قهر «اون» با «این»



«نگرانی بابت اینکه همکاری با جنوب ما را به‌سمت تعامل با دشمن ببرد، مقامات کشور را به این نتیجه رساند که نه نیازی به مذاکرات رودررو با کره‌جنوبی داریم و نه موضوعی هست که بخواهیم با آنها در میان بگذاریم.» ساعاتی پس‌از انتشار این اطلاعیه از سوی کره‌شمالی، تمامی راه‌های ارتباطی پیونگ یانگ با سئول قطع شد و دفتر «کیم جونگ اون» همه تماس‌های همسایه جنوبی را بی‌پاسخ گذاشت.
به‌گزارش «گاردین»، «کیم یو جونگ»، خواهر کوچک رهبر کره‌شمالی و «کیم یونگ چول»، یکی از مقامات ارشد ارتش این کشور در حالی تصمیم خود را برای قطع ارتباط با کره‌جنوبی اجرایی کردند که پیش‌تر هشدار داده بودند در صورت تداوم ارسال شبنامه‌ها از سوی جنوب اقدام به این کار خواهند کرد. اما آن‌طور که مقامات کره شمالی اعلام کرده‌اند این نخستین گام برای قطع ارتباط با کره جنوبی است و پله به پله تعاملات محدودتر خواهد شد.
براساس اعلام شبکه رسمی کره شمالی مردم این کشور نیز از رفتارهای خصمانه و فریبکارانه مقامات کره‌جنوبی به خشم آمده بودند چرا که معتقدند آنها با بی‌مسئولیتی به فعالان سیاسی اجازه هر گونه اهانتی را به «کیم جونگ اون» داده‌اند.
به باور ناظران پیش‌بینی این اقدامات از سوی پیونگ یانگ بویژه پس‌از تیره و تار شدن روابط این کشور با امریکا و کاهش روابط با سئول شده بود و به واقع دو کره با وجود آتش‌بس در سال 1953، در عمل در طول این سال‌ها نیز در حال جنگ بودند.
ابهام در آینده روابط دو کره
راه‌های ارتباطی بین دو کره درحالی مسدود شد که همان‌طور که یکی از مقامات ارشد کره جنوبی که مسئولیت ارتباط با همسایه شمالی را داشت، در گفت‌و‌گویی با «کرونیکل» تأکید کرده، وجود خطوط ارتباطی اضطراری میان مرزی از پایه‌ترین اصول روابط دو کشور بود. گزارش‌ها حاکی از آن است که رهبران کره جنوبی نیز برای برقراری صلح بین دو کره تلاش می‌کنند با این حال سخنگوی وزارت دفاع کره جنوبی به خبرنگاران گفت: «ارتش کره جنوبی در حال رصد شرایط است.» او نیز از بیان راهکار برای برقراری ارتباطات ضروری امتناع کرد.
این قطع روابط در شرایطی دغدغه دولت کره جنوبی شده است که فعالان محافظه‌کار این کشور خواستار تشدید محدودیت‌های دولتی علیه کره شمالی هستند. آنها مدت‌هاست با به پرواز درآوردن بالن‌هایی بر فراز مرزهای دو کره شبنامه‌هایی را برای مردم می‌فرستادند و یک بار نیز در سال 2014 هدف حمله سربازان کره شمالی قرار گرفتند اما آسیبی به آنها نرسید.
از سال 2018 تا پیش از دستور اخیر دولت کره‌شمالی، شهروندان عادی این کشور از طریق تماس تلفنی، ایمیل و نامه قادر به ارتباط بودند و مقامات رسمی نیز در دو نوبت صبح و عصر (9 صبح و 5 عصر) با یکدیگر تماس می‌گرفتند. اما نزدیکان «کیم جونگ اون» در حالی تصمیم به قطع ارتباط با جنوب گرفتند، که پس از شیوع کرونا با بسته شدن مرز چین، اقتصاد کره‌شمالی با بحران شدیدی روبه‌رو است و این کشور برای تحقق خواسته رهبر جوان خود برای تقویت قدرت داخلی و مقاومت در برابر تحریم‌ها راه سختی را پیش رو دارد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7366/4/545142/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها