‌به نام تاریخ




21 خرداد
امروز را باید روز اهالی موسیقی نامید چون تولد و درگذشت تعداد زیادی از هنرمندان موسیقی در این روز اتفاق افتاده است. چهره‌هایی شناخته شده و نامی. البته نام نویسندگان، بازیگران و کارگردانانی هم در هشتاد و سومین روز سال ثبت شده است.
تولدها
فریدون شهبازیان: 78 سال پیش در چنین روزی یکی از آهنگسازان مطرح ایرانی به دنیا آمد. فریدون شهبازیان که هم در موسیقی سنتی مطرح است هم در موسیقی پاپ. حتماً موسیقی سریال‌هایی چون پاییزان، باغ گیلاس و فیلم‌هایی چون هیوا و اخراجی‌ها را به یاد دارید که ساخته اوست. او برای محمدرضا شجریان آهنگ‌هایی چون «پر کن پیاله را» را ساخت و بیش از 20 قطعه از ترانه‌های محمد اصفهانی هم به‌نام اوست.
 حسین بهروزی نیا: ردیف دان و بربط نواز کشورمان هم سال 41 در همین روز متولد شد. بهروزی نیا زیر نظر استادانی چون محمدرضا لطفی موسیقی را یاد گرفت و از 17 سالگی در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ایران تدریس را آغاز کرد. او با محمدرضا شجریان، شهرام ناظری، علیرضا افتخاری، همایون شجریان و سالار عقیلی همکاری و آلبوم‌های «از سنگ تا الماس» و «آفتاب نیمه شب» را منتشر کرده است.
محمدرضا خاکی: سال 1329 یکی از استادان تئاتر ایران در کرمانشاه متولد شد. محمدرضا خاکی دکترای تخصصی تئاتر از دانشگاه سوربن فرانسه دارد و سال‌ها در دانشگاه‌ها تئاتر تدریس کرده است. او عضو هیأت داوران بسیاری از جایزه‌های تئاتری کشور بوده اما فقط در زمینه تئاتر فعالیت نکرده و ‌سابقه تدریس در دانشگاه هم دارد. فیلم‌های «بوی گندم» و «تصویرم در آینه نیست» در کارنامه‌ هنری اوست.
بن جانسون: امروز تولد یکی از شاعران و نمایشنامه نویسان مطرح دوره الیزابت است. او سال 1572 در لندن به دنیا آمد و هم عصر شکسپیر بود. «روباه» و «کیمیاگر» مهم‌ترین نمایشنامه‌هایی هستند که از او به جا مانده است.
در این روز فردیناند رایموند نویسنده اتریشی، آثول فوگارد نویسنده اهل آفریقای جنوبی و افروز فروزند نویسنده و کارگردان جوان تئاتر هم به دنیا آمدند.
درگذشت‌ها
لوریک میناسیان: مادر مهربان و دوست داشتنی سینما و تلویزیون ایران سال 83 در همین روز درگذشت. میناسیان متولد سال 1322 و پدرش از بازیگران پیش‌از انقلاب بود. تئاتر را از کودکی آغاز کرد و بعد به‌صورت جدی با بازی در نمایش‌هایی چون «طعمه دریا» نوشته علی نصیریان و به کارگردانی جعفر والی کارش را دنبال کرد. سریال «کارآگاه شمسی و دستیارش مادام» و فیلم‌هایی چون «بوی پیراهن یوسف»، «دختری با کفش‌های کتانی» و «بوی کافور، عطر یاس» از او به جا مانده‌اند. میناسیان در زمینه تئاتر کودکان هم فعال بود و سال 54 گروه تئاتر کودکان ارگ را تأسیس کرد.
ری چارلز: نوازنده امریکایی مشهور پیانو و خواننده سبک جاز سال 2004 همین روز درگذشت. ری چارلز از 7 سالگی بینایی اش را از دست داده بود اما این مسأله مانع پیشرفتش در موسیقی نشد تا جایی که فرانک سیناترا او را «تنها نابغه واقعی در حرفه موسیقی» نامید.
محمدرضا روحبخش: روحبخش نوازنده تار و از نخستین دانش آموختگان دانشکده هنرهای زیبا بود. جلیل شهناز تأثیر زیادی در کار او داشت و قطعه «نوبهار آمد یارا» از او به یادگار مانده است. روحبخش سال 1393 در خانه‌اش در یزد درگذشت.
عباس مهرپویا خواننده و یکی از مبتکران موسیقی تلفیقی هم سال 71 در همین روز درگذشت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7366/16/545208/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها