‌به نام تاریخ




اول تیر
نخستین روز تابستان و همزمان با 21 ژوئن در جهان روز موسیقی نامگذاری شده است. سال 1982 ژاک لانگ وزیر فرهنگ فرانسه نخستین روز فصل تابستان را به‌نام موسیقی ثبت کرد و اکنون در بیشتر از 120 کشور جهان هر سال به مناسبت روز موسیقی جشن‌هایی برگزار می‌شود. جشن‌هایی که معمولاً رایگان هستند و در فضای باز برگزار می‌شوند تا همه مردم بتوانند از این هنر لذت ببرند.
تولدها
عباس کیارستمی: بین‌المللی‌ترین چهره سینمای ایران سال 1319 در چنین روزی به دنیا آمد. بیش از 40 فیلم سینمایی و کوتاه و مستند در کارنامه هنری او ثبت شده که خانه دوست کجاست؟، قضیه شکل اول، شکل دوم، طعم گیلاس، باد ما را خواهد برد، کلوزآپ، زیر درختان زیتون و کپی برابر اصل از شناخته شده‌ترین آثار او هستند. تیتراژ بعضی از مشهورترین فیلم‌های سینمای ایران مانند «قیصر» هم از ساخته‌های کیارستمی است. او کتاب‌هایی براساس ادبیات کلاسیک ایران هم منتشر کرد؛ حافظ به روایت عباس کیارستمی، سعدی از دست خویشتن فریاد، آتش در باد، آب و شب را منتشر کرد. نخل طلای جشنواره کن، شیر نقره‌ای جشنواره ونیز، جایزه روبرتو روسلینی و جایزه یادبود ویتوریو دسیکا از مهم‌ترین جوایزی است که به عباس کیارستمی اهدا شد.
اشرف آریانپور موسیقیدان پژوهشگر و نویسنده متولد 1307 است. او از شناخته شده‌ترین مدرسان، پژوهشگران و مدیران موسیقی در ایران است. آریانپور را از نخستین مروجان هنر اپرا در ایران می‌دانند. او خدمت زیادی به هنر موسیقی ایران کرده است و دانشجویان زیادی از دانش او بهره برده‌اند و استاد راهنما در بیش از ۵۰۰ پایان‌نامه کارشناسی ارشد بوده است.
مصطفی رحماندوست: شاعر مشهور کودکان و نوجوانان را خیلی‌ها می‌شناسند. او سال‌ها علاوه بر سرودن شعر برای کودکان مدیر مرکز نشریات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مدیرمسئول نشریات رشد و سردبیر و پدیدآورنده سروش کودکان و نوجوانان بود. از رحماندوست 314 مجموعه شعر برای کودکان و نوجوانان منتشر شده و تیراژ کتاب‌هایش به بیش از 6 میلیون نسخه می‌رسد. مجموعه لالایی‌های او مانند «گنجشک لالا» و شعر «صد دانه یاقوت» از کارهای به یادماندنی اوست. رحماندوست متولد سال 1329 است.
مهدی صباغ زاده: صباغ‌زاده را با کارگردانی فیلم‌هایی چون خانه خلوت، مارال، صبحانه‌ای برای دو نفر و سریال دزدان مادربزرگ می‌شناسید. او فیلمنامه نویس بسیاری از فیلم‌هایش هم بوده و جایزه بزرگ مصطفی عقاد را برای کارگردانی «راه بهشت» از جشنواره فیلم فجر گرفته است.
حسین پاکدل: صدای خوب و دلنشین و متن‌ها و نمایش‌های به یادماندنی با شنیدن نام حسین پاکدل در ذهن‌مان تداعی می‌شود. او که سال 1338 به دنیا آمد سال‌ها مجری تلویزیون و برنامه‌های آن بود. مدیریت شبکه اول سیما و مدیریت دوره‌های دهم و یازدهم جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان و مدیریت تئاترشهر از مسئولیت‌های حسین پاکدل بود. او نمایش‌های حضرت والا، سمفونی درد و رقص زمین را کارگردانی کرد و نمایشنامه نمایش‌های دکتر نون، پروانه‌های آسیایی را نوشت و در فیلم‌های آستیگمات، خانه کاغذی، لانتوری، برف روی کاج‌ها و آزادی مشروط بازی کرد.
مریل استریپ: استریپ یکی از شاخص‌ترین بازیگران جهان است. کسی که 3 جایزه اسکار، 9 جایزه گلدن گلوب ،یک جایزه بفتا و یک جایزه از جشنواره فیلم کن گرفته است. ساعت‌ها، اتاق ماروین، پل‌های مدیسون کانتی، انتخاب سوفی، کرامر علیه کرامر و بانوی آهنی از مشهورترین کارهای اوست. استریپ امروز 71 ساله می‌شود.
ژان پل سارتر: نویسنده و فیلسوف مشهور فرانسوی 115 سال پیش در چنین روزی به دنیا آمد. هستی و نیستی و رمان تهوع از مشهورترین آثار او هستند. سارتر از طرفداران کمونیسم بود اما دوست نداشت نامش با سازمانی مرتبط شود به همین دلیل هم وقتی در سال 1964 برنده جایزه ادبی نوبل شد این جایزه را نپذیرفت و در نامه‌ای به این آکادمی اعلام کرد نمی‌خواهد نامش در فهرست دریافت‌کنندگان جایزه ثبت شود.
کریم گوگردچی موسیقیدان و آهنگساز، شهرام منظمی آهنگساز، نسرین مقانلو بازیگر، سحر ولدبیگی بازیگر، همایون رحیمیان نوازنده ویلن، محمدعلی صمیمی اول طراح فرش، علی شریفی نمایشنامه نویس، هادی حوری نمایشنامه نویس، داریوش رعیت نمایشنامه نویس، عبید رستمی نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر، سعید آهنگران مقدم بازیگر و کارگردان، رضا ولی‌پور دهکردی بازیگر، آرون افشار خواننده پاپ، مانی جعفرزاده آهنگساز، غلامرضا رضایی خواننده، بیلی وایلدر کارگردان امریکایی، ایان مک یوون نویسنده انگلیسی و تونی اسکات کارگردان امریکایی هم در این روز متولد شده‌اند.
درگذشت‌ها
ظهیرالدین رودراوردی ادیب و شاعر عربی ایرانی و جان لی هوکر خواننده و گیتاریست سبک بلوز در چنین روزی درگذشتند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7373/20/546015/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها