نخستین بازار سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی ایران در اصفهان افتتاح شد

سنگ‌هایی که برای 2500 اصفهانی اشتغالزایی می کند




حمیرا حیدریان
خبرنگار
نخستین بازار سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی ایران در اصفهان افتتاح شد. این بازار به‌ گفته رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، نقره، جواهر و سنگ‌های قیمتی استان اصفهان، در نهایت به ایجاد اشتغال برای 2500 نفر منجر خواهد شد. انجمن تولیدکنندگان به‌دنبال آن است تا با اصلاح قوانین، راه را برای صادرات طلای ساخته شده در اصفهان به بازارهای جهانی باز کند. به‌ گفته «محسن طلایی مینایی» صادرات طلا از اصفهان در چند سال گذشته به‌ خاطر تحریم‌ها و نبود قوانین مشخص کاهش چشمگیر داشته است.
طلایی مینایی در گفت‌و‌گو با «ایران»، وجود معادن، وجود شرکت‌های مختلف در زمینه تولید تجهیزات و ماشین‌آلات تراش سنگ‌های قیمتی به‌صورت ساده و فست و حجاری (حجم تراشی)، فعالیت هنرمندان ماهر مورد تأیید وزارت میراث فرهنگی، اتحادیه‌های صنایع دستی، طلا و جواهر، انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان و مطالعات و همکاری شرکت‌های خصوصی با ایمیدرو، انجمن و اتحادیه را از جمله دلایل راه‌اندازی نخستین بازار سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی ایران در اصفهان عنوان کرد.
وی افزود: این بازار در فاز اول در مساحتی به وسعت 1600 مترمربع به‌صورت مستقیم امکان اشتغال 250 نفر سنگ کار را در مجموعه ارگ جهان نما فراهم کرده است. در فاز دوم با تمهیدات استانداری اصفهان و همکاری‌های ایمیدرو و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به‌صورت مستقیم، بزودی امکان اشتغال 600نفر از هنرمندان و صنعتگران عرصه سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در سرای خیار اصفهان نیز فراهم خواهد شد. اما در کل این بازارچه برای 2500 نفر اعم از سنگ کار، فروشنده و تمامی کسانی که در این عرصه فعال هستند ایجاد شغل می‌کند. این مسئول با اشاره به پتانسیل‌های بالای معدنی استان اصفهان اظهار داشت: استان اصفهان از لحاظ دارا بودن معادن سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی دارای 130 اندیس(نشانه معدنی) است که در مرحله شناسایی و بررسی اکتشافی قرار دارد. او برداشت سال‌های گذشته از این معادن را غیرقانونی اعلام کرد و گفت:«مشکلات مسیر برداشت‌های قانونی و رسمی از معادن استان در آینده نزدیک مرتفع خواهد شد.»
وی استراتژی آموزشی را از جمله اهداف راه‌اندازی این بازارچه عنوان و تصریح کرد: آموزش و فرآوری سنگ‌های قیمتی از جمله اهداف راه‌اندازی این بازارچه است که به‌عنوان اولین مدل در کشور تأسیس شده است. او تدوین و اصلاح قوانین و مقررات تجاری در خصوص سنگ‌های قیمتی، طلا و جواهر را از دیگر اهداف افتتاح این بازارچه دانست و گفت: «متأسفانه این بازار در حال حاضر از قانونی تبعیت نمی‌کند.» این صنعتگر اصلاح قوانین گمرکی را گام بعدی بازار طلای اصفهان دانست. طلایی مینایی با تأکید بر اینکه این بازارچه می‌تواند کمک شایانی به بحث صادرات طلا کند عنوان کرد: در حال حاضر هیچ آیین نامه‌ای در خصوص صادرات وجود ندارد. همین فقدان آیین‌نامه‌ای، صادرات را با مشکل مواجه کرده است.
او از رفتار سلیقه‌ای گمرک ها در شهرهای مختلف گله‌مند است و می‌گوید: «مثلاً ممکن است که گمرک مشهد برای صادرات، مسائل را آسان بگیرد اما در گمرک پروازی اصفهان با مشکل رو به رو شویم. همین تعدد و تنوع برخوردهای مختلف در گمرک باعث شده به‌دنبال اصلاح قوانین باشیم.» وی با بیان اینکه با اعمال تحریم‌ها عملاً صادرات و وارداتی وجود ندارد گفت: صادرات طلا به‌صورت خام امکان پذیر نیست. از سوی دیگر طلای ساخته شده هم صادر نمی‌شود بنابراین در مقابل وارداتی هم نیست، چرا که واردات طلا به‌صورت موازنه و پایاپای با صادرات انجام می‌گیرد.» او خبر داد که واردات غیرقانونی طلا و سنگ‌های گرانبها در حال انجام است.
وی با ابراز تأسف از کاهش صادرات چشمگیر طلای ساخته شده در کشور طی سال‌های گذشته افزود: میزان صادرات طلای ساخته شده از اصفهان در سالهای 91 و 92 معادل 700 میلیون دلار بوده است که این رقم در سال 98 به 10 میلیون دلار رسیده است که متأسفانه روند خوبی نیست.
دکتر ابراهیم حبیب اللهی عضو هیأت مدیره انجمن تولید‌کنندگان و صادرکنندگان و نایب رئیس کنسرسیوم سنگ‌های قیمتی نیز در خصوص قوانین و مقررات واردات و صادرات سنگ‌های قیمتی به خبرنگار «ایران» گفت: اصفهان رتبه دوم تراش سنگ‌های قیمتی ایران را در اختیار دارد. با توجه به پتانسیل‌های صادراتی این استان در زمینه طلا و جواهر و سابقه صادرات میلیون دلاری در ابتدای دهه 90، فعالان این بخش با هماهنگی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، میزبانی میز توسعه صادرات سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی ایران را پذیرفتند تا در سایه همکاری و تعامل با ایمیدرو، خبرگان عرصه سنگ های قیمتی راه را برای اصلاح قوانین و رفع خلأهای قانونی در مسیر صادرات و واردات قانونی سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی باز کنند. وی اظهار امیدواری کرد که همکاری بازار سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، ایمیدرو، انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان و اتحادیه طلا و جواهر اصفهان در زمینه شناخت معادن بکر و استفاده نشده و احیای معادن شناخته شده و خاموش نیز ادامه می‌یابد تا مواد اولیه این بازار نیز به‌صورت قانونی و رسمی از خود استان تأمین شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7373/11/545950/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها