اقدام ویژه دولت برای تأمین مسکن اقشار کم‌درآمد

ساخت 77 هزار مسکن محرومان در 12 استان




ساخت مسکن محرومان با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت با سود 5 درصد و وام بلاعوض در 12 استان شروع شده است. در 3 استان خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان واحدهای ساخته شده به متقاضیان واگذار شده است.
بنیاد مسکن تفاهمنامه‌ای با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی دارد که براساس آن قرار است تا پایان امسال 77 هزار و 440 واحد مسکونی ویژه اقشار محروم و کم‌درآمد در کشور ساخته شود. این طرح به‌عنوان اقدام ویژه دولت برای تأمین مسکن محرومان است و در کنار آن طرح‌های دیگر مانند ساخت مسکن روستایی یا بهسازی و نوسازی ادامه دارد. در قالب این طرح واحدهای مسکونی با متوسط مساحت ۶٠ متر مربع به خانوارهای کم درآمد و آسیب پذیر ساکن در مناطق روستایی و شهرهای دارای ظرفیت استقرار دائم و برای خانوارهای دارای واحدهای مسکونی غیرمقاوم و در معرض خطر و خانواده‌های محروم و فاقد مسکن ارائه می‌شود. ساخت 77 هزار مسکن محرومان، برنامه ای جدا از ساخت مسکن در قالب طرح اقدام ملی است که بر اساس آن قرار است بنیاد مسکن 100 هزار واحد مسکن در شهرها بسازد. حمیدرضا سهرابی، مدیرکل مسکن روستایی بنیادمسکن در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به اقدام ویژه دولت در تأمین مسکن محرومان گفت: اقدام ویژه از سال 98 شروع شد و هدف آن اقشار آسیب‌پذیری است که تحت پوشش نهادهای حمایتی یا خارج از پوشش این نهادها هستند. هدفگذاری این طرح ساخت بیش از 77 هزار مسکن است که 12 استان محروم در اولویت قرار دارند. از سال ۸۴ طرح ویژه بهسازی و نوسازی واحدهای مسکونی در کشور آغاز شد که تاکنون ادامه دارد. در قالب این طرح به متقاضیان تسهیلات ارزان قیمت با اقساط طولانی مدت پرداخت می‌شود و نیاز است که متقاضیان مبلغی به‌عنوان آورده داشته باشند. در این بین بخشی از جامعه هدف که دارای مسکن فرسوده بوده یا فاقد مسکن هستند به علت ناتوانی در تأمین سهم آورده، عملاً امکان برخورداری از تسهیلات این طرح را ندارند. بنابراین در طرح اقدام ویژه تسهیلات ارزان و وام بلاعوض به محرومان پرداخت می‌شود. به گفته مدیرکل مسکن روستایی بنیادمسکن، بر اساس همین طرح جدید از سال گذشته 16 هزار واحد در خراسان جنوبی، 5 هزار واحد در جنوب کرمان و 6 هزار واحد در سیستان و بلوچستان ساخته شده است. علاوه بر این واحدها، از ابتدای امسال، 7500 واحد جدید در سیستان و بلوچستان و 5 هزار واحد در جنوب کرمان در حال ساخت است. او افزود: در این طرح علاوه بر پرداخت تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی ارزان قیمت با دوره بازپرداخت ۱۵ ساله مبلغ ۲۵ میلیون تومان نیز به‌صورت بلاعوض پرداخت می‌شود. سهرابی با بیان اینکه مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی در اولویت این طرح قرار دارند، گفت: متقاضیان این واحدهای مسکونی باید از طریق نهادهای حمایتی معرفی شوند؛ پس‌ از این مرحله تشکیل پرونده و پرداخت تسهیلات و کمک‌های بلاعوض آغاز خواهدشد.
جزئیات برنامه
برای حمایت از محرومان پرداخت وام با سود 5 درصد و زمان بازپرداخت 15 ساله است. اگر متقاضی زمین نداشته باشد تأمین زمین رایگان بر عهده بنیاد مسکن است. علاوه بر تسهیلات 40 میلیونی، 25 میلیون وام بلاعوض هم برای ساخت به متقاضیان پرداخت می‌شود. دولت این تسهیلات را به بنیاد مسکن واگذار می‌کند و بنیاد نیز بر اساس پیشرفت فیزیکی واحد، رعایت ضوابط و مقررات ساخت و... وام را به متقاضیان می‌پردازد.
این طرح بیشتر محرومانی را برای خانه دار شدن هدف قرار داده که تحت پوشش هیچ نهادی نیستند و خود توان مالی برای تأمین آورده اولیه را ندارند. به این افراد تسهیلات کم سود، وام بلاعوض، پروانه و نقشه ساخت رایگان داده می‌شود. به‌گفته سهرابی، اگر خودشان سازنده باشند هزینه‌ها کمتر است در غیر این صورت بنیاد مسکن پیمانکار را انتخاب می‌کند و ساخت تحت نظارت بنیاد انجام می‌شود.  مدیرکل مسکن روستایی بنیادمسکن گفت: واحدهای ساخته شده در این طرح 50 تا 60 متری است. مسکن محرومان یا در روستاها ساخته می‌شود یا در شهرهای کوچک و بافت‌های حاشیه‌ای. تاکنون 5 هزار واحد در روستاها و 19 هزار و 500 واحد در حاشیه شهرهای چابهار، مشهد، زاهدان و اردبیل ساخته شده است.
سهرابی زمان لازم برای ساخت واحدهای روستایی را یک سال و در حاشیه شهرها یک سال و نیم ارزیابی کرد.
منابع طرح
برای ساخت 77 هزار مسکن ویژه محرومان 2 هزار و 100 میلیارد تومان وام بلاعوض و 3 هزار و 500 میلیارد تسهیلات ارزان تأمین شده است که مجموع آن 5 هزار و 700 میلیارد تومان تسهیلات است. به گفته مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن منابع طرح تأمین شده است و تاکنون 42 هزار متقاضی شناسایی شده، 32 هزار نفر به بانک معرفی شده‌اند و 17 هزار واحد هم تکمیل شده است. علاوه بر این، در روستاها 6800 واحد برای خانواری که 2 معلول دارند در حال ساخت است که 4500 واحد آن به پایان کار رسیده است. برای خانوار تحت پوشش بهزیستی و کمیته امام هم 2 هزار واحد در حال ساخت است که تمام این واحد‌ها در قالب طرح 77 هزار واحدی قرار می‌گیرد.
 مسکن محرومان استان تهران
با توجه به گسترش حاشیه نشینی در تهران، توجه به مسکن محرومان و ساخت مسکن برای اقشار کم درآمد در این منطقه مورد توجه متولیان بخش ساخت و ساز است.
غلامرضا صالحی، مدیرکل بنیاد مسکن استان تهران در خصوص ساخت مسکن محرومان در استان تهران گفت: ۶۳ درصد از منازل روستایی استان تهران فرسوده است و به مقاوم‌سازی نیاز دارد. از مجموع ۲۲۶ هزار منزل روستایی استان تهران، ۱۴۳ هزار واحد معادل ۶۳ درصد نیازمند مقاوم‌سازی است که برای تحقق این مهم، دولت تسهیلات ویژه و بدون محدودیت در نظر گرفته است.
وی افزود: در حوزه مقاوم سازی، محدودیتی برای ارائه تسهیلات به متقاضیان وجود ندارد ولی از بانک‌های عامل نیز توقع است که همکاری بیشتری با بنیاد مسکن داشته باشد.
صالحی اظهار کرد: در حال حاضر به‌منظور مقاوم‌سازی منازل روستایی، تفاهمنامه‌ای با سپاه استان تهران به امضا رسیده که در آن، سپاه تا ۱۵ میلیون تومان در زمینه مقاوم‌سازی به متقاضیان کمک می‌کند.
وی همچنین از ارائه ۴۰ میلیون تومان تسهیلات با سود ۴ درصد، دوره تنفس ۳ ساله و تقسیط ۱۲ ساله برای مقاوم‌سازی منازل روستایی خبر داد.
صالحی گفت: بر اساس تفاهمنامه منعقد شده با کمیته امداد و بهزیستی، به جامعه هدف متقاضی مقاوم‌سازی منازل روستایی، تا ۱۵ میلیون تومان کمک می‌شود. وی تصریح کرد: برای بازسازی خانه‌های خشتی و گلی در حال تخریب، مبلغ ۸ میلیون تومان به‌صورت بلاعوض پرداخت شده و در حوزه نظارت و تهیه نقشه نیز نهایت مساعدت با متقاضیان انجام می‌شود.
صالحی یکی از مشکلات استان تهران در حوزه مسکن روستایی را ساخت و سازهای خارج از محدوده‌ روستا یاد کرد که زیر نظر جهاد کشاورزی قرار دارد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7387/9/547620/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها