عوده و... را تأمین می‌کند و به کل روستاهای بخش نمی‌رسد.
این درحالی است که «رسول ساکی»، بخشدار غیزانیه اهواز در گفت‌و‌گو با«ایران» از افتتاح رسمی فاز اول انتقال آب به غیزانیه طی امروز یا فردا خبر می‌دهد و می افزاید: آبرسانی که طی این هفته به غیزانیه اتفاق افتاد در حد تست و آزمایش بوده تا مشکلات آن در این چند روز مشخص شود، براین اساس در چند روز گذشته برخی از روستاهایی که مقرر بوده در فاز اول آبرسانی داشته باشند به‌طور حتم با مشکلاتی مانند کم فشار بودن پمپاژ آب مواجه شدند. با افتتاح رسمی فاز اول قرار است 27 روستا به‌طور 24ساعته آب داشته باشند و برخی از روستاها هم که نوبت‌بندی آب داشتند و هر 2 یا 3 روز در حد 2 تا3 ساعت آب می‌گرفتند، بعد از این افتتاح هر روز 6تا 8 ساعت آب خواهند داشت. روستاهای دورافتاده هم هفته‌ای یک بار آب می‌گیرند البته این نکته قابل ذکر است که اهالی روستاهای دورافتاده اغلب حوض دارند و هفته‌ای یک بار حوض‌شان پرآب می‌شود و ممکن است تا یک ماه هم آب داشته باشند. بخشدار غیزانیه اهواز با بیان اینکه اعتراض بیشتر اهالی غیزانیه برای تأمین آب احشام است، اضافه می‌کند: کل غیزانیه 220 هزار رأس دام سبک و سنگین دارد و برای تهیه آب این تعداد دام همیشه مشکل دارند، درحال حاضر با وجود آبرسانی با 50 تانکر برای دام هایشان هنوز معترض هستند که آب ندارند. او می گوید: تعداد دیگری از روستاهای غیزانیه از تأسیسات آبرسانی شهرستان کارون و رامهرمز آب دریافت می‌کنند که به‌دلیل رعایت نکردن نوبت دهی در انتقال آب، فرسودگی خطوط و لوله کشی نبودن برخی روستاها تأمین آب در این مناطق نیز با مشکلاتی مواجه است که شرکت آبفار قول داده تا چند روز آینده مشکل حل شود.
دو فاز دیگر تا حل مشکلات فاصله داریم
درهمین حال «عادل حرباوی»، سرپرست شرکت آب وفاضلاب روستایی استان خوزستان هم درگفت‌و‌گو با «ایران» رفع مشکل آب کل روستاهای بخش غیزانیه را نیازمند اجرای فاز 2 و 3 انتقال آب به این بخش می‌داند و می‌گوید: تا زمانی که این فازها به‌طور کامل اجرایی نشوند این مشکل کماکان باقی خواهد ماند. البته هم‌اکنون با اجرای فاز اول به 28 روستا آبرسانی شده است. حرباوی با بیان اینکه برای اجرای فاز 2 انتقال آب به دیگر روستاهای بخش غیزانیه به تأمین اعتبار نیاز داریم؛ اظهار داشت: با این حال هم‌اکنون فاز 2 را آغاز و پیمانکاران را جذب کردیم، امیدواریم این فاز تا 3 ماه آینده به اتمام برسد و مشکل آب بخش عمده روستاهای این بخش حل شود. با اتمام فاز 3 هم ان‌شاءالله مشکل آب کل بخش غیزانیه با 25 هزار نفر جمعیت رفع خواهد شد. به‌ گفته او، پیش‌بینی‌ می‌شود فاز دوم این پروژه که هدف از اجرای آن بازسازی خطوط انتقال آب از«صفیره» تا«نزهه» است، طی 2 تا 3 ماه آینده به بهره‌برداری برسد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7366/11/545125/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها